Mest protein, ÄGG!

Home Forums Kost och Näringslära Mest protein, ÄGG!

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author

[http://www.recepthjalpen.se/agg.html]

Väldigt bra sida om man vill ha ut näringsinehåll på sin mat.

Ägg rått el kokt (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
    Energi: 146.2kcal/611.7kJ
    Vatten: 75g
    Protein: 12.6g
    Fett: 10.1g varav mättat: 2.78g, enkelomättat: 4.48g, fleromättat: 1.17g, kolesterol: 417mg

Det är mer protein i äggulan än i äggvitan. Vanligtvis innehåller äggvitan 3 gram protein medan gulan innehåller 4 gram.

Dock innehåller även gulan en hel del fett och är man ute efter en mager proteinkälla är det vitan man skall äta.

[http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/]

Efter att ha läst nåns inlägg om ägg verkar det ju helt i sin ordning att kasta i sej hur mycket ägg som helst. Havregryn och ägg och kanel, skulle jag kunna ta hela dagsbehovet…. nja och middag då =D… hmm fan funkar det? =)

Finns en studie här på body. ”sök”.

Inte på sådana mängder.

Flessa wrote:
    Den eviga äggfrågan.

Jag äter nog ca 30-40 ägg/vecka just nu. Tjatas ju rätt mycket om huruvida en stor äggkonsumtion över en lägnre tid egentligen är. Någon som har några studier etc som påpekar negativa konsekvenser på kolesterolet o.s.v?

Vad vore en negativ konsekvens på kolesterolet? Hög konsumtion påverkar kolesterolnivåerna helt klart. Om det på något vis är negativt eller ej är en annan sak.

Vilka sökord använde du när du sökte litteratur?

Gettodachoppa wrote:
    Salmonellabakterier kan man, om oturen är framme, få i sig av råa ägg. Risken är dock
    liten, men den finns där.

Jag har provat att röra ut ett ägg (med både gula och vita) i 6 dl mellanmjölk och värma upp (på 3:an av 6 lägen) under omrörning till 65 grader, då stelnar inte ägget, men jag skulle tippa att ev. bakterier stryker med. Får passa till Grubb hur det är med det!

För er som undrar, så är inte avsikten att göra en gainer, utan det är hemmagjord chokladpudding jag gör.

YTS wrote:
    Jag har provat att röra ut ett ägg (med både gula och vita) i 6 dl mellanmjölk och värma upp (på 3:an av 6 lägen) under omrörning till 65 grader, då stelnar inte ägget, men jag skulle tippa att ev. bakterier stryker med. Får passa till Grubb hur det är med det!

Salmonella dör vid 70 grader Celsius. Campylobacter vid 65.

Flessa wrote:
    Den eviga äggfrågan.

Jag äter nog ca 30-40 ägg/vecka just nu. Tjatas ju rätt mycket om huruvida en stor äggkonsumtion över en lägnre tid egentligen är. Någon som har några studier etc som påpekar negativa konsekvenser på kolesterolet o.s.v?

Jag kanske minns fel, men du kastar väl bort gulan?

Eddie Vedder wrote:
    Salmonella dör vid 70 grader Celsius. Campylobacter vid 65.

Vet du vid vilken temperatur äggvitan och gulan koagulerar?

Tommy Ivarsson wrote:
    Runt 50% bara, så ett tips till TS är att koka, steka, pochera ägget först! :up:

det här med att proteinet inte tas upp, är det bara så med ägg, eller med andra proteinkällor också?

/novisen

Hur kommer de sig att man bara tar upp 50% om man tar dom råa och gäller desamma även om man mixar ihop dom med något annat ?

kimno wrote:
    det här med att proteinet inte tas upp, är det bara så med ägg, eller med andra proteinkällor också?

/novisen

Det finns fler livsmedel med proteiner som måste behandlas för tillräcklig absorbtion. Lektiner och trypsininhibitorer i baljväxter till exempel. Och tillagning förenklar nog upptaget och matsmältningen även av kött och fågel etc. skulle jag tro. Även om skillnaderna är mindre. Men att mer tas upp av vällagat än rått kött tror jag i alla fall.

Johan85 wrote:
    Hur kommer de sig att man bara tar upp 50% om man tar dom råa och gäller desamma även om man mixar ihop dom med något annat ?

Det framgår av länken i #17.

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.