Home › Forums › Kost och Näringslära › massa olika kostteorier, vilken stämmer?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 januari, 2006 at 22:50 #94184Anonym anvandareMember15 januari, 2006 at 22:50 #1031920Anonym anvandareMember
tittar runt på internet och hittar mängder olika teorier och tips om kost, är minst sagt förvirrad och vet inte riktigt vad man ska rätta sig efter.
Mina frågor
1. hur man ska fördela intaget av energi under dagen om man äter 6 mål. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, efterträningsmål?
2. hur mycket snabba kolhydrater och proteiner bör man få i sig efter ett träningspass på ca 90 minuter? (träning sker kvällstid och ibland på morgonen)
3. stämmer det att man bör få i sig 55% E från kolhydrater, 30% E från proteiner och 15% E från fett?
tacksam för svar!
15 januari, 2006 at 23:04 #1031921Anonym anvandareMemberMilton wrote:1. hur man ska fördela intaget av energi under dagen om man äter 6 mål. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, efterträningsmål?Dela upp proteinet jämnt på all sex måltider. 40-60g per portion brukar vara ett bra riktmärke i början för män, och ungefär hälften för kvinnor.
Håll fettet nere vid frukost och de två målen efter träningen.
Ät större delen av dina kolhydrater under och efter träningspasset.Milton wrote:2. hur mycket snabba kolhydrater och proteiner bör man få i sig efter ett träningspass på ca 90 minuter? (träning sker kvällstid och ibland på morgonen)0,8g kolhydrater per kilo kroppsvikt (tillsammans med 0,4g protein per kg/kroppsvikt).
Milton wrote:3. stämmer det att man bör få i sig 55% E från kolhydrater, 30% E från proteiner och 15% E från fett?Om du har extremt bra tolerans mot kolhydrater kan det funka. I så fall ska du vara naturligt hård i kroppen, prestera bra på kolhydrater, röra dig väldigt mycket och känna dig slö och trött när du sänker kolhydraterna (även efter två veckor – då det tar lite tid för kroppen att anpassa sig).
Om du däremot tillhör det normala skiktet av människor är följande optimalt:
40E% protein
30E% fett
30E% kolhydraterÄr du väldigt känslig mot kolhydrater (naturligt knubbig, ofta trött osv) bör du sikta på:
45E% protein
35E% fett
20E% kolhydraterLycka till!
16 januari, 2006 at 09:46 #1031922Anonym anvandareMemberReNeGaDe wrote:jag h16 januari, 2006 at 10:30 #1031923Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Om du följer procentsatserna ovanför hamnar du ganska nära mina rekommenderade 3-3,5g protein per kg/kroppsvikt.
Äter du sex måltider och ska ha 300g protein blir det 50g protein per måltid (alltså inom spannet 40-60g).Genom att ge enkla riktlinjer (som några av de ovan) till mina klienter kan de nå fantastiska resultat utan att behöva tänka på kalorier eller ens mängden mat vid varje måltid. (Under tävlingsdieter är det dock mycket mer strikt, men det är en helt annan historia.)
Själv ligger jag runt 220g protein om dagen(väger 91kg). Enl. dina rekomendationer skulle jag alltså höja upp mig till runt 300g protein då? Då får jag ju knappt plats med nåra carbs.
16 januari, 2006 at 11:20 #1031924Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Själv ligger jag runt 220g protein om dagen(väger 91kg). Enl. dina rekomendationer skulle jag alltså höja upp mig till runt 300g protein då? Då får jag ju knappt plats med nåra carbs.Ja. Det beror helt enkelt på att Jocke inte anser att man behöver plats med så mycket carbs;)
Jag får skit tom för mina tonfiskmackor:(
16 januari, 2006 at 11:27 #1031925Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Ja. Det beror helt enkelt på att Jocke inte anser att man behöver plats med så mycket carbs;)Jag får skit tom för mina tonfiskmackor:(
Tja, nybörjare som Jocke tror ju oftast att det är proteinet man bygger muskler av. Själv anser jag att lite popcorn och saft kan vara likvärdigt i muskelbyggarsyfte.
Helt allvarligt så är jag ingen fan av mycket kolhydrater heller. Är paniskt rädd för att bli tjockis så jag ökar hellre långsammare.16 januari, 2006 at 11:31 #1031926Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Tja, nybörjare som Jocke tror ju oftast att det är proteinet man bygger muskler av. Själv anser jag att lite popcorn och saft kan vara likvärdigt i muskelbyggarsyfte.
Helt allvarligt så är jag ingen fan av mycket kolhydrater heller. Är paniskt rädd för att bli tjockis så jag ökar hellre långsammare.Hehe nej jag håller med; jag håller själv klart bättre form på mindre kolhydrater. Men jag gillar inte alls att dra ner på dem;)
16 januari, 2006 at 20:54 #1031927Anonym anvandareMemberBartoll, har du lust att f
16 januari, 2006 at 21:28 #1031928Anonym anvandareMemberjanne73 wrote:Bartoll, har du lust att förklara varför man ska dra ned på fettet till frukosten? Jag har alltid kört tvärtom. Vore intressant att höra.
MVHJag tror vi har 10 trådar om detta redan.
Forskning har visat att fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten för upp till sex timmar framåt. Därför brukar jag rekommendera att hålla sig under 10-15 gram och sprida ut fettintaget under resten av dagen (inte efter träningen dock).17 januari, 2006 at 00:57 #1031929Anonym anvandareMemberJag tycker att du ska k
16 mars, 2006 at 15:16 #1031930Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Jag tror vi har 10 trådar om detta redan.
Forskning har visat att fett på morgonen försämrar insulinkänsligheten för upp till sex timmar framåt. Därför brukar jag rekommendera att hålla sig under 10-15 gram och sprida ut fettintaget under resten av dagen (inte efter träningen dock).Alltså är inte hela ägg någon bra idé på morgonen.. skit också, jag som alltid steker omelett på fyra-fem ägg varje morgon!
Men vad spelar det för roll om jag äter frukost vid 06.30 och tränar vid 10.00?
Off topic:
Jag har lite svårt att förstå det här med insulin och insulinkänslighet, toppar, dalar och hur det påverkar muskeltillväxten. Nån som har ett förråd med länkar för den intresserade?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.