Home › Forums › Kost och Näringslära › Ont i kroppen efter ätardagar?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 mars, 2011 at 09:33 #53519Anonym anvandareMember6 mars, 2011 at 09:33 #133474Anonym anvandareMember
Dagen efter mina senaste ätardagar har jag vaknat med ont i kroppen, stel och j-vlig.
Stora mängder kolhydrater och en del extra fett har ju intagits utöver mitt höga proteinintag, vad händer egentligen, varför reagerar jag så?ps. Förutom att man känner sig halvt bakfull och antagligen hade kunnat sova bort hela söndagen utan problem.
6 mars, 2011 at 12:20 #133475Anonym anvandareMemberAlbin wrote:Dagen efter mina senaste ätardagar har jag vaknat med ont i kroppen, stel och j-vlig.
Stora mängder kolhydrater och en del extra fett har ju intagits utöver mitt höga proteinintag, vad händer egentligen, varför reagerar jag så?ps. Förutom att man känner sig halvt bakfull och antagligen hade kunnat sova bort hela söndagen utan problem.
Känner igen alla de där symptomerna, är alltid helt slut och kan sova i evigheter och så vaknar man som sagt stel och jävlig.
6 mars, 2011 at 13:08 #133476Anonym anvandareMember[http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8147379&fulltextType=RA&fileId=S0007114510005192]
Kolhydrater ökar tillgängligheten för tryptofan—->ökar serotonin—-> sömnig och dåsig.
Att man har ont vet jag inte varför. Men en spekulation kan ju vara den mekaniska påverkan mängden kolhydrater+vattet har på kroppens vävnader. Du verkar ju trycka i dig extrema mängder på dessa dagar, så rent logiskt kan det nog bli lite stramt ifall du över en dag adderar 1000+ gram kolhydrater och åtskilliga kilo vatten.6 mars, 2011 at 13:32 #133477Anonym anvandareMemberSkulle också kunna misstänka en form utav ökat intracellulärt tryck i musklerna från glykogen+bundet vatten.
Möjligt att du samtidigt får i dig mycket salt, samt att kolhydraterna i sig kan påverka ditt blodtryck vilket aktiverar mekanoreceptorer i blodkärlen som i sin tur skapar en ömmande känsla.
6 mars, 2011 at 14:34 #133478Anonym anvandareMemberIntressant är det i alla fall, nu har det ju släppt sedan i morse men när jag steg upp kände man sig som en porslinsfigur, bräcklig minst sagt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.