När bryts egentligen fastan?

Home Forums Kost och Näringslära När bryts egentligen fastan?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #61058
    #385585

    Är bara nyfiken, varför denna fasta? Är det något inom IF?

    #385586
    J.v.K wrote:
    Jag kör fasta i 24h varje torsdag. köpte idag fanta zero och tänkte inte mer på det. läste nu på flaskan att ett glas innehåller drygt 13kcal.

    så min fråga är, när bryts fastan. är det vid någon viss kalorimängd eller något ämne som triggar igång hormoner som gör att fastan avbryts?

    (kalorierna i fantan kommer från ”naturligt socker”) m.a.o fruktos

    Martin har skrivit om zero, kaffe, te osv ang fastan väldigt många gånger på sin hemsida.
    Kolla där

    #385587

    Är i princip hundra på att det står upp till 50 kcal under fastan, utspritt helst.

    #385588
    J.v.K wrote:
    Jag kör inte IF längre, men jag gör det som en ”kul grej”. plus att det gör att jag har ett rejält underskott att bolla med vilket brukar resultera i att jag kan äta i princip vad jag vill under fredagen utan att lägga på mig vikt.

    (på fredagen har jag 5600kcal att konsumera och fortfarande lika på balans).

    brukar dock avsluta dagen med underskott, känns lite ovärt att grisäta för sakens skull

    Ja och hur går det med det där, förresten? Kommer du i form den här gången eller står du och stampar?

    #385589

    man intar 10g bcaa innan träning och det anses inte bryta fastan.
    nu har jag en amerikansk version av bcaa så jag har inte koll på hur många kcal 10g innehåller. runt 40 har jag för mig

    Han skriver också att nån tesked mjölk i kaffet går bra..

    #385590

    Skulle nog säga att endast grönt te och vatten är ok för att inte bryta fastan. tex tuggar du ett tuggummi så sänder du ut fel signaler, så ska du fasta gör det ordentligt och drick vatten.

    #385591
    Linusgrabo wrote:
    Skulle nog säga att endast grönt te och vatten är ok för att inte bryta fastan. tex tuggar du ett tuggummi så sänder du ut fel signaler, så ska du fasta gör det ordentligt och drick vatten.

    Vilka signaler tänker du på? Att en ökad salivproduktion, som får magen att kurra skulle bryta fastan? Då skulle bara tanken på mat och den följande salivproduktionen också bryta fastan.
    Tuggar du sockerfritt tuggummi så kommer det fortfarande inte ner några kalorier (eller försumbart små mängder) i magen, så fastan bryts givetvis inte.

    #385592
    J.v.K wrote:
    dock innehåller många tuggumin sockeralkoholer vilket ger en del kcal (främst de tuggumin med en fyllning)

    Står ju om det i guiden :)

    #385593
    Linusgrabo wrote:
    Skulle nog säga att endast grönt te och vatten är ok för att inte bryta fastan. tex tuggar du ett tuggummi så sänder du ut fel signaler, så ska du fasta gör det ordentligt och drick vatten.

    Det du nog den ende som skulle säga. Jag säger det definitivt inte och upphovsmannen själv brukar knappast noja över mjölk i kaffet under fastan och liknande så varför skulle vi? Det är ju inget magiskt som händer om man skulle addera någon kalori under fastan. Det värsta som kan hända är att hungern sätter fart men det lär inte inte hända av mjölk i kaffet eller tuggummi.

    #385594
    Linusgrabo wrote:
    Skulle nog säga att endast grönt te och vatten är ok för att inte bryta fastan. tex tuggar du ett tuggummi så sänder du ut fel signaler, så ska du fasta gör det ordentligt och drick vatten.

    Kalorimängden i en mugg grönt te och ett EXTRA-tuggummi är nog likvärdig kan jag tänka. Inte otänkbart att båda i praktiken blir ”minuskalorier” då det ena har en förmåga att öka ämnesomsättningen pyttelite och att det andra har en förmåga att få folk att tugga. :)

    #385595

    tänkte mest på att det stressar magen, vilket man inte vill. Du ska ju helst undvika light läsk under fastan också. Du bryter fastan när du fått i dig kalorier, så du ska försöka ligga på noll.

    #385596
    J.v.K wrote:
    för att du ”stressar magen”?

    Bullshit…

    jag syftade på tuggummit. det var bara ett exempel.

    #385597
    J.v.K wrote:
    hur motiverar du att man bör undvika lightläsk?

    du skrev att den innehöll 13kcal, vilket är lite för mkt. Men tror inte att det blir någon större skillnad i slutändan. Så drick du din läsk men det är mer optimalt utan.

    #385598
    Linusgrabo wrote:
    du skrev att den innehöll 13kcal, vilket är lite för mkt. Men tror inte att det blir någon större skillnad i slutändan. Så drick du din läsk men det är mer optimalt utan.

    Så hur ska du ha det? Det gör ingen skillnad men det är mer optimalt utan? Que?

    Den där optinojan du ägnar dig åt är ganska löjeväckande. ”Mer optimalt utan”? Skärp dig. Det står ju till och med i Berkhans guide att man utan fara kan köra lightläsk under fastan men du tycker alltså att vi hellre ska lyssna på dig än på den oerhört kunnige och påläste upphovsmannen?

    Jag har ätit enligt IF i fyra år och aldrig ens kommit på tanken att avstå från lightläsk eller mjölk i kaffet under fastan.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.