Mat

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Tsenare!

När man läser om eliter och deras kostprogram så ser man i exakt gram vad dom äter av olika saker. Hur räknar man ut hur mycket man ska äta för att inte äta för mycket och inte för lite? Jag är 21 år och väger ca 81Kg. Styrketränar 4 ggr i veckan och löpning en till två ggr.
    Har en annan fråga vad gäller alkohol. Nu när det är nyår så vet man att det kommer att intas alkohol, är det bortkastat att dra till gymmet idag och imorgon då?

Tacksam för all hjälp!

Idag kan du tr

Matv

cheesian wrote:
    Matvåg.

Jaha, så man använder en matvåg:)
    Jo, jag förstår att man använder en våg, men frågan är hur man vet att hur mycket av varje råvara man ska äta?

NetCurse wrote:
    Idag kan du träna, men imån kanske du inte är så pigg?

Om maten och sånt, finns ju olika ”emulatorer” på internet, som har med kost att göra. Som räknar ut saker åt en osv, finns fler som kan sånt här, tyvärr så har jag ingen sån, men det kommer nog nån kunnigare som kan hjälpa till.

Har du någon länk på lager där man kan räkna ut sådant?
    Tack för svaret!!

Perran wrote:
    Jo, jag förstår att man använder en våg, men frågan är hur man vet att hur mycket av varje råvara man ska äta?

Du tittar helt enkelt i en av Livsmedelsverkets tabeller, finns online ([http://www.livsmedelsverket.se http://www.livsmedelsverket.se]) och i bokform för 300 el. 400 kr, minns inte riktigt. Jag använder mig själv av hemsidan där du snabbt kan söka på livsmedlet du tänker använda. Sedan läser du av hur mycket kcal, kolhydrater, protein, fett osv. livsmedlet innehåller, antingen per 100 g eller per portion.

Just hur mycket du behöver kan jag inte svara på. Skriv ner en veckas matdagbok och utgå ifrån. Det blir mycket räkna men du får en grym koll på vad du får i dig.

Perran wrote:

Innehållsförteckningen och högstadiematematik

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.