Home › Forums › Kost och Näringslära › Omöjligt att gå ner
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 juni, 2011 at 21:27 #52532Anonym anvandareMember15 juni, 2011 at 21:27 #129173Anonym anvandareMember
Hej alla!
Jag skrev en tråd om LCHF tidigare, men sedan blev jag gravid och det upphörde, jag är gravid fortfarande och har bara gått upp 1 kg är i femte månaden det känns bra, men jag börjar verkligen fundera på det här med vikten.
Jag har alltid varit lite överviktig 10 kg mer än de flesta, trots att jag hållit på med fler sporter regelbundet än många jag känner, jag fick mer än 10 kg övervikt trots tävlingsdansande, spinning minst 3 dagar i veckan, och i gymnasiet gick jag dansgymnasie i tre års tid som innebär minst 10 timmar dans i veckan och då körde jag spinning minst 2 ggr vecka ofta 3 och pump varannan vecka.
Och jag LOVAR att så var fallet är så trött på att bli misstrodd hela tiden, och nu till maten, är uppväxt med en mamma som är extremt sträng när det gäller nyttig mat, pizza åt jag typ 1 per år och likaså hamburgare, alltid hemmalagad vanlig husmans kost inga liter grädde i maten, grovt bröd alltid, fiber flingor och hela paketet, jag åt kanske popcorn på helgen och syndade med lite choklad vid PMS that´s it förtjänar jag 40 kg övervikt för detta?
Det kom ju på att jag hade PCOS vid 18 års ålder som påverkar vikten tydligen några fler prover togs inte, nu till min stora förvåning.
Jag är gravid i femte månaden de 13 första veckorna var jag i koma kändes det som åt hyffsat normalt men mindre och sov massor men ingen träning förutom prommisar 3 dagar i veckan, (om jag levt så innan jag var gravid hade jag gått upp minst 5 kg om jag inte rör mig mer än så), så hur kan min kropp funka bättre nu när jag är gravid?
Jag tränar fortfarande men inte i samma utsträckning och jag gick först ner 3 kg innan vecka 13 sedan gick jag upp 1 kg i vecka 20 och sedan stilla…Min läkare trodde inte alls på mig när jag förklarade min historia och jag är så trött på alla som inte tror på mig, hon sa att hon såg på mig att jag var en ”sån” som inte tränat, ursäkta? Istället för att ta min oro om vikten på allvar så skickar hon mig till en dietist som inte hade mycket att säga om min mat, hon sa att jag skulle äta mer fisk men kalorimässigt var allt bra!!!! hur kan jag fortfarande vara överviktig?
Finns det något stort som jag missat?Dieter som jag provat: nutrilett, extracagansa, naturdiet, herbalife, viktväktarna, viktklubb, GIviktklubb och till sist LCHF som jag inte hann testa länge innan jag blev gravid.
Min läkare har skickat remiss till danderyds sjukhus som har ett program för överviktiga gravida, och nu känner jag bara att jag gör VAD som helst för att inte vara överviktig sedan, jag är så trött på dessa extra kilon jag ska bli mamma och vill alltid vara den glada pigga tjejen som jag är, men jag vet inte vad jag ska ändra,känner mig maktlös och börjar tro mer o mer att något är fel.
Jag tänker ge det 1 år efter jag föder annars gör jag en viktoperation eller vad som helst…..
FInns det något fel man kan ha så det blir såhär?
Jag kommer ta upp det på danderyd också men känns jobbigt för ingen läkare tror på vad jag säger, de tror att alla överviktiga är som ”du är vad du äter” just nu skulle jag dö för att vara en sån, fatta hur mycket man kan ändra för att bli av med skiten!!!!!!Tack ni som läser och kan hjälpa mig med detta.
20 juni, 2011 at 07:41 #129174Anonym anvandareMemberFörst och främst: Innebar de dieter du har provat att du räknar kalorier på daglig basis? Om ja, vilket kaloriintag låg du på och vad väger du?
Om det nu verkligen är så att på ett mystiskt sätt håller uppe en stor kroppsmassa med ett oproportionerligt lågt kaloriintag så skulle jag kunna tänka mig att ett fel med sköldkörtelns funktion skulle kunna vara orsaken. Alltså utsöndringen av T4 och T3. Eller möjligen även det endokrina systemet som signalerar till sköldkörteln. Det är dock rena spekulationer från min sida…
20 juni, 2011 at 17:14 #129175Anonym anvandareMemberSnabba svältdieter är inte och kommer aldrig bli en långsiktig lösning på övervikt. Har provat alla idiotdieter som finns och för mig har inget funkat i längden utom den jag kör nu, mycket protein och fett samt lite kolhydrater.
20 juni, 2011 at 17:22 #129176Anonym anvandareMemberAtt prova deff och dietprogram är väl inte så bra när du är gravid? Vänta tills du är klar med din graviditet.
23 juni, 2011 at 16:41 #129177Anonym anvandareMemberHejsan!
De ”dieter” jag har testat under längre tid är viktklubben där man räknar kalorier då låg jag på 14-1600 per dag och viktväktarna höll jag på med ett år, jag går ner men det går sjukt sakta alltså typ 2 hg i veckan, inte mer trots promenader varje dag, spinning, styrketräning det som stör mig, och en dag när motivationen inte finns där så smäller jag direkt upp ett kg om jag struntar i att promenera 7 dagar och gör det 3 dagar istället…. känns som allt kämpande inte ger något.
Och det som fått mig att verkligen fundera är nu när jag är gravid att jag INTE går upp i vikt, såklart är jag helnöjd, men det är ju konstigt? nu tränar jag mindre, äter mer vissa dagar mindre andra man blir lite konstig som gravid men inget överdrivet svullande och inget svältande kan vi väl säga, men visst tar jag en kaka på lördagen nu som jag aldrig vågade innan, och nu står vågen stilla och motionen är mycket mindre nu också pgs foglossningar.
Jag vill inte gå ner NU, men efter denna grav har jag bestämt mig för att det är NOG det är NOG NOG NOG på att vara överviktig, min pojkvän som tränar styrketräning och vill tävla i fitness fattar inte att jag är så pass överviktig när han ser hur är äter och tränar.
Jag är över 90 kg på mina 1,55 dock har det fördelat sig rätt så bra men ändå det är hemskt och äckligt och jag kan inte förlika mig med det alls, därför känner jag att det måste vara något fel på kroppen?
jag vet ju att jag har PCOS och det skulle bli näst intill omöjligt att bli gravid här sitter jag med barn i magen, börjar tappa tron till alla läkare för ingen lyssnar och förstår problemet de skickar mig till en dietist och då har dom gjort sitt liksom jag vill komma till roten med detta, få mediciner, kolla allt, om det inte är något fel så går jag gärna till en PT + dietist som har koll på mig fine.Om det inte funkar kommer jag vilja göra en magsäcksoperation men det känns inte rätt det heller.
Här har ni ju koll på mycket många av er iaf, jag vill komma till botten med det här verkligen, hur hade ni gjort? tror ni att något är fel på mig? är jag så lat o dålig som läkarna vill framställa mig? För mig känns det som att dom inte orkar bry sig för 90% av alla överviktiga anses vara lata och bara äta skräpmat så varför bry sig? så är deras attityder, jag är ingen hårdhudad person heller utan har svårt att ta för mig och blir lätt knäckt och ledsen så jag vet inte hur jag ska få fram rätt bild.
23 juni, 2011 at 16:44 #129178Anonym anvandareMemberTyskn wrote:Först och främst: Innebar de dieter du har provat att du räknar kalorier på daglig basis? Om ja, vilket kaloriintag låg du på och vad väger du?Om det nu verkligen är så att på ett mystiskt sätt håller uppe en stor kroppsmassa med ett oproportionerligt lågt kaloriintag så skulle jag kunna tänka mig att ett fel med sköldkörtelns funktion skulle kunna vara orsaken. Alltså utsöndringen av T4 och T3. Eller möjligen även det endokrina systemet som signalerar till sköldkörteln. Det är dock rena spekulationer från min sida…
De gånger jag räknat kalorier har jag legat på 1400 – 1600 då går jag ner typ 2 hg i veckan och motionerar för 600 kcal varannan dag ca (eller 4-5 dagar i veckan), nu snackar jag inte en diet utan ca 10 års kämpande upp och ner och nu har jag fått nog, jag har inte räknat kalorier i 10 år varje dag såklart men har inte ätit överdrivet mycket när dietisten kollade mitt kaloriintag i början av grav låg jag på 1600-1800 och så har jag ätit i flera år, lördagar brukar jag äta popcorn eller nåt gott på restaurang inte något överdrivet svullande då heller.
23 juni, 2011 at 16:48 #129179Anonym anvandareMemberJohan Otterström wrote:Snabba svältdieter är inte och kommer aldrig bli en långsiktig lösning på övervikt. Har provat alla idiotdieter som finns och för mig har inget funkat i längden utom den jag kör nu, mycket protein och fett samt lite kolhydrater.Jag körde så innan jag blev gravid jag körde så i ca 8 veckor jag gick ner 2 kg, med promenader varje dag + 3 styrkepass i veckan.
23 juni, 2011 at 16:49 #129180Anonym anvandareMemberNykropp wrote:Att prova deff och dietprogram är väl inte så bra när du är gravid? Vänta tills du är klar med din graviditet.Jag vill inte göra det just nu, just nu vill jag bara äta allsidigt och underhållsmotionera och undvika att lägga på mig onödigt fett vatten kan man inte styra men fett vill jag inte ha mer av.
Startade tråden för jag vill få ordning efter grav, och för jag börjar tro att det är något fel på mig.
23 juni, 2011 at 18:14 #129181Anonym anvandareMemberMan kan sammanfatta mig som en sarah down finer jag har flera gånger blivit tagen för att vara hon, min kropp är som hennes väldigt stora bröst överviktig men ändå kvinnlig, inte för det har så stor betydelse för knäna o höfter om några år, anledningen att jag är desperat är för att inget har hjälpt jag ser mina vänner som dietar med mig kämpar hälften så hårt och de får mer resultat, jag vill fokusera på annat i livet än dieta som inte ger något, både min mamma och min kille tror att något är fel dom känner ju mig och ser hur jag tränar och äter.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.