Home › Forums › Kost och Näringslära › Muskelmassa-kaloriintag/muskelförlust
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 mars, 2006 at 20:42 #94531Anonym anvandareMember1 mars, 2006 at 20:42 #1035671Anonym anvandareMember
Har funderat på en grej; När man har mer muskelmassa så kan man ju äta mer eftersom muskler kräver mer energi. När man inte har lika mkt muskler på kroppen, så krävs väl således inte lika mkt energi..?
Så om en vältränad med mycket muskler sänker sitt energiintag samtidigt som en med mindre muskler också sänker sig till samma låga nivå, är det värre för den som har mindre muskelmassa då, att den lilla muskelmassa som finns försvinner, och den med mer muskler klarar sig hyfsat eftersom det ”finns lite att ta av” eller är det tvärtom??
Jag kan NADA om detta, men nu råkade jag få denna knasiga tanke på hjärnan, så då måste jag ju självklart ställa denna dumma fråga!
3 mars, 2006 at 18:26 #1035672Anonym anvandareMembersnusan wrote:Har funderat på en grej; När man har mer muskelmassa så kan man ju äta mer eftersom muskler kräver mer energi. När man inte har lika mkt muskler på kroppen, så krävs väl således inte lika mkt energi..?Så om en vältränad med mycket muskler sänker sitt energiintag samtidigt som en med mindre muskler också sänker sig till samma låga nivå, är det värre för den som har mindre muskelmassa då, att den lilla muskelmassa som finns försvinner, och den med mer muskler klarar sig hyfsat eftersom det ”finns lite att ta av” eller är det tvärtom??
Jag kan NADA om detta, men nu råkade jag få denna knasiga tanke på hjärnan, så då måste jag ju självklart ställa denna dumma fråga!
tror den som har mest muskelmasse har mest å tape, den med lite muskler kan jo krympe bort.
3 mars, 2006 at 18:26 #1035673Anonym anvandareMembersnusan wrote:Har funderat på en grej; När man har mer muskelmassa så kan man ju äta mer eftersom muskler kräver mer energi. När man inte har lika mkt muskler på kroppen, så krävs väl således inte lika mkt energi..?Så om en vältränad med mycket muskler sänker sitt energiintag samtidigt som en med mindre muskler också sänker sig till samma låga nivå, är det värre för den som har mindre muskelmassa då, att den lilla muskelmassa som finns försvinner, och den med mer muskler klarar sig hyfsat eftersom det ”finns lite att ta av” eller är det tvärtom??
tror den som har mest muskelmasse har mest å tape, den med lite muskler kan jo krympe bort.
3 mars, 2006 at 19:53 #1035674Anonym anvandareMembersnusan wrote:Har funderat på en grej; När man har mer muskelmassa så kan man ju äta mer eftersom muskler kräver mer energi. När man inte har lika mkt muskler på kroppen, så krävs väl således inte lika mkt energi..?Så om en vältränad med mycket muskler sänker sitt energiintag samtidigt som en med mindre muskler också sänker sig till samma låga nivå, är det värre för den som har mindre muskelmassa då, att den lilla muskelmassa som finns försvinner, och den med mer muskler klarar sig hyfsat eftersom det ”finns lite att ta av” eller är det tvärtom??
om båda sänker sig till exempelvis 1500 kalorier per dag, så kommer den större personen att tappa mer i muskelmassa än den mindre, då han äter procentuellt sett mycket mindre än vad han behöver jämfört med den mindre personen.
3 mars, 2006 at 20:55 #1035675Anonym anvandareMemberTack för att du stillade min fundering! :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.