Näringsintag efter morgoncardio

Home Forums Kost och Näringslära Näringsintag efter morgoncardio

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jag har en liten fundering… Går just nu på diet, kör mogoncardio 6 dgr/v, oftast åker jag till gymet och kör antingen 60 min crosstrainer eller 40 min förbränningsspinning (ngt lägre intensitet än ”vanlig” spinning, men definitivt högre än en promenad). Efter passet tar det ca 25 min innan jag äter frukost (havregrynsgröt), pga att jag måste ta mig hem, med spårvagn. Jag tar med mig en proteindrink som jag dricker direkt efter passet, men som sagt, inga kolisar förrän 25 min efter. Hur pass stor skillnad blir det gällande risk för muskelnedbrytning med detta upplägg, jämfört med om jag går utomhus, och äter direkt jag promenerat klart?

Inga förslag om att jag ska bland havregrynen i proteindrinken, jag vill äta dem som gröt, annars blir jag inte mätt.

Grub, vad säger du? Någon annan som har ett seriöst svar att komma med? Kan jag göra på ngt annat sätt? Jag gillar att jag kan hålla en högre intensitet på crosstrainerna och spinningen, så jag är inte jättesugen på att börja promenera varje morgon istället… Som det ser ut nu blir det typ 2 promenader, 2 spinningpass och två pass på crosstrainern per vecka.

Tusen tack för all hjälp jag kan få!

Madde wrote:
    Jag har en liten fundering… Går just nu på diet, kör mogoncardio 6 dgr/v, oftast åker jag till gymet och kör antingen 60 min crosstrainer eller 40 min förbränningsspinning (ngt lägre intensitet än ”vanlig” spinning, men definitivt högre än en promenad). Efter passet tar det ca 25 min innan jag äter frukost (havregrynsgröt), pga att jag måste ta mig hem, med spårvagn. Jag tar med mig en proteindrink som jag dricker direkt efter passet, men som sagt, inga kolisar förrän 25 min efter. Hur pass stor skillnad blir det gällande risk för muskelnedbrytning med detta upplägg, jämfört med om jag går utomhus, och äter direkt jag promenerat klart?

Inga förslag om att jag ska bland havregrynen i proteindrinken, jag vill äta dem som gröt, annars blir jag inte mätt.

Grub, vad säger du? Någon annan som har ett seriöst svar att komma med? Kan jag göra på ngt annat sätt? Jag gillar att jag kan hålla en högre intensitet på crosstrainerna och spinningen, så jag är inte jättesugen på att börja promenera varje morgon istället… Som det ser ut nu blir det typ 2 promenader, 2 spinningpass och två pass på crosstrainern per vecka.

Tusen tack för all hjälp jag kan få!

Vad sägs om att ta med dig lite russin i en burk? Mmmm vad gott….

mvh

Stefan

Mmmm, kanske vore smart. Får isf räkna av de kolisarna, så jag tar lite mindre gröt när jag kommer hem… Fler idéer?

Banan?

Milia wrote:
    Banan?

Nix, äter redan banan efter träningen på eftermiddagen, plus att det blir för mycket kolisar, då får jag typ ingen gröt sen… :(

Jag hade inte oroat mig för dessa 25 minuter, hade jag tränat styrketräning och väntat 25 min på en gainer så kanske.. men efter förbränning och efter en prottedrink…njae.

Intressant fråga, och något jag funderat på själv också den senaste tiden. På Pakkotoisto-forumet här i Finland verkar nämligen rekommendationen vara att man inte skall käka något direkt efter cardion, utan gärna låta det gå 30-60 minuter innan man stoppar i sig något. För att inte sas stoppa förbränningen.

Jag har då alltid ätit min frukost inom 20 minuter efter avslutat pass, men hur är det egentligen? Har man något att vinna på att vänta med käket efter morgoncardion, eller cardio i fettförbränningssyfte överlag?

Linda G wrote:
    Intressant fråga, och något jag funderat på själv också den senaste tiden. På Pakkotoisto-forumet här i Finland verkar nämligen rekommendationen vara att man inte skall käka något direkt efter cardion, utan gärna låta det gå 30-60 minuter innan man stoppar i sig något. För att inte sas stoppa förbränningen.

Jag har då alltid ätit min frukost inom 20 minuter efter avslutat pass, men hur är det egentligen? Har man något att vinna på att vänta med käket efter morgoncardion, eller cardio i fettförbränningssyfte överlag?

Jag stoppar alltid i mig något efter både träning och cardio. Inte för att jag tror att 2 kg muskler faller av på väg hem utan för att jag är skithungrig och yr. När jag tränat/cardio stoppar jag i mig lite russin och eventuellt lite protein. Efter det åker jag hem och äter.

mvh

Stefan

Madde wrote:
    JHur pass stor skillnad blir det gällande risk för muskelnedbrytning med detta upplägg, jämfört med om jag går utomhus, och äter direkt jag promenerat klart?

Ingen alls; är en vanlig frukost, när du kommer hem, om du trivs med det.

King Grub wrote:
    Ingen alls; är en vanlig frukost, när du kommer hem, om du trivs med det.

Åh, precis vad jag ville höra!! Men proteindrinken är bra att ta med, och ta direkt, eller? Spelar det inte heller någon roll? Det hade varit enklast att ta hela frukosten när jag kom hem…

På dygnsbalansen kan jag inte tänka mig att det gör någon praktiskt mätbar skillnad.

Tack! Vad skönt att få det utrett, man blir ju lite nojig under diet…;) Då kan jag lugnt fortsätta med mina morgonpass på gymet!:P

Så vad blir då bäst efter en kardioträning på morgonen.

Proteinshake eller gainershake med 50prot/50kolh?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.