Home › Forums › Kost och Näringslära › Lchf – Vad krävs för att nå målet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 maj, 2011 at 12:13 #52879Anonym anvandareMember12 maj, 2011 at 12:13 #130617Anonym anvandareMember
Hej!
Jag är ny här, så jag ber om ursäkt om vissa av mina frågor tagits upp innan.
Nu är det så att jag för ca 6-7 veckor sedan börjat äta LCHF(HP), jag tog det lungt med träningen i början, men vill nu träna ungefär såhär.
En vecka:
Zumba (Dans) 2 h (2 ggr)
Core 30 min
Bodycombat (hårt) 30-60 min
Step up 30 min
och ibland något extra pass från 30-60 min.Utöver det powerwalkar jag minst 40 min per dag, det senaste i skog och berg, vilket jag tänker fortsätta med.
Bör jag lägga in någon styrketräningspass också för att bygga musklerna snabbare, eller är schemat bra som det är för mitt mål?
Jag har haft en dålig ämnesomsättning förut då jag led av ätstörningar, sedan började jag äta igen och gick upp ca 10 kg. Nu har jag gått ned 3 kg men vill gå ned yttligare 4-5 kg i fett och gå upp 2-3 kg i muskler.
Jag är tjej vid 20 års åldern, är ca 172 cm och väger ca 60 kg.
Hur mycket kcal bör jag få i mig per dag för att fixa detta målet i ett lagom tempo där kroppen mår bäst?
Är LCHF metoden lämplig för detta mål? Jag äter LCHF p.g.a att jag vill förbättra min hälsa, slippa sockersug, utmaning och kul att testa på nya saker. Men främst för mitt välbefinnande.Ni som äter LCHF/LCHFHP, hur håller ni koll på maten? Skriver ni ned det, eller har ni allt i huvudet? Vad har ni för tips för mellanmål innan och efter träning? Jag brukar äta Keso med lite hasselnötter och lite blåbär i, då det finns en sådan att köpa där det ingår sked (smidigt smidigt).
Jag har även upplevt att jag fått kramper när jag tränat, och efter en kort stund (från 15-30 min beroende på träning) värker benen och kan vika sig, dock brukar det gå över efter 5-10 min och då får jag någon slags energikick och kan träna 30-100 min till (Beroende på träningsform).
Och en till fråga, någon som gått över till LCHF som lidit/lider av astma och allergiproblem? Har ni känt skillnad? Detta är första året på länge då jag inte nyser varje dag och knappt har några allergibekymmer ifrån pollen (Dock har jag kvar allergin ifrån djur och klorin, minskning på pälsallergin dock). Vet dock inte om det kan bero på de nya medicinera jag tar, eller om det kan vara sambandet mellan medicinerna, kosten och träningen. Skönt är det i alla fall!
Tacksam för svar.
Mvh
O.12 maj, 2011 at 12:46 #130618Anonym anvandareMemberJag är övertygad om att LCHF passar dig utmärkt.
Vill du ha mer muskler så bör du lägga in styrketräning i schemat, som det ser ut just nu kommer ingen muskeltillväxt att äga rum.
Och välkommen hit, förresten. Kul att ha dig här.
12 maj, 2011 at 12:51 #130619Anonym anvandareMemberHåller med Jon. det är viktigt att tänka på att det kan ta ett tag för kroppen att ställa om til lågkolhydrat kost. Men LCHF(HP) borde fungera bra. Sen var försiktig med saker som kan trigga sockersuget. En del går igån på light prudukter och så där. Lycka till
Bli inte heller orolig ifall du går upp lite i början medans kroppen ställer om det händer en del, det med tanke på att du inte just nu väger särskillt mycket för din längd.
12 maj, 2011 at 12:55 #130620Anonym anvandareMemberOhlivja wrote:Hur mycket kcal bör jag få i mig per dag för att fixa detta målet i ett lagom tempo där kroppen mår bäst?Här är en bra guide till viktnedgång: [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347 http://forum.body.se/showthread.php?t=22347%5D
Beskriver hur du räknar ut ditt ungefärliga energibehov samt diverse råd med mera.Ohlivja wrote:Ni som äter LCHF/LCHFHP, hur håller ni koll på maten? Skriver ni ned det, eller har ni allt i huvudet?Här är en hel tråd om hur folk hanterar detta: [http://forum.body.se/showthread.php?t=150318 http://forum.body.se/showthread.php?t=150318%5D
I mitt fall så gjorde jag som så att jag de första veckorna skrev ned allt jag åt under en dag i ett excel-ark. Efterhand som tiden gick så lärde man sig vad saker och ting innehåller på ett ungefär och kan nu höfta ganska bra utan att behöva skriva upp vad man äter. Nuförtiden finns det massvis med appar och program som hjälper en med saker som dessaOhlivja wrote:Och en till fråga, någon som gått över till LCHF som lidit/lider av astma och allergiproblem? Har ni känt skillnad?Jag kör inte direkt LCHF utan snarare en variant med relativt lågt kolhydratsintag och jag har inte märkt någon skillnad, varkens positiv eller negativ. Dock har inte min pollensäsong kommit igång på riktigt ännu då jag är känslig för björk & gräs.
12 maj, 2011 at 13:06 #130621Anonym anvandareMemberNu kör jag ju inte LCHF själv, av en mängd anledningar vilket kan göra detsamma, men min sambo har kört enligt detta upplägg i snart ett halvår och trivs ypperligt.
Även hon rapporterar en mängd förbättringar rent hälsomässigt, varav minskade besvär med allergi är en av dessa.
Vid en hälsokoll nyligen hade hon bättre världen än någonsin tidigare och det verkar som att många upplevt samma sak.
Och nej, jag är ingen LCHF-fanboy men rätt ska vara rätt.
12 maj, 2011 at 14:31 #130622Anonym anvandareMemberTusen tack för de snabba och trevliga svaren! Det uppskattas verkligen!
Då kör jag igång som planerat, men lägger även till/byter lite till styrketräning också, så ska det nog rulla på precis som jag vill
Peace!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.