Lägre % fett = lägre testosteron??

Home Forums Kost och Näringslära Lägre % fett = lägre testosteron??

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Råkade snubbla över detta inlägg: [http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html]

Kopierar en del.

”Minst 30% av ditt dagliga kaloriintag bör komma från fett. Jag själv kör fördelningen 40% fett,
    40% protein och 20% kolhydrat då flera intressanta studier visat på bra resultat med ett högre intag av fett än det rekommenderade 30%.”

”Fett är nämligen ansvarigt för utsöndringen av kroppens mest muskeluppbyggande hormon – testosteron*. Det är testosteron som enkelt förklarat gör musklerna villiga att växa och mitt råd är att aldrig styrketräna på en lågfettkost.”

Behövs det verkligen så hög andel fett? Jag brukar ligga runt 20% och då är det endast omega 3 tillskott + allt fett jag får i mig automatiskt från protein/kolhydratkällorna.
    Nån som har koll på om utsöndringen av testosteron skulle bli bättre om man ökade till 30-40%?

Han har ju inga referenser så man har ju ingen aning om vad han har fått det ifrån och i och med det bevisar han ju inte att hans inlägg stämmer. Ska inte uttala mig om det är sant eller inte men jag tror inte det stämmer iaf.

Väntar på svar från någon med mycket kunskap :)!

Fråga honom efter underlaget så kan vi diskutera mer.

Wtake wrote:
    Råkade snubbla över detta inlägg: [http://axon.blogg.se/2011/january/visste-du-att-1.html]

”Fett är nämligen ansvarigt för utsöndringen av kroppens mest muskeluppbyggande hormon – testosteron*. Det är testosteron som enkelt förklarat gör musklerna villiga att växa och mitt råd är att aldrig styrketräna på en lågfettkost.”

Lite osäker på vad han menar med ”ansvarig för utsöndringen”. Däremot omvandlas kolesterol till testosteron i kroppen. Dock inte vanlig fett. Men dessa två är ofta korrelerade. Så rent praktiskt kan det ligga något i det han säger. Men att komma fram till en viss procentsiffra utifrån detta skulle vara intressant att veta vad det grundar sig på.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.