Home › Forums › Kost och Näringslära › Öka i vikt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2012 at 02:18 #56021Anonym anvandareMember27 april, 2012 at 02:18 #246682Anonym anvandareMember
Tja alla,
jag är 19 år och tränar 5 gånger i veckan på gym. Jag väger i dagsläget 70,2 kg och mitt mål är att väga 85 kg innan 1 juli.
Problemet är att jag inte går upp i vikt utan att jag håller min vikt på en väldigt jämn nivå även fast jag tränar och äter konstant…Har ni några tips på hur jag bör ändra på min kost/träning för att kunna bygga och bli större?
Tack i förhand
Erik
27 april, 2012 at 09:50 #246683Anonym anvandareMemberMer mat.
27 april, 2012 at 11:06 #246684Anonym anvandareMember15kg mer innan 1juli låter inte direkt bra, sikta på hälften.
Ät var tredje timme, bra mat och mer mat.
Skriv upp vad du äter så kan du se vart det ”felar” om du inte går upp i vikt.27 april, 2012 at 13:27 #246685Anonym anvandareMemberAlbin wrote:15kg mer innan 1juli låter inte direkt bra, sikta på hälften.Ät var tredje timme, bra mat och mer mat.
Skriv upp vad du äter så kan du se vart det ”felar” om du inte går upp i vikt.Räkna kalorier, väldigt svårt att veta om man får i sig tillräckligt annars.
27 april, 2012 at 13:43 #246686Anonym anvandareMember75kg innan 1 juli låter mera lagom!
85kg innan 1 juli 2013!Mera mat, bättre mat!
Då funkar det!28 april, 2012 at 02:00 #246687Anonym anvandareMemberedamber wrote:Räkna kalorier, väldigt svårt att veta om man får i sig tillräckligt annars.Hur många kalorier bör jag äta per dag?
Tack för alla svar, det uppskattas.
überbiffen: mer mat säger du, vilken typ av mat? Mer proteiner och mindre kolhydrater eller hur menar du?
28 april, 2012 at 05:09 #246688Anonym anvandareMemberHerrErik wrote:Hur många kalorier bör jag äta per dag?Tack för alla svar, det uppskattas.
überbiffen: mer mat säger du, vilken typ av mat? Mer proteiner och mindre kolhydrater eller hur menar du?
Om du är smal/tanig så är det fet mat, med mycket kolhydrater (samt protein). Det brukar ju få upp muskelbyggandet samt fetthalten. Om jag var i en sits där jag inte kunde bygga muskler eller fett alls skulle jag käka allt från en fet pizza till nyttig proteinrik mat.
En gainer kan man ju också ha på sidan om ifall man verkligen inte har en chans att gå upp i vikt eller fetthalt.
Men vi vet ju inte var det är du äter annars…?
28 april, 2012 at 10:15 #246689Anonym anvandareMemberFör kvalitativ viktuppgång bör du äta mer protein och kolhydrater och mindre fett. Variera gärna intaget något på vilodagar för allmän hälsa osv.
Se inlägget om ”mat och kroppsvikt” på min blogg om du vill läsa mer.
29 april, 2012 at 22:58 #246690Anonym anvandareMemberAlbin wrote:15kg mer innan 1juli låter inte direkt bra, sikta på hälften.Ät var tredje timme, bra mat och mer mat.
Skriv upp vad du äter så kan du se vart det ”felar” om du inte går upp i vikt.Låter mycket bra. Tack!
29 april, 2012 at 23:01 #246691Anonym anvandareMemberdennis1 wrote:Om du är smal/tanig så är det fet mat, med mycket kolhydrater (samt protein). Det brukar ju få upp muskelbyggandet samt fetthalten. Om jag var i en sits där jag inte kunde bygga muskler eller fett alls skulle jag käka allt från en fet pizza till nyttig proteinrik mat.En gainer kan man ju också ha på sidan om ifall man verkligen inte har en chans att gå upp i vikt eller fetthalt.
Men vi vet ju inte var det är du äter annars…?
Jag äter väldigt vanlig mat, allt från pasta och köttbullar. Mackor och basic-saker.. Äter inget godis, chips eller läsk. Jag dricker hellre mjölk och vatten.
29 april, 2012 at 23:02 #246692Anonym anvandareMemberMadball wrote:För kvalitativ viktuppgång bör du äta mer protein och kolhydrater och mindre fett. Variera gärna intaget något på vilodagar för allmän hälsa osv.Se inlägget om ”mat och kroppsvikt” på min blogg om du vill läsa mer.
Okej. Kan du ge exempel på mat som kan vara kvalitativ men ändå inte så hög fetthalt?
1 maj, 2012 at 12:18 #246693Anonym anvandareMemberHerrErik wrote:Okej. Kan du ge exempel på mat som kan vara kvalitativ men ändå inte så hög fetthalt?Men nu blir jag lite rädd 19 år och så stora luckor i allmänbildningen.
Ok, Kycklingfilé, torsk, tonfisk, ägg, kvarg 1%, keso mini, mager nöttfärs max 10%, broccoli,blomkål, blåbär, hallon, äpple, tomat, sallad, spenat mindre mängder nötter/frö. mindre mängder ris, potatis.7 maj, 2012 at 10:19 #246694Anonym anvandareMemberBronx wrote:Men nu blir jag lite rädd 19 år och så stora luckor i allmänbildningen.
Ok, Kycklingfilé, torsk, tonfisk, ägg, kvarg 1%, keso mini, mager nöttfärs max 10%, broccoli,blomkål, blåbär, hallon, äpple, tomat, sallad, spenat mindre mängder nötter/frö. mindre mängder ris, potatis.Ja, ovanstående. Men man behöver inte snåla på kolhydratskällor som ris och potatis.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.