Mellanmål

Home Forums Kost och Näringslära Mellanmål

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • Author

När du är på väg neråt i viktskalan mot en mer väldefinerad kropp stämmer det då inte att mellanmål i praktiken bör innehålla protein och inte kolhydrater?

Samtidigt som de 3 fasta måltiderna, frukost, lunch och middag alla 3 bör innehålla kolhydrater blandat med protein?

”If the bar ain’t bending you’re just pretending”

mwallin wrote:
    När du är på väg neråt i viktskalan mot en mer väldefinerad kropp stämmer det då inte att mellanmål i praktiken bör innehålla protein och inte kolhydrater?

Samtidigt som de 3 fasta måltiderna, frukost, lunch och middag alla 3 bör innehålla kolhydrater blandat med protein?

Visst kan man dra ner lite på kolhydraterna när man ska gå ner i vikt, men att utesluta dem helt från mål är slöseri med protein som då används som bränsle istället. Äta måttliga mängder kolhydrater och se till att de är av det långsammare slaget så är mycket vunnet:emo-thumb

Tänk dock på att den generella formeln för att gå ner i vikt fortfarande är intagna kalorier – förbrukade kalorier.

Så, med andra ord ska alla måltider under dagen rimligtvis innehålla kolhydrater? Även mellanmålen??

mwallin wrote:
    Så, med andra ord ska alla måltider under dagen rimligtvis innehålla kolhydrater? Även mellanmålen??

Jepp. Kolhydratsfobin som finns i samhället nu är, precis som alla andra bantningshyper, kraftigt överdriven.

Tillåt då mig att ställa en följdfråga av detta slag:

Vad ska då skilja mellanmål från t ex lunch och middag?
    Det jag menar är: Ska man inte förändra förhållandet mellan protein och kolhydrater någonting alls från mellanmål till lunch?

mwallin wrote:
    Till

Just det, ska det innehålla samma mängd också eller bör man inta mindre portioner till mellanmål kontra lunch?

mwallin wrote:
    Just det, ska det innehålla samma mängd också eller bör man inta mindre portioner till mellanmål kontra lunch?

Jag ser ingen anledning till att mellanmålet skulle va mindre än lunchen, tror bara att det är en social konvention. Jag personligen gör ingen skillnad på målen.

mwallin wrote:

Jag äter aldrig samma mängd portion till mellanmål som lunch. Det skulle bli för mycket mat och jag skulle inte orka äta lunchen eller kvällskäket.
    Volym kontra näringsvärde är två skilda saker, anser jag.

Gällande den generella uppfattningen om att man bör minska intaget kolhydrater ju längre dagen går beror nog mestadels på att kroppen inte behöver någon energi för att sova.

CiB wrote:
    Jag äter aldrig samma mängd portion till mellanmål som lunch. Det skulle bli för mycket mat och jag skulle inte orka äta lunchen eller kvällskäket.

Så med andra ord bör man INTE inta lika mycket protein/kolhydrater/fett rent generellt sätt under mellanmålen som lunch om vi förutsätter att alla måltiderna innefattar kolhydrater samt protein?

Måltidsersättarna som jag hör talas om lite här och där, är de något att rekommendera till mellanmål och vad innehåller de?

CiB wrote:

Att ändra storleken på portionerna är inte detsamma som att äta mer mat.

Själv äter jag gärna mer av det lagade målet eftersom det är gott. (en anledning så god som någon, tycker jag.)

mwallin wrote:
    Gällande den generella uppfattningen om att man bör minska intaget kolhydrater ju längre dagen går beror nog mestadels på att kroppen inte behöver någon energi för att sova.

Jo men samtidigt har vissa studier visat att man tom går ner mer när man förlägger en större del av sitt näringsintag till den senare delen av dagen, jag vill minnas att Monika bland annat skrev om detta i BODY för ngt år sen,

Det finns många studier som bevisat att vår glukostolerans minskar till kvällen. Därför bör man alltid äta större delen av sina kolhydrater till frukost och under den tidiga delen av dagen. På kvällen är det bättre att snåla med kolhydraterna och höja fettet något istället. Enda undantaget är om du tränar på kvällen och tar en återhämtningsdryck efter träningen.

Några enkla tips:

Den viktigaste måltiden är frukost. Ät mycket kolhydrater och en portion protein (ditt protein ska fördelas under dagen och intas vid varje måltid) samt minimalt med fett. Fett påverkar din insulinkänslighet negativt och kan göra det svårare att tillgodogöra sig kolhydraterna under resten av dagen.
    Näst viktigaste måltiden är den precis innan träning tätt följt av den direkt efter träning. Båda bör innehålla kolhydrater och protein.
    Ett mellanmål på förmiddagen bör likna frukosten, men givetvis vara mindre. Ett mellanmål på eftermiddagen kan vara mer balanserat mellan kolhydrater, fett och protein. På diet skulle jag minimera kolhydraterna efter lunch, undantaget innan och efter träning de dagar du tränar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.