målttidsfrekvenser och diet

Home Forums Kost och Näringslära målttidsfrekvenser och diet

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej. Har ett diet schema nu med 6 måltider om dagen. Det är en hög proteins diet och den har fungerat förut.

Min fråga lyder. Eftersom jag har läst i body om hur mycket protein kroppen kan ta upp. (det var något med 30 g i timmen var det va?)

Kan jag då dra ner måltiderna till 3 om dagen (fast äta lika mycket som de 6) och kroppen tar upp all protein ändå?

Har inte tid att äta 6 måltider om dagen. Brukar aldrig vara hungrig så är nog inge problem med 3 stora mål om dagen..

Om jag äter en stor måltid med 90 g protein. Kommer min kropp du ta upp all 90 g ?

mycket tacksam för svar!

ondavargen wrote:
    Min fråga lyder. Eftersom jag har läst i body om hur mycket protein kroppen kan ta upp. (det var något med 30 g i timmen var det va?)

Nej det stämmer inte.

ondavargen wrote:
    Om jag äter en stor måltid med 90 g protein. Kommer min kropp du ta upp all 90 g ?

Ja.

ja det går bra att äta 3 ggr per dag och få samma resultat

Eira wrote:
    ja det går bra att äta 3 ggr per dag och få samma resultat

Eller färre ändå om man nu vill det. Otroligt skönt med den där friheten.

Jon Larsson wrote:
    Eller färre ändå om man nu vill det. Otroligt skönt med den där friheten.

+ 1

Rekommenderar verkligen PF. Otroligt skönt att slippa tänka på att äta var 3:e timma och istället bara äta 2-3 STORA måltider om dagen :)

Tusen tack!

Då kör jag på det och testar att slå ihop mina målttider då det inte ska betyda någonting :)

Tycker det känns skumt då varje byggare har sagt i alla tider att man ska äta var tredje timme.. Men jag antar att det är gammal skröna då det inte finns något forskningsresultat bakom det va?

-Hallberg-

Vad är PF ?

Eddie vad är det de stod i body om proteinintag då? Kanske var att kroppen inte kunde ta upp mer än 2 / g kroppsvikt om dagen eller var de var. Kan ha kommit ihåg fel :)

ondavargen wrote:
    Tusen tack!

Då kör jag på det och testar att slå ihop mina målttider då det inte ska betyda någonting :)

Tycker det känns skumt då varje byggare har sagt i alla tider att man ska äta var tredje timme.. Men jag antar att det är gammal skröna då det inte finns något forskningsresultat bakom det va?

-Hallberg-

Vad är PF ?

Ja, det är en gammal skröna / myt.

PF = Periodisk Fasta

ondavargen wrote:
    Eddie vad är det de stod i body om proteinintag då? Kanske var att kroppen inte kunde ta upp mer än 2 / g kroppsvikt om dagen eller var de var. Kan ha kommit ihåg fel :)

Kroppen tar upp och omsätter allt du stoppar i dig, runt 5% av ditt energiintag smiter ut igen, resten används.
    Kroppen tar upp det protein du stoppar i dig så oroa dig inte för att du får i dig för mycket. Allt kanske inte används till just muskelbygge men allt tas upp iaf.

ondavargen wrote:
    Vad är PF ?

Sök på periodisk fasta. Nu kan du förvisso äta sex måltider i PF också men inom en desto kortare tidsperiod. OCh vice versa kan du äta färre måltider utan PF såklart.

ondavargen wrote:

Nej det stämmer inte det heller. Det stavas måltid för övrigt, ett t. ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Ja, det är en gammal skröna / myt.

PF = Periodisk Fasta

Kroppen tar upp och omsätter allt du stoppar i dig, runt 5% av ditt energiintag smiter ut igen, resten används.
    Kroppen tar upp det protein du stoppar i dig så oroa dig inte för att du får i dig för mycket. Allt kanske inte används till just muskelbygge men allt tas upp iaf.

Ok. Det ska bli kul att testa :) Ska gå på en ”ketos” diet. Har funkat bra för mig tidigare. fast då ätit många måltider. Ska kolla in periodisk fasta vad det nu är…

Oj vad pinsamt. Skyller på att jag är morgontrött. Självkart stavas det måltid

ondavargen wrote:
    Ok. Det ska bli kul att testa :) Ska gå på en ”ketos” diet. Har funkat bra för mig tidigare. fast då ätit många måltider. Ska kolla in periodisk fasta vad det nu är…

Oj vad pinsamt. Skyller på att jag är morgontrött. Självkart stavas det måltid

Förvänta dig inte för mycket bara. Vissa trivs med en diet, andra inte. Dom som lyckas hörs mest, dom som inte, ja dom hörs oftast inte. :emo-thumb

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.