Home › Forums › Kost och Näringslära › Maximalt kaloriintag per måltid/sittning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 februari, 2012 at 20:54 #51043Anonym anvandareMember3 februari, 2012 at 20:54 #122781Anonym anvandareMember
Hej!
På sistone funderat kring vad det maximala kaloriintaget per måltid är (om det nu finns något sådant).
M.a.o. hur många kalorier kan man äta under en sittning utan att påfresta tarmsystemet allt för mycket (jag talar alltså inte om hur mycket magen klarar av innan den spricker)? Har för mig att Joachim Bartoll någonstans hävdade att måltider >1000 kcal belastar mag- & tarmsystemet i onödan.
Någon som vet kunde berätta lite och/eller kan presentera någon studie eller annan källa kring ämnet?
För närvarande håller jag mig till periodisk fasta (ni känner till det vid det här laget; fasta 16h, äta 8h). Sekundärt vore det intressant att veta om det, för ”PF:are”, finns någon sund gräns/riktvärde att förhålla sig till eftersom magen inte fått jobba på så lång tid.
Tack på förhand!
M.v.h.
4 februari, 2012 at 11:40 #122782Anonym anvandareMemberDet finns många parametrar att kolla på när det gäller måltidsstorlek, förutom det rent kcalmässiga så att säga. Allting är inte kcal- in och ut utan det kan ju vara ohälsosamt ur andra aspekter.
Tänkbara aspekter av väldigt stora måltider: glukostolerans, blodtryck/puls, hormonnivåer, näringsupptag, belastning på lever/njurar, oxidativ stress etc.
Vad gäller just mag- &tarmsystemet måste jag nog säga att jag personligen sällan haft problem med det förutom när jag ätit 3000 kcal på ett bräde på bufféer och kippat efter luft, blivit smått illamående och knappt orkat röra mig pga för mycket matintag Men i övrigt kan jag äta måltider på 2000+ kcal utan problem. Men det finns säkert en poäng i att stora måltider kan belasta sagda system.
Inte riktigt på ämnet men stora måltider kolhydrater ökar i alla fall puls och ofta blodtryck (till följd av NA) och noradrenalin, medan måltider med mycket fett inte gör det. [http://ukpmc.ac.uk/abstract/MED/2174321] Kom ihåg att det var uppe på tapeten någonstans där en person frågade om han var hjärtsjuk eftersom hans puls ökade när han åt mycket kolhydrater.
Svaret är nej.
4 februari, 2012 at 12:45 #122783Anonym anvandareMemberMadball wrote:Det finns många parametrar att kolla på när det gäller måltidsstorlek, förutom det rent kcalmässiga så att säga. Allting är inte kcal- in och ut utan det kan ju vara ohälsosamt ur andra aspekter.Tänkbara aspekter av väldigt stora måltider: glukostolerans, blodtryck/puls, hormonnivåer, näringsupptag, belastning på lever/njurar, oxidativ stress etc.
Vad gäller just mag- &tarmsystemet måste jag nog säga att jag personligen sällan haft problem med det förutom när jag ätit 3000 kcal på ett bräde på bufféer och kippat efter luft, blivit smått illamående och knappt orkat röra mig pga för mycket matintag Men i övrigt kan jag äta måltider på 2000+ kcal utan problem. Men det finns säkert en poäng i att stora måltider kan belasta sagda system.
Inte riktigt på ämnet men stora måltider kolhydrater ökar i alla fall puls och ofta blodtryck (till följd av NA) och noradrenalin, medan måltider med mycket fett inte gör det. [http://ukpmc.ac.uk/abstract/MED/2174321] Kom ihåg att det var uppe på tapeten någonstans där en person frågade om han var hjärtsjuk eftersom hans puls ökade när han åt mycket kolhydrater.
Svaret är nej.
Tack för svar!
Kanske var lite dumt att formulera frågeställning utifrån kcal, men var ute efter ett riktvärde (om det nu skulle finnas något sådant).
Du gav mig en del att tänka kring. Och din länk är i hög grad relaterad till ämnet.
Vore kul om någon som är insatt i ämnet skulle kunna komma med sina synpunkter!
4 februari, 2012 at 13:31 #122784Anonym anvandareMemberDet är nog högst individuellt och jag tror inte att man kan sätta en exakt siffra på hur många kalorier mag&tarm-systemet klarar av innan det blir någon slags ”negativ” effekt.
Får du ont i magen, blir dålig i magen osv är det ju uppenbarligen några slags tecken.
Ja, alltså stora måltider, särskilt med rätt mycket kolhydrater ökar aktivering av sympatiska nervsystemet och ökar energiförbrukningen och termogenes, beroende på substrat i måltiden och mängd av dessa. Det medieras av och har i sin tur har effekter på katekolaminer, blodtryck/puls, andra hormon (insulin osv).
Protein ”kostar” mest för kroppen att processa, sedan kolhydrat och sist fett. Beroende på ovan nämnda faktorer kan man få en mängd olika effekter beroende på som sagt substrat och mängd. En grundregel kan man säga är att om man blir energisk, lite hyper och varm av mycket kolhydrater uppreglerar kroppen energiförbrukningen och det indikerar någonstans en hyffsad insulinkänslighet och mindre risk för att gå upp i vikt av sagda intag. Vilket stämmer med min erfarenhet att vältränade, slanka (”lean”) människor i regel trivs bättre och blir piggare på mer kolhydrater och överviktiga kanske trivs bättre på mindre (LCHF?). En del studier visar också att DIT (diet-induced thermogenesis) är försämrad hos överviktiga.
Lite grundläggande info bara om matintag och kroppen, håll till godo.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.