Kvarg och kosttillskott

Home Forums Kost och Näringslära Kvarg och kosttillskott

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author

Tackar :emo-thumb får kolla efter det nästa gång jag är i affären:P

Morpheus wrote:
    Tackar :emo-thumb får kolla efter det nästa gång jag är i affären:P

Om du har en Liedl i närheten är det överlägset billigast där…runt 9kr för 500g att jämföra med ca 11kr för 250g av Arlas variant. På Liedl heter märket Milbona.

Kasein stimulerar i o f s proteinsyntesen lika väl som vassle efter träning.

Jag hade inte tänkt kommentera våran kära moderators stavning på lidl (”liedl”), men inlägget efteråt så stod det ”LIDEL” med stora bokstäver. Så det kliar verkligen i fingrarna efter att för första gången (ok jag överdriver lite) ordmärka och säga att det stavas ”lidl”, och inget annat ;)

Hur är det med protein källa med kvarg är det långsamma eller snabba proteiner i det?
    det spelar okså roll eller??

Kasein är långsamt, men just efter styrketräning spelar det ingen roll för proteinsyntesen:

Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise, Tipton KD, Elliott TA, Cree MG, Wolf SE, Sanford AP, Wolfe RR, Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81:

Tigris wrote:
    (för övrigt så brukar jag inte hålla med king grubb spelar bryr mig inte om han är närings fysiolog eller vad han nu må vara, tycker ändå att GI spelar roll)

nu blir jag säkert bannad.

vad du ”tycker” är nog inte så jäkla relevant så länge du inte har nåra studier att backa upp det med.

Quote:
    (för övrigt så brukar jag inte hålla med king grubb spelar bryr mig inte om han är närings fysiolog eller vad han nu må vara, tycker ändå att GI spelar roll)

nu blir jag säkert bannad.

Nej, du får tycka precis vad du vill. Visst får GI spela roll för dig, oavsett om det har någon verklig fysiologisk påverkan eller inte. Det jag skrivit om GI och dess icke-betydelse gäller övervikt, viktnedgång, insulinresistens och liknande, inte glykogeninlagring. Den saken har inte nämnts överhuvudtaget i det sammanhanget, så där har du nog läst in lite egna (över)tolkningar. Dock är mängden kolhydrat är viktigare än GI:t eller formen av kolhydrat. Lägre GI efter träning gör att inlagringen sker något långsammare, men skall man inte träna igen samma dag, kan mer lågglykemiska kolhydrater t o m förbättra prestationsförmågan dagen efter det aktuella passet, samt öka fettförbränningen nästa dag, i synnerhet efter tömmande konditionsträning.

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16286667&query_hl=1&itool=pubmed_docsum]

[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16131699&query_hl=1&itool=pubmed_docsum]

Xavier wrote:
    Jag hade inte tänkt kommentera våran kära moderators stavning på lidl (”liedl”), men inlägget efteråt så stod det ”LIDEL” med stora bokstäver. Så det kliar verkligen i fingrarna efter att för första gången (ok jag överdriver lite) ordmärka och säga att det stavas ”lidl”, och inget annat ;)

Ah för många års tyska…jag vill skriva ”ie” på alla i:n :D

Finns inga Lidl i min stad, Netto däremot poppar upp som svamar ur jorden, har dock inte vågat gå in där än.
    Men jag kan ju inte direkt säga att jag tyckte kasela var specielt gott, fick verkligen tvinga i mig en halv burk på 250g, fick bli en sked kasela och en tugga på bananen.:(
    Någon som har något bra tips på hur man kan blanda eller på något annat sätt göra det ätbart, för som det är nu äter jag hällre något annat:

Morpheus wrote:
    Finns inga Lidl i min stad, Netto däremot poppar upp som svamar ur jorden, har dock inte vågat gå in där än.
    Men jag kan ju inte direkt säga att jag tyckte kasela var specielt gott, fick verkligen tvinga i mig en halv burk på 250g, fick bli en sked kasela och en tugga på bananen.:(
    Någon som har något bra tips på hur man kan blanda eller på något annat sätt göra det ätbart, för som det är nu äter jag hällre något annat:

Du menar Kesella va? Jag blandar med Fun Light, blir som yoghurt då ungefär. :emo-thumb
    Ibland häller jag i havregryn, linfrö och sesamfrön också.

Nån som har nå fler bra tips på vad man kan blanda med föra att de ska bli gott?:friends:

Pozzy wrote:
    Nån som har nå fler bra tips på vad man kan blanda med föra att de ska bli gott?:friends:

Jag brukar göra följande:

250g kvarg
    250g naturell yoghurt
    30g progen (kasein/vassleproteinpulver)
    en skvätt fun light jordgubb
    1dl frysta bär (blåbär, björnbär, hallon)

Blandas i en stor skål. Tar högst 2-3 minuter.

Till detta sveper jag även 5g olivolja, 5g linfröolja samt tar 2st Omega-3 kapslar.

En bra måltid som är skonsam för magen! Dock lite dåligt med fiber. Men det kan fixas med lite krossade linfrön istället för linfröoljan… Men eftersom jag äter rikligt med grönsaker 4-5 ggr/dag är det ganska lungt. :emo-thumb

Joachim Bartoll wrote:
    Jag brukar göra följande:

250g kvarg
    250g naturell yoghurt
    30g progen (kasein/vassleproteinpulver)
    en skvätt fun light jordgubb
    1dl frysta bär (blåbär, björnbär, hallon)

Blandas i en stor skål. Tar högst 2-3 minuter.

Till detta sveper jag även 5g olivolja, 5g linfröolja samt tar 2st Omega-3 kapslar.

En bra måltid som är skonsam för magen! Dock lite dåligt med fiber. Men det kan fixas med lite krossade linfrön istället för linfröoljan… Men eftersom jag äter rikligt med grönsaker 4-5 ggr/dag är det ganska lungt. :emo-thumb

Äter du runt 60-70 gram protein åt gången i dina måltider?

Lite väl mycket kanske?

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.