Mäta stimulans av proteinsyntesen!

Home Forums Kost och Näringslära Mäta stimulans av proteinsyntesen!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #514497

    Jag studerar naturvetenskap och ska göra ett projektarbete om träning. Ett alternativ jag kommit att tänka på är att undersöka olika livsmedels stimulans av proteinsyntesen efter träning.

    Hur gör man detta så enkelt som möjligt?

    Variationer i vardagen som, exempelvis inom kosten, kommer ju försvåra korrekta slutsatser. Går det att lösa?

    Tack på förhand!

    #70129
    #514498

    Läser du studier på MPS så brukar de ange vilken metod de använt, sedan är det väl bara att googla eller något för att få fram vad alla saker egentligen betyder… :)

    #514499
    Tommy Ivarsson wrote:
    Läser du studier på MPS så brukar de ange vilken metod de använt, sedan är det väl bara att googla eller något för att få fram vad alla saker egentligen betyder… :)

    Jo, jag har kollat runt en hel del. Att använda sig av fenylalanin är den enklaste metoden jag hittat hittills. Gäller bara att inte testpersonerna har PKU :P

    #514500
    vasslefranmjolk wrote:
    Jo, jag har kollat runt en hel del. Att använda sig av fenylalanin är den enklaste metoden jag hittat hittills. Gäller bara att inte testpersonerna har PKU :P

    Skulle bli lite dålig stämning då

    #514501
    vasslefranmjolk wrote:
    Jo, jag har kollat runt en hel del. Att använda sig av fenylalanin är den enklaste metoden jag hittat hittills. Gäller bara att inte testpersonerna har PKU :P

    Man kan säkert köpa enzymet som saknas (fenylalaninhydroxylas) och injicera till dem under testet.. :D

    Eller så har man PKU som exklusionskritere och tar alla andra istället. Känns som en smidigare metod. ;)

    #514502
    Tommy Ivarsson wrote:
    Man kan säkert köpa enzymet som saknas (fenylalaninhydroxylas) och injicera till dem under testet.. :D

    Eller så har man PKU som exklusionskritere och tar alla andra istället. Känns som en smidigare metod. ;)

    Du har en poäng :up:

    Tror du att det är möjligt att ro projektet i hamn? Det rör sig alltså om gymnasienivå…

    #514503

    Be en byggare äta något. Därefter kommer byggaren eventuellt säga ”det funkar för mig”. Då är det sedermera vetenskaplig belagt bortom allt tvivel.:D

    #514504
    Eddie Vedder wrote:
    Be en byggare äta något. Därefter kommer byggaren eventuellt säga ”det funkar för mig”. Då är det sedermera vetenskaplig belagt bortom allt tvivel.:D

    Det måste vara en stor byggare :emo-thumb Sedan ska jag hävda att han blev stor p.g.a att han drack 15 koppar té innan sängdags, inte trots!

    #514505
    vasslefranmjolk wrote:
    Du har en poäng :up:

    Tror du att det är möjligt att ro projektet i hamn? Det rör sig alltså om gymnasienivå…

    Beror väl helt och hållet på hur duktiga lärare du har, vilka tillgångar samt resurser som du får använda (krävs troligtvis en hel del steril utrustning och lite annat knepigt) :). Men med rätt förutsättningar och jävlar anamma är det nog inga bekymmer…. :)

    Det där med att söka etiska tillstånd för att genomföra en sån hära studie kan du ju bara ”ha glömt” :whistle:

    Lycka till! :up:

    #514506
    vasslefranmjolk wrote:
    Du har en poäng :up:

    Tror du att det är möjligt att ro projektet i hamn? Det rör sig alltså om gymnasienivå…

    Rekrytering, lönekostnader, labb/analyskostnader, biopsier mm i upprepade mätningar.

    Räkna med +1 miljon kr.

    Bara att sätta igång att skriva ansökningar till fonder mm, i konkurrens med alla forskare på sveriges universitet och högskolor.

    #514507

    Tack för tips!

    #514508
    Eddie Vedder wrote:
    Be en byggare äta något. Därefter kommer byggaren eventuellt säga ”det funkar för mig”. Då är det sedermera vetenskaplig belagt bortom allt tvivel.:D

    HAHAHAHA :emo-thumb

    #514509

    Ingen som har något förslag på andra (kemiskt) mätbara parametrar som kan relateras till träning? :|

    #514510
    vasslefranmjolk wrote:
    Ingen som har något förslag på andra (kemiskt) mätbara parametrar som kan relateras till träning? :|

    Mjölksyra (laktat), Leucin

    Kreatinfosfat, Kalcium, Natrium, Kalium, Fosfat. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.