Home › Forums › Kost och Näringslära › Missat något ??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2005 at 13:42 #96777Anonym anvandareMember25 oktober, 2005 at 13:42 #1061819Anonym anvandareMember
Hej .
Undrar lite om jag missat eller missar något i mitt kostupplägg ??
Är det något jag bör lägga till eller ta bort ?08,00 6 dl havregrynsgröt med lite banan + 1dl mellanmjölk 4 äggvitor+1 gula
20 gr rent protein (Eiselt fastway).
09,30 40 gr protein 60 gr maltodexin 15 gr kreatin .ev frukt
10,00 Träning ca 90 min
11,30 50gr protein 70 kolhydrater/maltodexin 2 bananer
12,45 1 burk lättonfisk i vatten 60 gr pasta tomatpurè vatten
14,45 mellanmål 40 gr protein banan kiwi 3 hela råa ägg 1 rågbröd.
16,45 Middag 60gr ris 1 kycklingfile wokade grönsaker vatten.
17,30 20 gr rent protein
19,45 50gr protein 70 gr kolhydrater maltodexin 1 banan
22,10 1 st Bigblock (twinlabs)
00,00 1-2 bananer vatten25 oktober, 2005 at 14:02 #1061820Anonym anvandareMemberVarför äter du en banan (eller frukt) med efter-och fördrinken? Jag tycker du kan lägga in den någon annanstans.
Kreatinet tas upp bättre direkt efter träningen, jag skulle hällt 5g i efterträningsdrinken (låt inte kreatinet vara i drinken mer än någon enstaka minut som max) och spridit ut de sista 10 grammen till två andra måltider. Helst lägger du kreatinet på en sked, in med det i munnen och svälj med vatten.
Jag ser att du får i dig malto vid sjutiden, snabba kolhydrater är inte bra om det inte är i anslutning till ett träningspass. För mycket snabba kolhydrater under en längre tid lägger en fin grund till typ-2 diabetes.
När du äter proteinpulver (antar att det är vassle) se till att äta det som ett komplement istället som ett mellanmål. I värsta fall kan du ju blanda i mjölk med pulvret och äta något mindre på sidan om. Anledningen är att vasslet inte ska tas upp för fort och du ska fortsätta vara anabol så länge som möjligt.
Ät inte råa ägg, det finns risk för salmonella och du kan inte ta upp allt protein när det är i rått tillstånd. Koka dem i alla fall.
Ät inte mer än 2-3 burkar tonfisk i veckan för att slippa problem med tungmetaller i kroppen. (Mindre kul)
Som sista måltid tycker jag du ska få i dig något ganska proteinrikt för att minska nedbrytningen som sker under natten. Rent generellt tycker jag du bör få i dig protein från vanliga livsmedel istället för proteinpulver.
Hoppas du fick ut något från det jag tog upp.
Nu får någon gärna rätta mig om jag har fel eller om ni har synpunkter på mina åsikter.
25 oktober, 2005 at 15:06 #1061821Anonym anvandareMemberTack f
25 oktober, 2005 at 15:19 #1061822Anonym anvandareMemberTror dock inte det är ngn större fara att äta mer än tre burkar tonfisk i veckan om man mår bra för övrigt, 1 burk om dgn borde inte innebära ngn större risk,
har själv under långa perioder ätit 2 burkar om dagen o vet fler exempel som äter 3-4 burkar/dag årligen (då kanske man bör börja fundera lite över tungmetaller o lite mer variationsrik kost kanske: ) men knappast vid några burkar i veckan…25 oktober, 2005 at 15:45 #1061823Anonym anvandareMemberThomasT wrote:Ät inte mer än 2-3 burkar tonfisk i veckan för att slippa problem med tungmetaller i kroppen. (Mindre kul)Vad baserar du det rådet på?
Så vitt jag vet finns det inga restriktioner när det gäller konserverad tonfisk.
25 oktober, 2005 at 16:24 #1061824Anonym anvandareMemberOlle Strandberg wrote:Jag tycker att det ser ut som om du sköter din kost bra.
Personligen tycker jag att det är ganska härligt att försöka få åtminstone ett mål mat om dagen som verkligen är lagat med kärlek.
När man tänker på kcal-intaget och att få i sig rätt näringsvärden så är det lätt att man bara ser till att trycka i sig det på lättaste sätt och tänka att det ändå blandas i magen.
Men matglädjen blir dubbel när man har lite slit bakom!!haha…jävla onödigt inlägg det här. Det ser fint ut tycker jag!:up:
Hej Olle.
Tack för ditt svar
Jo det händer väl att jag trycker ner en hel del i mixern faktiskt på med vatten å drick ! Haha
Problemet är snarare att jag är en matälskare och står gärna vid spisen dagligen men visst blir det alltsom oftast det gamla vanliga pasta ris tonfisk lax fågel , men ibland kommer den lilla kocken fram i köket och slår till på en mer kulinarisk resa ,, men då får det bli dagar man är ledig och hinner med att lägga ner tid i köket .
På tal om onödigt inlägg hahaha25 oktober, 2005 at 16:28 #1061825Anonym anvandareMemberJag måste säga att jag också är lite skeptisk till 19.45-målet med malto i;)
Även om du jobbar efteråt så tycker jag att det finns bättre kolhydrater att välja vid detta tillfälle; as a matter of fact – frågan är om det finns sämre kolhydrater att välja hehe. Malto gör sig väldigt bra i samband med träning, annars skulle jag undvika det helt och hållet.
25 oktober, 2005 at 16:49 #1061826Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Vad baserar du det rådet på?Så vitt jag vet finns det inga restriktioner när det gäller konserverad tonfisk.
Innan man kan ge en generell rekommendation måste man veta var fisken är fångad.
”Det generella gränsvärdet för kvicksilver i fisk är 0,5 mg/kg men för ett antal namngivna fiskarter, bl a gädda, ål, hälleflundra, marulk och tonfisk är det 1 mg/kg. Det högsta tolerabla veckointaget av kvicksilver i form av metylkvicksilver har av FAO/WHO angivits till 3,3 µg/kg kroppsvikt (ca 33 µg/person och dag) men detta är baserat på effekter hos vuxna och kommer sannolikt att sänkas. Det amerikanska naturvårdsverket har angivit 0,1 µg/kg kroppsvikt och dag (ca 7 µg/person och dag) som en referensdos för att skydda mot effekter hos foster.”
Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet.
Amerikanska Livsmedelsverket rekommenderar högst 170 gram tonfisk i veckan. Svenska Livsmedelsverket har inte följt efter, annat än vad gäller redan gravida.
[http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/tuna.asp]
25 oktober, 2005 at 17:01 #1061827Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Jag måste säga att jag också är lite skeptisk till 19.45-målet med malto i;)Även om du jobbar efteråt så tycker jag att det finns bättre kolhydrater att välja vid detta tillfälle; as a matter of fact – frågan är om det finns sämre kolhydrater att välja hehe. Malto gör sig väldigt bra i samband med träning, annars skulle jag undvika det helt och hållet.
Hej Andreas tack för ditt inlägg !
Proteindrinken 19,45 går ju givetvis att sänka mängden kolisar i , eller har du något annat förslag till det målet som lämpar sig bättre ??
Är ju vid den tiden rejält sugen , proteindrinken hjälper av behovet av fast föda och så tycker jag att jag känner mig mer allert , men som sagt den går ju att förändra typ halvera eller dyl.31 oktober, 2005 at 12:30 #1061828Anonym anvandareMemberDu kan alltid göra en drink på proteinpulver, havregryn och mjölk. Troligtvis bättre än en massa snabba kolhydrater.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.