Home › Forums › Kost och Näringslära › Lchf?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 juni, 2007 at 13:00 #54235Anonym anvandareMember18 juni, 2007 at 13:00 #136567Anonym anvandareMember
jag undrar lite om den häör termen (low carbs hi fat) som många idag verkar förespråka, att man går ner i vikt är det ingen tveka om, vissa säger att det handlar om insulin och andra att det i slutändan handlar om kaalorier och det finns otaliga versioner av hur det går till.
om man nu, som otränad soffpotatis, ger sig på detta, hurpass bra är det egentligen? de sägs att man förbättrar sin hälsa och allt vad det är och de hävdar även att mättat fett är det bästa då kroppen själv lagrar det och äter av det när det behövs. ett annat argument är att modersmjölken är proppfull med mättat fett och bebisar mår bäst av det och att det inte är nån skillnad i vuxen ålder.
vad tror ni om detta?
18 juni, 2007 at 15:57 #136568Anonym anvandareMemberTesta själv bara, ingen kan säga om det är bättre eller sämre. Det finns många som testat och har jättebra erfarenheter av detta, själv skulle jag inte ens ge mig på en sån diet om jag så fick betalt men det är för att jag tycker om kolhydratrika livsmedel och jag finner ett visst värde i att trivas med maten och njuta av den. Inte bara se mat som något man måste ha och sen låta allt handla om viktbalans/träningsresultat.
8 januari, 2011 at 17:34 #136569Anonym anvandareMemberlchf är inte egentligen tänkt som kortvarig diet. Det är ett livstilsval. Eftersom min fru har diabetes (typ2) så har hon läst på och begrundat och å vidare. Så för ca 3 år sedan så Hoppade vi på lchf tåget. På ganska kort tid så tappade jag ca 15 kilo. Har gått upp kanske 5 av dem sen dess. hon gick ner kanske tio kilo och håller sig bättre. Vi är båda överviktiga. Mer innan än nu men ändå. Hon har iaf tack vare att hålla denna kost hållning slutat med medicinen för diabetesen, högt blodtryck och fibromyalgi (kan stavas annorlunda)
så för henne har häöslovinsterna varit enorma. Största skillnaden för mig är att jag inte har samma gasutsläpp numera
sen är det ju så att kött och sås alltid är roligare än ris, pasta och potatis.8 januari, 2011 at 19:37 #136570Anonym anvandareMemberSom tidigare skrivit så kan det vara värt att testa, sedan behöver man ju inte vara så konservativ utan mest utesluta de mest onödiga kolhydraterna som man stoppar i sig (nåja alla har olika uppfattning om vilka som är onödiga och inte).
Själv hoppar jag gärna över bröd och potatis produkter samt läsk och godis. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.