Måste man äta kolhydrater???

Home Forums Kost och Näringslära Måste man äta kolhydrater???

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Posts
  • #544245
    Grandmaster wrote:
    Upprepa inte bara vad andra har sagt tidigare i tråden, dina poster tillför ingenting.

    Med fettfrimassa menar jag muskelglykogen och vatten som glykogenet binder i musklerna.

    #544246
    Grandmaster wrote:
    Nej, det är inget punkt slut. Äter du stora mängder dietärt protein används inte muskelprotein i de novo glukoneogenes.

    På sjuttiotalet var byggarna hårda med protein och ganska fettrik kost, så jag förstår inte relevansen av det sista påpekandet.

    Gotta agree with da` Grandmaster!
    :emo-thumb
    ÅTERIGEN kolla studierna one more time..det är skillnad på folk & folk…
    Carbs are overated!

    ZONE

    #544247
    Arnold_Jr wrote:
    Kört så här i ca 10 dagar nu och jag känner mig inte så himla mkt tröttare eller att jag orkar prestera mindre. Undrade bara för att jag jobbar natt och hört att kolhydrater ska man undvika på natten. Men så länge jag ligger på underskott av kalorier så har det ingen betydelse verkade det som av det ni skrev? Eller har jag missförstått?

    Är det inte så att man inte ska äta kolhydrater på natten/kvällen eftesom man inte gör av med lika mycket energi när man sover som när man är vaken? Om du jobbar natt så är det väl ingen fara med att äta kolhydrater då, såvida du inte jobbar som försöksperson på en sovklinik…:)

    Ang. din ursprungliga fråga: hjärnan använder sig nästan[/b] enbart av kolhydrater för att fungera, därför är ett visst kolhydratintag ett måste för att hjärnan ska fungera optimalt.
    En av källorna: Fredrik Paulún, (2003) Paulúns näringslära, Fitnessförlaget, s. 61.[/b]

    #544248
    Raan wrote:
    Är det inte så att man inte ska äta kolhydrater på natten/kvällen eftesom man inte gör av med lika mycket energi när man sover som när man är vaken?
    [/SIZE]

    Spelar ingen roll när man äter kolhydrater om man är ute efter viktnedgång/fettförlust, så länge man ligger vid energiunderskott. Kolhydrater som man inte förbränner lagras som glykogen i musklerna eller lagras som fett vid energiöverskott. Det är extra bra att äta kolhydrater innan läggdags om man ska träna direkt på morgonen.

    #544249

    Tack för alla bra tips men skulle det räcka om jag käkade 2dl fullkorns ris om dygnet i samband med kyckling/rostbiff salladen. Plus 2 dl gröt på morgonen som jag kanske glömde skriva :)

    #544250
    Raan wrote:
    Är det inte så att man inte ska äta kolhydrater på natten/kvällen eftesom man inte gör av med lika mycket energi när man sover som när man är vaken? Om du jobbar natt så är det väl ingen fara med att äta kolhydrater då, såvida du inte jobbar som försöksperson på en sovklinik…:)

    Ang. din ursprungliga fråga: hjärnan använder sig nästan enbart av kolhydrater för att fungera[/b], därför är ett visst kolhydratintag ett måste för att hjärnan ska fungera optimalt.
    En av källorna: Fredrik Paulún, (2003) Paulúns näringslära, Fitnessförlaget, s. 61.[/b]

    Alla celler får sin energi från enkla sockerarter, nervceller i hjärnen såväl som alla andra. Fett och protein omvandlas innan de kan användas som energi. Dina celler kan allstå mumsa på kolhydrater utan att du själv gjort det!

    #544251
    meeper wrote:
    Alla celler får sin energi från enkla sockerarter, nervceller i hjärnen såväl som alla andra. Fett och protein omvandlas innan de kan användas som energi. Dina celler kan allstå mumsa på kolhydrater utan att du själv gjort det!

    Vad snackar du om?

    Om du menar att protein och fett måste omvandlas till glukos/ketoner för att alla celler ska kunna utnyttja energin i dom och att alla celler endast använder glukos så har du fel.

    Kolskelettet från aminosyrorna kan användas direkt för att skapa ATP likaså glyceroldelen och fettsyrorna ifrån fettet och behöver inte alls omvandlas till några andra substrat.

    Så dina celler kan mumsa på protein och fett utan att du själv gjort det.

    #544252
    Steinbach wrote:
    Vad snackar du om?

    Om du menar att protein och fett måste omvandlas till glukos/ketoner för att alla celler ska kunna utnyttja energin i dom och att alla celler endast använder glukos så har du fel.

    Kolskelettet från aminosyrorna kan användas direkt för att skapa ATP likaså glyceroldelen och fettsyrorna ifrån fettet och behöver inte alls omvandlas till några andra substrat.

    Så dina celler kan mumsa på protein och fett utan att du själv gjort det.

    Ok, my bad. Tog mig lite vatten över huvet.

    Vad jag ville ha sagt var dock att hjärnan kan få energi från annat än bara kolhydrater.

    Lite OT: aminosyrornas ”kolskelett”, hur lika eller olika kolhydrater är de? I mitt tänkande ser jag framför mig vad som blir kvar om man skulle ta bort aminogruppen från en aminosyra. Kvar borde väl bli en molekyl ganska lik många kolhydrater… Eller hur är det? Förklara! Nyfiken… :)

    #544253
    hejsvejs55 wrote:
    How Many Carbs Do I Need to Spare Protein Loss?
    Early research into the topic of starvation and low-carbohydrate dieting found that as few as 15 grams of carbohydrates per day can limit nitrogen loss in the body. And raising carbohydrate intake to 50 grams per day severely limits the need for the body to use amino acids for gluoconeogenesis

    This occurs via at least two mechanisms:

    1. The increased carb intake maintains blood glucose and insulin at a higher level (inhibiting cortisol release).
    2. The carbohydrate provides glucose for the brain, limiting the need to break down body protein.

    /http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohdyrates-do-you-need.html

    bump?

    #544254
    hejsvejs55 wrote:
    How Many Carbs Do I Need to Spare Protein Loss?
    Early research into the topic of starvation and low-carbohydrate dieting found that as few as 15 grams of carbohydrates per day can limit nitrogen loss in the body. And raising carbohydrate intake to 50 grams per day severely limits the need for the body to use amino acids for gluoconeogenesis

    This occurs via at least two mechanisms:

    1. The increased carb intake maintains blood glucose and insulin at a higher level (inhibiting cortisol release).
    2. The carbohydrate provides glucose for the brain, limiting the need to break down body protein.

    /http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/how-many-carbohdyrates-do-you-need.html

    Ja, det underlättar för kroppen om kolhydrater tillförs via kosten men det gör inte kolhydraterna essentiella för det. ATP utvinns ur alla makronutrienter på ett eller annat sätt. Citronsyracykeln blir förvisso kraftigt nedreglerad utan tillgång till glukos. Men den kan fortfarande fungera pga acetylen ursprungen ifrån fettsyror och aminosyror.

    Kroppen organ lär sig efter ett par dagar att använda ketoner (utom aceton) som energisubstrat och därmed är kolhydrater aldrig essentiella! Hjärnan behöver inte glukos men föredrar det!

    Blodsockret regleras alldeles utmärkt hos friska individer utan tillförda kolhydrater. Aminosyror och glycerol kan vi glukoneogenesen bli glukos och används för reglering utav blodglukosnivån.

    Men visst finns en poäng säkert i det påstående att utan kolhydrater kanske det är av större vikt att ha ett högt proteinintag för minskad muskelförlust. Dock är det troligtvis bara en liten bit av helheten och styrketräning som leder till stimulerad MPS har troligtvis större inverkan på muskelproteinbevarande!

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.