Mjölk hämmar järnupptaget…

Home Forums Kost och Näringslära Mjölk hämmar järnupptaget…

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #548754
    PatrikBergman wrote:
    finns ju rekommenderade intag. RDI som det brukar stå på förpackningar. Att få i sig tillräckligt av det rekommenderade intaget av olika näringsämnen skulle jag kalla en välbalanserad kost. Om du vill veta vad olika rekommendationer är för olika näringsämnen kan du kolla google.

    mineraler & vitaminer:
    [http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommenderat-intag-av-vitaminer-och-mineraler/]

    Protein, kolhydrater och fett skiljer ju en del beroende på vilken individ du pratar om.
    Finns givetvis mer än mineraler och vitaminer men det kan du själv leta reda på.

    edit; är du en glad person?;)

    Tack för upplysningen! En länk till livsmedelsverket…

    Så välbalanserad kost för dig är att följa slv:s rekommendationer? Följer du tobaksindustrins rekommendationer för rökning också eller?

    #548755
    Baronen wrote:
    ”Välbalanserat”..? Vafan är det? Äta lite av allt? Äta mycket grönsaker? Äta oraffinerad mat? Välbalanserad är en flummig term som inte säger någonting men som många ”hälsomedvetna” gärna slänger med.

    Oavsett om du nu gillar termen eller inte så finns den! Men jag förstår att den kan användas i de flesta sammanhang och inte alltid vara lämplig.

    Välbalanserad kost är enligt mig en kost med tillräckligt utav alla makro och mikronutrienter för att må bra och slippa bristsjukdomar.

    Mer bildligt talat blir det en kost med det härligt svenska ordet ”lagom” mycket utav allt (kött, vegetabilier, spannmål, oljor/fetter, mjölkprodukter, vatten, salter&mineraler osv)

    Tolka ”välbalanserad” hur du vill men jag använder den i dessa sammanhang!

    #548756
    Baronen wrote:
    Tack för upplysningen! En länk till livsmedelsverket…

    Så välbalanserad kost för dig är att följa slv:s rekommendationer? Följer du tobaksindustrins rekommendationer för rökning också eller?

    Ja, jag tvivlar inte en sekund på att jag skulle må bra av att följa slv:s rekommendationer. Och att göra den jämförelsen (mat och tobak) är ju väldigt bra av dig:D
    Fast jag kan hålla med om att det inte gäller för alla, men att generalisera i detta läge såg jag som en förenkling.

    Dessutom röker eller snusar jag inte, så jag förstår inte varför jag ska följa deras rekommendationer. Men om du skickar en länk på dessa rekommendationer ska jag med glädje läsa dessa och se om det passar mig.:|

    Edit; eftersom du ser så kritiskt på slv:s rekommendationer kan du väl själv berätta vad du anser vara en välbalanserad kost, eller?

    #548757

    Det mesta har redan sagts men de flesta män får i sig för mycket järn. Det är främst kvinnor (som är naturliga blodgivare) och veganer/vegetarianer som bör hålla koll på järnvärdena.

    För övrigt är jag grymt besviken…jag fick banne mig aldrig juice till blodpuddingen när jag var liten! :(;)

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.