Home › Forums › Kost och Näringslära › Näring i diverse olika livsmedel.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 januari, 2011 at 14:48 #53924Anonym anvandareMember31 januari, 2011 at 14:48 #135285Anonym anvandareMember
Tja!
Är ny på detta forum som medlem, och jag tänkte höra lite vad ni anser om vissa livsmedel. Det kan säkert ha nämnts tidigare i andra trådar, men jag har varit lite lat samt att jag inte hittade all den infon jag ville åt.
Hur är det egentligen med räkor och kräftor? De ska vara proteinrika vad jag har hört och det ska vara ”allmänt” nyttigt att äta.
Hur äts detta undrar ni då – De är skalade och plockade ur en ”salladsbuffé” från Hemköp.
Kokta ägg, är att föredra? Igen, bra proteinmängd?
Keso ska ju också vara en bra proteinvara, och som vi nu märker så börjar det nog bli en rätt mättad mängd med protein för en dag.
När det gäller pasta så kommer ju kolhydrater in och jag förmodar att så även är fallet om man istället väljer couscous och/eller bulgur?
När det gäller makrill på burk så funderar jag – Vad gör tomatsåsen? En smaktillsättning eller ger den egentligen bara ”tomma” kalorier.
Tränar jag? Svar: Ja.
Tränar vad? Gym – Fokus på biceps, triceps, rygg, mage och kondis. Utöver muskelgrupper är: axlar och lår.
Mål – Bli allmänt vältränad igen. Jag ska inte bli någon Hulken igen eller något i den stilen.
Tränar – 3/4 dgr/vecka. Ca 2-2½h/pass
Med frågan ställd så vill jag inte missvisa läsare om att min kost enbart skulle bestå av detta .
31 januari, 2011 at 14:54 #135286Anonym anvandareMemberJa tomatsåsen är naturligtvis en fråga om smak. Det är gott och maträtters komposition bygger på smak, det finns de som inte reducerar mat till att äta näringsämnen. Men tomma kalorier är det inte.
31 januari, 2011 at 16:33 #135287Anonym anvandareMemberDet var en väldigt massa frågor. Sök runt lite i forumet så kan du få en del information om kostupplägg mm. Räkor innehåller runt 20g protein per 100g, kräftor kanske något mindre så de är hyfsat proteinrika men inte mer än fågel, fisk, gris eller ko. Ägg tycker jag är en helt formidabel proteinkälla, innehåller en hel del protein men även massa andra nyttigheter. Oroa dig inte för kolesterolet, äter du inte sjuka mängder så finns det inget belägg för att det skulle vara skadligt. Ja, couscous och bulgur är kolhydratskällor. Kolhydratsmängden är ungefär densamma som i pasta, runt 70g/100g
1 februari, 2011 at 17:32 #135288Anonym anvandareMemberHehe, ja, det var en drös med frågor, och jag är helt nöjd med de svar jag fått in!
Man vill ju utöka sitt kunnande om mat och vart man kan hitta sina ”guldkorn”.
Mitt synsätt är ju egentligen att man ska få äta precis vad man vill, så länge man gör det under ”normala” mått.
Jag ska ta och kika runt lite mer här på forumet gällande kost&näring samt se om man kan få några tips o tricks angående träning.
Tackar igen för svaren som kommit in!
1 februari, 2011 at 17:40 #135289Anonym anvandareMemberAngående pasta, couscous och bulgur så är till och med råvaran densamma. I regel är samtliga baserade på durumvetemjöl. Couscous och bulgur är i princip pasta i annan form alltså.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.