Home › Forums › Kost och Näringslära › Lagt på sig en del under bulk
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 november, 2010 at 09:54 #54718Anonym anvandareMember26 november, 2010 at 09:54 #138552Anonym anvandareMember
Jag räknar inte kalorier och har ingen koll på hur mycket jag få i mig under bulk/deff. Men nu så har jag gått på en bulkliknande diet i 3-4 månader och jag har klart mycket bättre energi rent allmänt och känner också en ökad styrka på gymmet. (Jag skulle kanske gissa på att jag stoppar i mig 2500+ kcal per dag i genomsnitt.)
Men baksidan är också att jag har dragit på mig några extra kilon på magen. Om jag står upp så är den relativt platt och jag ser inga fel på den även om jag inte har några synliga magmuskler, men det sticker ut över kalsongernas sidor och när jag sitter ner så känner jag vart kaloriöverskottet har satt sig.
Jag förstår att jag ska lägga på mig eftersom jag äter väldigt mycket mer nu än vad jag gjorde under ”deffen”. Men hur mycket ska man egentligen behöva lägga på sig för en bulk ska vara bra? Det optimala vore ju om jag vägde maten och räknade kalorier. Men om jag känner mig själv så skulle jag bli otroligt manisk då, och det är jag inte redo för.
Tack för svar.
26 november, 2010 at 11:20 #138553Anonym anvandareMemberEndast du vet när du bulkat tillräckligt, dina mål är det som räknas.
Deffa när du känner att få bort fettet är viktigare än att bli större,
du kan inte göra båda sakerna samtidigt va jag har fått lära mig26 november, 2010 at 13:26 #138554Anonym anvandareMemberFör att en bulk ska vara bra behöver du följande ingredienser.
1. Ett kaloriöverskott
2. En bra Makrofördelning
3. Bra fett/kol/prot källorNotis:
Ett kaloriöverskott på 100kcal om dagen blir ca 1kg fett utanför kalsongen på ca 70 dagar(teoretiskt)Hur mycket ska man lägga på sig?
Så lite som möjligt skulle jag vilja säga.
På det viset slipper en onödigt lång deff och
det blir dessutom lättare att behålla den muskelmassan man byggt upp under bulken26 november, 2010 at 14:13 #138555Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:För att en bulk ska vara bra behöver du följande ingredienser.1. Ett kaloriöverskott
2. En bra Makrofördelning
3. Bra fett/kol/prot källorNotis:
Ett kaloriöverskott på 100kcal om dagen blir ca 1kg fett utanför kalsongen på ca 70 dagar(teoretiskt)[/b]
Hur mycket ska man lägga på sig?
Så lite som möjligt skulle jag vilja säga.
På det viset slipper en onödigt lång deff och
det blir dessutom lättare att behålla den muskelmassan man byggt upp under bulkenAtt kunna pricka in ett överskott på 100kcal och hålla det där varje dag, då ska man vara duktigt dock!
Men ett lagom överskott på kanske 500kcal och äta bra och unna sig något någon gång då och då är mitt sätt. man kan bara känna själv hur länge det skall pågå – högst individuellt.
26 november, 2010 at 14:37 #138556Anonym anvandareMemberCDJ wrote:Att kunna pricka in ett överskott på 100kcal och hålla det där varje dag, då ska man vara duktigt dock!Men ett lagom överskott på kanske 500kcal och äta bra och unna sig något någon gång då och då är mitt sätt. man kan bara känna själv hur länge det skall pågå – högst individuellt.
Sa ingenting om att han skulle hålla sig till exakt 100kcal.
Ville bara på ett enkelt sätt visa hur mycket 100kcal extra per dag påverkar hans viktuppgång i fett.
Och därav få honom att inse att han borde skaffa sig en hyfsad koll på hur mycket kcal han får i sig varje dag.Att gå upp i vikt är lätt. För att gå ner i vikt krävs mycket tålamod och disciplin, vilket många saknar.
26 november, 2010 at 14:49 #138557Anonym anvandareMemberSquashii wrote:Endast du vet när du bulkat tillräckligt, dina mål är det som räknas.Deffa när du känner att få bort fettet är viktigare än att bli större,
du kan inte göra båda sakerna samtidigt va jag har fått lära migJo men det jag tänkte på var om bulken fungerade ”bättre” om man till exempel åt 700 kcal mer om dagen än om jag åt 300 kcal mer.
26 november, 2010 at 14:58 #138558Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:Jo men det jag tänkte på var om bulken fungerade ”bättre” om man till exempel åt 700 kcal mer om dagen än om jag åt 300 kcal mer.Så länge kroppen har fått besked på att den ligger på ett överskott av kcal så spelar det ingen roll om du ligger på +300 eller +700
Du hamnar inte i ett mer anabolt tillstånd pga ett ännu högre kaloriintag.26 november, 2010 at 15:18 #138559Anonym anvandareMemberMicke.. wrote:Sa ingenting om att han skulle hålla sig till exakt 100kcal.
Ville bara på ett enkelt sätt visa hur mycket 100kcal extra per dag påverkar hans viktuppgång i fett.
Och därav få honom att inse att han borde skaffa sig en hyfsad koll på hur mycket kcal han får i sig varje dag.Att gå upp i vikt är lätt. För att gå ner i vikt krävs mycket tålamod och disciplin, vilket många saknar.
Hehe, jag förstod exakt vad du menade och jag menade mer att jag hade varit jävligt lycklig om jag kunde med denna exakthet få in 100kcal i överskott..
26 november, 2010 at 18:06 #138560Anonym anvandareMemberEn bulk för mig i mitt fall (alla är olika givetvis och drar olika mkt energi) så behöver jag bara äta exempelvis 1 tonfiskburk och 1 portion ris om dagen för att öka ca 0,30kg/veckan / 0,8kg på 20 dar.
Att ”gris-bulka” är helt värdelöst, om du inte råkar vara en sådan som kan äta en pizza men ändå är en spinkis.
Får oss andra så bör man bara öka intaget lite sparsamt, utvärdera och eventuellet ändra intaget med mer eller mindre mat.
En uppgång på 0,5kg/veckan är nog smartast, för resten av kalorierna blir inte till någon nytta som kroppen inte kan bygga muskler på, utan blir som sagt till fett.
”bulka” sakta är mitt tips, och ät som vanligt, men lägg till en liten mängd mat/kalorier i kosten, väg dig sedan och sedan utvärdera efter 2 veckor. Och är du duktig så blir fördelningen ca 50% muskler och 50% fett, är du riktigt duktig kanske du landar på 70% / 30%.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.