Magraste köttet som ej kommer från fisk eller fågel?

Home Forums Kost och Näringslära Magraste köttet som ej kommer från fisk eller fågel?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • Author

Även om det fortfarande är fågel så är min favorit strutsfilé.

Grymt gott och mört kött. Vi har en gård utanför Norrköping man kan åka direkt och handla av.

secret692 wrote:
    Även om det fortfarande är fågel så är min favorit strutsfilé.

Grymt gott och mört kött. Vi har en gård utanför Norrköping man kan åka direkt och handla av.

Det är gott, men ganska dyrt om man inte har möjligheten att handla som du gör.

Känguru är annars en riktig höjdare, magert också.

Gober wrote:
    Jo jag svarade dig, fläskkotlett går att få tag på som liger på 100kcal per 100g. Fläskfilé 106kcal per 100g. Där har du två exempel som är magrare än tex guldfågels kycklingfilé som ligger på 120kcal per 100g.

Mycket magrare än så blir det inte. Älgfärs har 1% fett. Lövbiff, ryggbiff, oxfilé är mycket magert kött.

Ah:) ska nog grilla fläskkotlett idag haha blir sugen

Hur tight är din kaloribudget om du jagar ynka kalorier/100g för att du måste ha det allra magraste utav de väldigt magra? Kanske borde släppa tyglarna lite för ditt eget välmående.

faran wrote:
    Hur tight är din kaloribudget om du jagar ynka kalorier/100g för att du måste ha det allra magraste utav de väldigt magra? Kanske borde släppa tyglarna lite för ditt eget välmående.

+1.

Sluta noja nu för fasen. Ryck upp dig.

faran wrote:

Om man äter kött som är ca 200kcal/100g jämfört med t.ex. mager kyckling som är ca 80kcal/100g kan man äta mer än dubbelt så mycket kyckling, så därför ville jag ha tips på annat magert kött, och undrade av ren nyfikenhet vilket som egentligen var det magraste köttet som ej kommer från fisk eller fågel. Så enkelt var det.

Jag provade känguru kött i helgen och det skulle vara rikt på protein och lite fett. Kanske svårt att få tag på :-)

secret692 wrote:
    Jag provade känguru kött i helgen och det skulle vara rikt på protein och lite fett. Kanske svårt att få tag på :-)

Låter intressant:)

fitnesserik wrote:
    Om man äter kött som är ca 200kcal/100g jämfört med t.ex. mager kyckling som är ca 80kcal/100g kan man äta mer än dubbelt så mycket kyckling, så därför ville jag ha tips på annat magert kött, och undrade av ren nyfikenhet vilket som egentligen var det magraste köttet som ej kommer från fisk eller fågel. Så enkelt var det.

Jag tycker du är skitlöjlig. Men visst:

Vilt kött, ren, älg rådjur m.m. (Alla dessa filéer ligger runt 80-100 kcal per hundra), jag föredrar de lite fetare delarna då extremt fettsnålt kött tenderar till att bli torrt. Steken ligger oftast runt 150 kcal /100 gram.

Fläskfilé, ytterfile ~100kcal/100 gram

Lammfilé, ytterfilé är litet fetare och lammstek är c:a 152 kcal/100 gram.

Indec wrote:
    Jag tycker du är skitlöjlig. Men visst:

Vilt kött, ren, älg rådjur m.m. (Alla dessa filéer ligger runt 80-100 kcal per hundra), jag föredrar de lite fetare delarna då extremt fettsnålt kött tenderar till att bli torrt. Steken ligger oftast runt 150 kcal /100 gram.

Fläskfilé, ytterfile ~100kcal/100 gram

Lammfilé, ytterfilé är litet fetare och lammstek är c:a 152 kcal/100 gram.

Okej tyck vad du vill. Tack för svaren.

Viewing 11 posts - 16 through 26 (of 26 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.