Home › Forums › Kost och Näringslära › Måltidsfrekvensen samt katabolitet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juni, 2011 at 21:44 #52615Anonym anvandareMember11 juni, 2011 at 21:44 #129488Anonym anvandareMember
Hallå, vill för det första ursäkta för en eventuell fel formulerad rubrik jag är inte insatt i just detta ämne, därför jag frågar er.
Har läst, (på body), att det inte spelar någon roll om man äter två stora måltider om dagen och ändå få samma resultat som om man äter små portioner med samma innehåll och proteinmängd som de två stora målen. Hur går då detta ihop med att man blir katabol? Kan det vara så att jag har tolkat detta fel? Någon mer erfaren och duktig inom detta ämne får gärna förklara. Det jag menar är att man är katabol på morgonen och om kroppen inte har någon energi på kroppen förbränns fett sedan muskler, (protein). Hur kan man då få samma effekt eller uppbyggnad av muskler med 2 stora mål såsom 5 små som är utformade att ätas.
Ber om ursäkt för eventuella stavfel osv. Tack på förhand :d
11 juni, 2011 at 21:50 #129489Anonym anvandareMemberMyyyycket förenklat: Kroppen växlar mellan anabol/katabol under dygnet pga en mängd olika faktorer som vi både kan och inte kan påverka. I slutänden handlar det om högre grad av anabolism än katabolism totalt sett, vilket är möjligt oavsett 2 eller 10 mål mat/dag.
Litegran så, ja…
11 juni, 2011 at 21:52 #129490Anonym anvandareMemberNimrod wrote:Myyyycket förenklat: Kroppen växlar mellan anabol/katabol under dygnet pga en mängd olika faktorer som vi både kan och inte kan påverka. I slutänden handlar det om högre grad av anabolism än katabolism totalt sett, vilket är möjligt oavsett 2 eller 10 mål mat/dag.Litegran så, ja…
Så att det du säger är att vi inte kan påverka katabolismen på morgonen genom att t.ex äta vassle?
12 juni, 2011 at 01:14 #129491Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Så att det du säger är att vi inte kan påverka katabolismen på morgonen genom att t.ex äta vassle?Klart du kan, du är inte katabol under den tid du har mat i magen. Men äter du två gånger per dag så kan den energimängden från dessa två måltider lätt överskrida din energibudget och slutresultatet kommer bli att du är anabol.
Enkelt förklarat. Men det du behöver ta till dig är att det inte spelar någon roll hur många måltider du äter om du äter uoo dig till ett energiöverskott totalt sett.
12 juni, 2011 at 08:48 #129492Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Men det du behöver ta till dig är att det inte spelar någon roll hur många måltider du äter om du äter uoo dig till ett energiöverskott totalt sett.Exakt, lyssna på Tommy och skit i min semi- tillkrånglade förklaring! :emo-thumb
12 juni, 2011 at 12:19 #129493Anonym anvandareMemberTack för mycket bra förklaringar, haha, ”semi- tillkrånglade förklaringar”.. Haha, ja vill ju förstå hur det står till, men jag tror att jag förstår nu. Tack!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.