Home › Forums › Kost och Näringslära › LCHF – ok med kolhydrater då och då?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 januari, 2012 at 17:37 #51220Anonym anvandareMember11 januari, 2012 at 17:37 #123520Anonym anvandareMember
Som rubriken lyder så har jag fått intresse för LCHF-dieten (low carb, high fat) och äter generellt sätt en kost baserad på LCHF-dietens basala grunder.
Om jag har förstått det rätt så bygger dieten på ett mer eller mindre försumbart kolhydratintag, för att hämna insulinutsöndring och indirekt öka fettförbränningen.
Men min fråga är hur avgörande en/två brödskivor eller en mindre portion pasta per dag är? Skulle ovanstående kolhydratrika livsmedel ha en så stor inverkan att det förstör hela poängen med dieten, trots den lilla mängden. Eller kanske till och med gör dieten värre gentemot att äta en normal och sund kolhydratrik kost som jag annars gör?
OT: Har cirka 15% BF atm. Vet att det är genetiskt betingat, men vilken %BF har ni lyckats nå med dieten?
Tack på förhand!
11 januari, 2012 at 18:05 #123521Anonym anvandareMemberMan går inte ner mer i fettvikt av en högfettdiet än en högkolhydratdiet. Det är fettet i kosten som lagras in som kroppsfett överlägset lättast, och det sker obehindrat utan kolhydrat eller insulinfrisättning.
11 januari, 2012 at 18:09 #123522Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Man går inte ner mer i fettvikt av en högfettdiet än en högkolhydratdiet. Det är fettet i kosten som lagras in som kroppsfett överlägset lättast, och det sker obehindrat utan kolhydrat eller insulinfrisättning.Har du något länk till detta som jag kan använda som källa till mina LCHF fanatiska bekanta.
11 januari, 2012 at 18:46 #123523Anonym anvandareMemberGober wrote:Har du något länk till detta som jag kan använda som källa till mina LCHF fanatiska bekanta.Du kan använda denna [http://www.thefatlossbible.net/They_Are_All_Mad.pdf]
11 januari, 2012 at 23:00 #123524Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Man går inte ner mer i fettvikt av en högfettdiet än en högkolhydratdiet. Det är fettet i kosten som lagras in som kroppsfett överlägset lättast, och det sker obehindrat utan kolhydrat eller insulinfrisättning.Sounds legit! Men apropå mina andra frågor, kan du guida mig en aning…? 😮
11 januari, 2012 at 23:06 #123525Anonym anvandareMemberSteinbach wrote:Du kan använda denna [http://www.thefatlossbible.net/They_Are_All_Mad.pdf]Skall läsas, tack!
12 januari, 2012 at 15:35 #123526Anonym anvandareMemberHej!
Jag tänker inte argumentera för eller mot insulindebatten. Finns forskning åt båda hållen. Människan har lång väg att vandra. Nya teser om allt kommer alltid.
Det positiva för egen del som provat många varianter genom livet för lchf är att jag slipper småätandet jag lätt glider in när jag äter normalt. Till slut blir suget värre och värre och jag går över till tyngre och tyngre grejer. Sockergodis, chips etc. Alltså mitt blodsocker och mentala stadie blir sämre och måste skjuta till frukt och godsaker. När jag äter LCHF är jag så mätt länge och åker inte ned med blodsockret som ger mig fusksuget. Detta är för mig personligen. Alla är inte lika. Håller jag stenhårt LCHF går allt som en dans. Pigghet, styrka(!) motivation och fett%. Detta är individuellt betingat tror jag. Testa vad som är bäst för dig. Jag orkar träna och få effekt minst lika bra på LCHF och hålla kalorierna lättare med. Proteinerna kan även vara orsaken. Äter mer än lchf orginalmodell. 1 g per kilo.12 januari, 2012 at 16:00 #123527Anonym anvandareMemberAnfield wrote:Hej!
Jag tänker inte argumentera för eller mot insulindebatten. Finns forskning åt båda hållen.Gör det verkligen det? När det gäller den akuta insulinutsöndringens stora betydelse för vikten tycker jag forskningen visar ganska tydligt att den inte är så viktig. Om insulinkänsligheten försämrats och man tappar mer än normalt i blodsocker kanske man blir hungrigare men det är ju en indirekt effekt. Det är ju den direkta fettinlagrande och fettförbränningshämmande effekten som lyfts fram utan att alls vara särskild välbelagd.
[http://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-3-kolhydrater-insulin-fettinlagring/]
12 januari, 2012 at 16:06 #123528Anonym anvandareMemberKul med svar från en kunnig. Gillar eran sida stenhårt! Jo visst finns det studier åt alla håll och kanter. Var och en får tro sitt. Ingen debatt från min sida iaf. Människan vet ju inte allt tror jag. Vad som är bra för varje individ kan man pröva sig fram. Finns säkert svagheter i studier från alla läger.. :p
12 januari, 2012 at 16:59 #123529Anonym anvandareMemberAnfield wrote:Hej!
Jag tänker inte argumentera för eller mot insulindebatten. Finns forskning åt båda hållen. Människan har lång väg att vandra. Nya teser om allt kommer alltid.
Det positiva för egen del som provat många varianter genom livet för lchf är att jag slipper småätandet jag lätt glider in när jag äter normalt. Till slut blir suget värre och värre och jag går över till tyngre och tyngre grejer. Sockergodis, chips etc. Alltså mitt blodsocker och mentala stadie blir sämre och måste skjuta till frukt och godsaker. När jag äter LCHF är jag så mätt länge och åker inte ned med blodsockret som ger mig fusksuget. Detta är för mig personligen. Alla är inte lika. Håller jag stenhårt LCHF går allt som en dans. Pigghet, styrka(!) motivation och fett%. Detta är individuellt betingat tror jag. Testa vad som är bäst för dig. Jag orkar träna och få effekt minst lika bra på LCHF och hålla kalorierna lättare med. Proteinerna kan även vara orsaken. Äter mer än lchf orginalmodell. 1 g per kilo.Känner igen mig själv i många avseenden i det du skriver – framför allt angående den långvariga mättnadskänslan och avsaknaden av sötsug/småätande.
Men däremot är jag osäker på hur effektiv dieten är när jag inte kan negligera mitt kolhydratsintag helt åt hållet, pga att jag t.ex. går i skola – och tvingas äta den mat skolan erbjuder. Och undrar egentligen om dieten förlorar sitt värde om jag låt säga äter en portion pasta/potatis/ris el dyl varje dag. Någon?12 januari, 2012 at 18:46 #123530Anonym anvandareMemberDu kan helt klart äta kolhydrater på skolan! Va inte extrem. Livet e för kort för det. Du får ju ändå lägre mängd kolhyrater totalt då. Det bästa vore ju om du fick nått pass innan lunchen. På en rast kanske. Då får du lite skjuts till musklerna av skollunchen.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.