Lättare vätsketömning utan att rubba vätskebalansen på längre sikt?

Home Forums Kost och Näringslära Lättare vätsketömning utan att rubba vätskebalansen på längre sikt?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tänkte ha en lättare fotografering med en kompis nu på torsdag och tänkte göra mitt bästa för att få så bra bilder som möjligt. Förra året körde jag nästan en tävlingstömning vilket medförde att vätskebalansen i kroppen var rubbad i ett par veckor. Nu är det så att jag ska åka utomlands på måndag, så en sådan tömning är inte aktuell.

Är det möjligt att göra någon sådan tömning? Förra året ströp jag vätskan drygt 30 timmar innan och saltet 2 dagar innan (?). Käkade mycket kaliumrika livsmedel och laddade lite smått ett par timmar innan.

Det jag har tänkt på nu är att dricka mycket vatten idag och imorgon, och istället kanske dra ner lite på vätskeintaget under torsdagen, innan klockan 17.30. Kan det fungera?

Den hormonella påverkan (på ADH t.ex) som sker vid ett längre experimenterande med vätsketömning är inget du kan påverka på ett par dagar. Så i ditt fall hade jag nog bara försökt nolla kolhydraterna och undvika salt och få effekt därigenom.

Jag ska inte vara moralpolis men detta låter lika korkat som det gjorde förra året :)

På häslokosten finns det en produkt som heter Uva-Ört, den är milt vätskedrivande, bra för kvinnor under pms då vi samlar vätska. Vet inte om det fungerar då man har normal vätskenivå i kroppen. Produkten är en liten vit burk med blå etikett, brukar stå på ”kvinna-hyllan”.

Tommy Ivarsson wrote:
    Den hormonella påverkan (på ADH t.ex) som sker vid ett längre experimenterande med vätsketömning är inget du kan påverka på ett par dagar. Så i ditt fall hade jag nog bara försökt nolla kolhydraterna och undvika salt och få effekt därigenom.

Jag ska inte vara moralpolis men detta låter lika korkat som det gjorde förra året :)

Vad är det som är så korkat med det tycker du? :)

Linea Alba wrote:
    På häslokosten finns det en produkt som heter Uva-Ört, den är milt vätskedrivande, bra för kvinnor under pms då vi samlar vätska. Vet inte om det fungerar då man har normal vätskenivå i kroppen. Produkten är en liten vit burk med blå etikett, brukar stå på ”kvinna-hyllan”.

Är dock lite osäker på sådana produkter – är lite mer inne på ”huskur-spåret”, d v s kaliumrika produkter och liknande. Men annars var det ett bra förslag!

nible wrote:
    Vad är det som är så korkat med det tycker du? :)

Lite väl extremt då du inte har tävling i sikte! För att se skillnad från år till år måste du ju alltid vätsketömma för att få rättvisa jämförelser. Kommer snart bli en ond spiral…

Tommy Ivarsson wrote:
    Lite väl extremt då du inte har tävling i sikte! För att se skillnad från år till år måste du ju alltid vätsketömma för att få rättvisa jämförelser. Kommer snart bli en ond spiral…

Nu är det i o f s inte så att jag knäpper korten i jämförelsesyfte utan snarare för att få lite schyssta bilder. Och det är inte som sagt någon tävlingstömning jag tänkte ge mig på utan någon mildare variant av vätsketömning bara. Är dock osäker på om jag ens ska göra en sån. Kanske, som du säger, dra ner lite extra på kolhydraterna de kommande dagarna. :)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.