Mellanmål

Home Forums Kost och Näringslära Mellanmål

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • Author
    Andreas Guiance wrote:
    Jag hävdar med bestämdhet att man inte bör nolla kolhydraterna i något mål (även om kvällsmålet kan hållas MYKCET måttligt;)).

Varför? Utveckla gärna.

Alex Danielsson wrote:
    Amigo,

Du glömmer två parametrar när du så taktfakt hamrar mantran. Och det är SYFTE och FÖRUTSÄTTNINGAR.

När det gäller nollningar av kolisar, vem är snyggast? Du eller Mats? :D

/A

Jefe,

Jag tycker inte att jag glömmer syfte och förutsättningar:) Var ju därför jag skrev tidigare att det är skillnad på om man är en tävlande bodybuilder eller om man bara tänker gå ner lite i vikt.

Hehe och vad gäller skönhetstävlingen så vet jag inte hur den kom in i bilden, men om du frågar farmor så kommer hon definitivt säga att jag är snyggast…om du vill försöka argumentera med en 80-årig spansk tant so be my guest:whistle:

ps Oroa dig inte Mats, vissa skulle nog hävda att farmor är partisk. ds

Mats Egelstig wrote:
    Varf
    Andreas Guiance wrote:
    Räcker det med om jag citerar min favorit-kostguru Mr Grub?:D

”Om möjligt kan du försöka undvika att målen innehåller både mycket kolhydrater och mycket fett. Faktum är att detta är negativt, med höga nivåer av glukos, fett och insulin samtidigt i blodbanorna, vilket lätt kan leda till fettinlagring. Bättre att separera fett- och kolhydratmålen någorlunda (även om man inte behöver eller skall nolla något mål).”

Jag kan även göra en snygg referens på den som folk gillar:

Grub, King: ”Deff – En guide”

Nej det räcker inte då jag och King Grub har många delade meningar, speciellt denna.. ;)

Mats Egelstig wrote:
    Nej det räcker inte då jag och King Grub har många delade meningar, speciellt denna.. ;)

Jag gjorde en liten edit där sen, hittade ett bättre avsnitt i texten också:)

Ett skäl till att jag själv inte gillar att nolla kolhydraterna i sista målet är för övrigt att jag inte sover bra på låga serotonin-nivåer. Och tom ni kan nog hålla med om att dålig sömn inte är optimalt iaf;)

Andreas Guiance wrote:
    Jag gjorde en liten edit d

För att fortsätta min lilla monolog så vill jag även tillägga att en anledning till att många väljer att nolla kolhydraterna är för att slippa insulinpåslaget på kvällen, sedan går de med gott samvete och drar i sig en stor proteindrink…lyckligt ovetandes om att mjölkproteinet även det leder till ett kraftigt insulinpåslag;)

Mats Egelstig wrote:
    Problemet ligger i att om du har som mål att gå ner i vikt så måste du äta mindre kalorier än det du förbrukar. Vilket innebär att man har en begränsad mängd kolhydrater att tillgå under dygnets timmar.

Då mår jag mycket bättre om jag äter dessa kolhydrater under de första 12 vakna timmarna (5mål). Att dra ner på maten under de målen och lägga det på de sista målen är inget vidare. Energin på jobb och träning blir sämre.

Det kan jag köpa rakt av:up:
    Som jag skrev tidigare, allt handlar ju om takten man vill hålla.

Det viktigaste är väl att mellanmålet i stort sett är baserat på protein. Så kör jag iaf. Fast ibland kör jag lite kollisar med. Kvarg, funlight, nån frukt ibland.

Viewing 10 posts - 31 through 40 (of 40 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.