- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Mat efter kvällsträning
Hej jag tränar (styrketräning) oftast sent på kvällen . Det jag äter efter träning blir därför mitt sista mål mat för dagen .
Har funderat en del på om mitt efter-träning/kvällsmål ger mig den näring jag behöver för att förse kroppen med näring efter träningspasset, och förhoppningsvis öka på muskelmassan en aning under nattsömnen.
Hur mycket kolhydrater och protein behöver kroppen efter träning (jag väger 75kg)?
Mitt kvällsmål efter träning brukar se ut så här: En tallrik lättfil med en halv burk light-keso, lite russin , och ca 2 dec flingor tex musli . Ibland blir det en macka med kalkon och någon frukt också ifall jag inte blir mätt på filtallriken.
Jag skulle inte vilja dricka en gainer i stället för riktig mat
som kvällsmål . dels för att jag inte känner mig mätt då, tycker dom smakar illa, och min mage gillar dom inte heller 😮
Min fråga är alltså : Bör jag ändra på mitt kvällsmål eller tror ni det duger ????
tacksam för svar
Jag skulle kanske valt att lägga in två mål med runt 30-40 gram protein per mål, med en timmes mellanrum, efter träningspasset, om klockan tillåter. Varje gång du tillför aminosyror efter träning stimulerar du proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein, och en sådan tillförsel minskar inte gensvaret på motsvarande mängd, en timme senare. Utan tillgång till aminosyror uteblir proteinsyntsen som styrketräningen stimulerat.
Tack för svaret. Oftast blir det inte tid till 2 mål mat efter träning.
Men är det jag äter nu tillräckligt ?? Nån som tror sig veta ??
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY