Home › Forums › Kost och Näringslära › Mellanmål
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2005 at 11:05 #1062752Anonym anvandareMembermwallin wrote:Så med andra ord bör man INTE inta lika mycket protein/kolhydrater/fett rent generellt sätt under mellanmålen som lunch om vi förutsätter att alla måltiderna innefattar kolhydrater samt protein?
Måltidsersättarna som jag hör talas om lite här och där, är de något att rekommendera till mellanmål och vad innehåller de?
Man får så klart göra som man vill. Någon rationell anledning till varför målen skulle skilja sig åt finns dock inte, inte heller finns det någon anledning till att frukost exempelvis måste va gröt istället för lagad mat. Jag äter lika ofta oxfilé, kycklingfilé eller fläskfilé med kanske potatis till frukost, som jag äter mer ”klassisk” frukostmat.
11 oktober, 2005 at 11:08 #1062753Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Det finns många studier som bevisat att vår glukostolerans minskar till kvällen. Därför bör man alltid äta större delen av sina kolhydrater till frukost och under den tidiga delen av dagen. På kvällen är det bättre att snåla med kolhydraterna och höja fettet något istället. Enda undantaget är om du tränar på kvällen och tar en återhämtningsdryck efter träningen.Några enkla tips:
Den viktigaste måltiden är frukost. Ät mycket kolhydrater och en portion protein (ditt protein ska fördelas under dagen och intas vid varje måltid) samt minimalt med fett. Fett påverkar din insulinkänslighet negativt och kan göra det svårare att tillgodogöra sig kolhydraterna under resten av dagen.
Näst viktigaste måltiden är den precis innan träning tätt följt av den direkt efter träning. Båda bör innehålla kolhydrater och protein.
Ett mellanmål på förmiddagen bör likna frukosten, men givetvis vara mindre. Ett mellanmål på eftermiddagen kan vara mer balanserat mellan kolhydrater, fett och protein. På diet skulle jag minimera kolhydraterna efter lunch, undantaget innan och efter träning de dagar du tränar.Varför menar du att mellanmålet givetvis ska vara mindre än frukosten?
11 oktober, 2005 at 11:09 #1062754Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Varför menar du att mellanmålet givetvis ska vara mindre än frukosten?Det behöver det inte vara, dock är glukostoleransen som bäst på morgonen och kroppen är i ett katabolt tillstånd. Därför anser jag det bäst att utnyttja detta och ha en större måltid direkt på morgonen än de resterande under dagen.
11 oktober, 2005 at 11:13 #1062755Anonym anvandareMemberGrabbar och tjejer, tips på de godaste mellanmålen?
11 oktober, 2005 at 11:15 #1062756Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Det beh11 oktober, 2005 at 11:16 #1062757Anonym anvandareMembermwallin wrote:Grabbar och tjejer, tips på de godaste mellanmålen?Jag hänvisar återigen till mina mackor under receptdelen, enligt mig det optimala mellanmålet:emo-thumb
11 oktober, 2005 at 11:17 #1062758Anonym anvandareMemberJag har en bekant som tränar hårt och kör UTESLUTANDE med ris och tonfisk. Är detta att rekommendera är frågan jag ställer mig då det inte kan vara hälsosamt att bara äta samma sak dag ut och dag in.
11 oktober, 2005 at 11:21 #1062759Anonym anvandareMembermwallin wrote:Jag har en bekant som tränar hårt och kör UTESLUTANDE med ris och tonfisk. Är detta att rekommendera är frågan jag ställer mig då det inte kan vara hälsosamt att bara äta samma sak dag ut och dag in.Variation är alltid bra. I detta fall är det dessutom ytterst tveksamt hur nyttigt det är att konstant äta tonfisk. För mig låter det som ett orimligt intag av oönskade ämnen iom att tonfisken är top of the food chain.
11 oktober, 2005 at 11:24 #1062760Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Fair enough:up:Man bör dock tänka på att kroppens möjlighet att tillgodogöra sig protein vid ett och samma tillfälle är begränsad, så vad gäller proteinintaget gör man iaf bäst i att sprida ut det förhållandevis jämnt om man vill ha ett bra upptag.
I övrigt så håller jag med Jocke i sak, men det beror som sagt lite på hur seriös man är. Tävlar man i bodybuilding kan det möjligtvis vara motiverat att minimera sitt kolhydratsintag efter lunch under hård diet; ska man bara gå ner lite i vikt anser jag att det inte är nödvändigt.
Rejält förenklat:
Det finns inga begränsningar för vad vår kropp kan tillgodogöra sig under normala förhållanden. Käkar du 100g protein på en gång kommer det inte hokus-pokus försvinna när det kommit in i tunntarmen och en viss del av det har absorberats. Däremot kommer en del av det att troligtvis omvandlas till glukos. Men eftersom det är en energikrävande process, samt att protein höjer ämnesomsättningen genom sin termogeniska funktion (TEF) och har fler fördelar på hormonproduktionen anser jag att det går alldeles utmärkt att sänka kolhydraterna till förmån av proteinet. Det ger helt enkelt fler metaboliska fördelar så länge som man inte nollar kolhydraterna helt och hållet.
Angående glukostolerans sammanfattar detta det hela ganska bra:
Early work reported decreasing glucose tolerance in the evening and at night with evidence for insulin resistance at night. Subsequently an endogenous circadian component was described for glucose and insulin. Plasma triacylglycerol (TAG), the major lipid component of dietary fat circulating after a meal, also appears to be influenced by both the circadian clock and sleep time with higher levels during biological night.
– Morgan, L., et al., Chronobiol Int 2003; 20(5): 795-808.11 oktober, 2005 at 11:32 #1062761Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Rejält förenklat:Det finns inga begränsningar för vad vår kropp kan tillgodogöra sig under normala förhållanden. Käkar du 100g protein på en gång kommer det inte hokus-pokus försvinna när det kommit in i tunntarmen och en viss del av det har absorberats. Däremot kommer en del av det att troligtvis omvandlas till glukos. Men eftersom det är en energikrävande process, samt att protein höjer ämnesomsättningen genom sin termogeniska funktion (TEF) och har fler fördelar på hormonproduktionen anser jag att det går alldeles utmärkt att sänka kolhydraterna till förmån av proteinet. Det ger helt enkelt fler metaboliska fördelar så länge som man inte nollar kolhydraterna helt och hållet.
Hehe givetvis försvinner inte 100g protein hux-flux. Min poäng är att säg att du väger 90kg och har bestämt dig att äta 180g protein per dag, fördelar du då detta på 6 tillfällen á 30g styck så kommer dina muskler dra mer nytta av proteinet än om du åt allt i en klump (för att hårdra det lite). En kontinuerlig tillförsel av aminosyror är alltid gynnsam:emo-thumb
11 oktober, 2005 at 11:35 #1062762Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Hehe givetvis försvinner inte 100g protein hux-flux. Min poäng är att säg att du väger 90kg och har bestämt dig att äta 180g protein per dag, fördelar du då detta på 6 tillfällen á 30g styck så kommer dina muskler dra mer nytta av proteinet än om du åt allt i en klump (för att hårdra det lite). En kontinuerlig tillförsel av aminosyror är alltid gynnsam:emo-thumbDet instämmer jag i till 100%. :up:
11 oktober, 2005 at 12:00 #1062763Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Hehe givetvis f11 oktober, 2005 at 12:14 #1062764Anonym anvandareMemberAlex Danielsson wrote:Att äta är viktigt, och att äta ofta likaså. Däremot är jag snudd på religiöst övertygad om vikten av att styra intaget av kolhydrater dels med hänsyn till aktivitetsnivå men även till klockan.mvh
Alex
Det är vi fler som är överygade om. :emo-thumb
11 oktober, 2005 at 13:52 #1062765Anonym anvandareMemberAlex Danielsson wrote:Korrekt. Som jag minns så handlade ursprungstråden dock om kolhydraters vara eller icke vara i de olika målen.Ja, eller mer exakt om mellanmålen under deff skulle bestå av protein och kolhydrat eller enbart protein. Jag hävdar med bestämdhet att man inte bör nolla kolhydraterna i något mål (även om kvällsmålet kan hållas MYKCET måttligt;)). Men iaf för att sammanfatta hela diskussionen:
Mellanmålen bör även innehålla långsamma kolhydrater, mängden avgörs av hur snabbt man måste gå ner i vikt. Ät annars lite mer kolhydrater på morgonen och efter träning, lite mindre på kvällen. Fett gör sig bäst på kvällen. Protein gör sig alltid bra.:up:
11 oktober, 2005 at 14:04 #1062766Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Ja, eller mer exakt om mellanmålen under deff skulle bestå av protein och kolhydrat eller enbart protein. Jag hävdar med bestämdhet att man inte bör nolla kolhydraterna i något mål (även om kvällsmålet kan hållas MYKCET måttligt;)). Men iaf för att sammanfatta hela diskussionen:Mellanmålen bör även innehålla långsamma kolhydrater, mängden avgörs av hur snabbt man måste gå ner i vikt. Ät annars lite mer kolhydrater på morgonen och efter träning, lite mindre på kvällen. Fett gör sig bäst på kvällen. Protein gör sig alltid bra.:up:
Amigo,
Du glömmer två parametrar när du så taktfakt hamrar mantran. Och det är SYFTE och FÖRUTSÄTTNINGAR.
När det gäller nollningar av kolisar, vem är snyggast? Du eller Mats?
/A
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.