Nötter vs. jordnötssmör

Home Forums Kost och Näringslära Nötter vs. jordnötssmör

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • Author
    Posts
  • #468749

    Glömde ägg… gör en 2-äggsomelett varje morgon

    #468750

    ”2ägg?! det är ju inga ägg alls! och du vill äta jordnötter istället :S” :-)

    2 ägg = 15 g protein
    En stor skål latte i Gaggian = 10 g protein
    Ett rågbröd utan smör med en rejäl hög lättkeso = 5-10 g protein

    Summa 30-35 gram protein

    Helt OK för en frukost tycker jag!

    #468751
    Eddie Vedder wrote:
    Naturligt jordnötssmör (utan socker osv) är i princip likvärdigt med jordnötter. Du kommer kanske bajsa u lite mer av jordnötterna om de äts hela jämfört med smöret.

    Nöt A är inte samma som nöt B och nötter har både bra och mindre bra egenskaper. Ofta vitamin- och mineralrikt t.ex. men inte särskilt bra fettsammansättning. Jag tycker sötmandel och macadamianötter har väldigt bra näringsinnehåll och fettsammansättning.

    Beror den dåliga fettsammansättningen på för höga halter Omega-6, och i så fall kan man kompensera / jämna ut ekvationen med Omega-3 tillskott?

    #468752
    Havrefras wrote:
    Carrera65–>

    Skönt du citerar. Precis som jag gjorde förr för att inte ”citera-knappen” funkade eller för att det inte gick förens man skrivit ett visst antal inlägg?
    Med andra ord om det inte är meningen att göra på ditt sätt så kan du markera texten du vill citera och sedan trycka på knappen ”citera”.

    Testing testing…

    #468753
    malawiglenn wrote:
    jag kontrar med 6ägg och 5dl lättmjölk, 47+17 = 64gram protein :-)

    drygt att steka 2ägg , tar ju lika lång tid att göra 10 ;)

    Jeezus… 64 gram :-)

    Då hade jag spräckt emaljen på nästa toabesök..

    #468754
    malawiglenn wrote:
    jag kontrar med 6ägg och 5dl lättmjölk, 47+17 = 64gram protein :-)

    drygt att steka 2ägg , tar ju lika lång tid att göra 10 ;)

    Är mer process– än resultatorienterad på sommaren…trevligt att stå och pyssla i köket medan Gaggian blir varm. :-)

    #468755
    Carrera65 wrote:
    Är mer process– än resultatorienterad på sommaren…trevligt att stå och pyssla i köket medan Gaggian blir varm. :-)

    vad är gaggian?

    #468756
    BCAA wrote:
    vad är gaggian?

    [http://www.gocoffee.co.uk/coffee-machines/images/gaggia_classic.jpg]

    #468757
    Nidde wrote:
    Beror den dåliga fettsammansättningen på för höga halter Omega-6, och i så fall kan man kompensera / jämna ut ekvationen med Omega-3 tillskott?

    Ja några kapslar fiskolja den dagen du inte äter t.ex. sill eller makrill tror jag alltid är bra.

    Men att låta fiskolja, fet fisk och jordnötter vara de enda fettkällorna ger inte heller en balanserad fettsammansättning. Det blir överhuvudtaget väldigt mycket fleromättat fett då.

    #468758
    Eddie Vedder wrote:
    Ja några kapslar fiskolja den dagen du inte äter t.ex. sill eller makrill tror jag alltid är bra.

    Men att låta fiskolja, fet fisk och jordnötter vara de enda fettkällorna ger inte heller en balanserad fettsammansättning. Det blir överhuvudtaget väldigt mycket fleromättat fett då.

    Tack! Jag menade inte att det ska vara de enda fettkällorna. Jag äter en hel del ost, ägg, kött, mm…

    #468759
    malawiglenn wrote:
    Fitnessgurun har talat!

    [http://www.fitnessguru.se/notter-som-mellanmal/]

    Här har du originalartikeln: ;)

    [http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/]

    #468760

    Eddie Vedder, Det är bra att du har koll på folket. F.ö är din artikel om nötter bra och en av inspirationskällorna till min artikel.

    Går bl.a lätt att se på val av referenser ;)

    Keep up the good work!

    #468761
    Sid wrote:
    Eddie Vedder, Det är bra att du har koll på folket. F.ö är din artikel om nötter bra och en av inspirationskällorna till min artikel.

    Går bl.a lätt att se på val av referenser ;)

    Keep up the good work!

    Hehe, jag tänkte skriva lite extra att jag inte på något sätt anser mig plagierad enligt Martin Löwgrens stil men glömde att göra det.

    Jag kommenterade ju även din text och tycker bara det är kul att du fått inspiration och skrivit om samma ämne på ditt sätt. Men min har fler ord tror jag, flest utbajsade ord i graven vinner. :D

Viewing 13 posts - 16 through 28 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.