Östrogen i öl

Home Forums Kost och Näringslära Östrogen i öl

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej på er!

Jag hittade en artikel där jag läste att öl (bla) innehåller östrogen. Kaffe, te och whisky innehåller tydligen också östrogen.
    Måste bara kolla med er, men det kan väll inte vara mycket? Säg att man dricker 3 koppar te och 2 koppar kaffe varje dag. Och kanske dricker 4 öl 1-2 ggr i månaden. Blir det några högre halter av östrogen då eller är det bara att köra.

Är egentligen inte ett dugg orolig men jag måste fråga, annars kommer jag ligga vaken och fundera :p

All the best!

Du ska dricka många öl innan pattarna börjar växa. Hoppas du somnade trots allt :-)

Vet att alkoholister har fått problem med gyno, problem med fortplantningsförmågan mm. det som allting annat, väldigt individuellt dock mycket högre än icke alkoholister.

massa östrogen. man blir mer kvinnlig när man dricker öl. Man pratar alltför mycket, blir mer känslig och man kan inte köra bil.:-)

Tja, testosteronet ökar markant på fyllan och sänks dagen efter. Man kan tänka sig en försämrad hormonprofil i det långa loppet om man dricker ofta och mycket, men det har jag inte kollat upp närmare.

Tydligen inte så mycket att oroa sig för. Många livsmedel innehåller växtöstrogener men koncentrationen och potensen är vanligtvis mycket låg.

Quote:
    J Agric Food Chem. 2001 Feb;49(2):633-40.
    Determination of estrogenic activity in beer by biological and chemical means.
    Promberger A, Dornstauder E, Frühwirth C, Schmid ER, Jungbauer A.
    SourceInstitute of Analytical Chemistry, University of Vienna, Vienna, Austria.

Abstract
    It has been suspected that beer drinking may change the hormonal status of men caused by phytoestrogens. Five different Austrian lager beers have been investigated for estrogenic activity by a yeast two-plasmid system harboring the human estrogen receptor alpha, after concentration by solid phase extraction. The beer concentrate was further fractionated by reversed phase HPLC, and then the fractions were characterized by the biological assay and GC-MS. The most potent fraction did not contain a known phytoestrogen. The total activity corresponded to an average of 43 ng of 17beta-estradiol/L of beer. It was concluded that the human health hazard of beer drinking originating from compounds activity on the estrogen receptor alpha is negligible.

PMID:11262004[PubMed – indexed for MEDLINE]

Billybadass wrote:
    Hej på er!

Jag hittade en artikel där jag läste att öl (bla) innehåller östrogen. Kaffe, te och whisky innehåller tydligen också östrogen.
    Måste bara kolla med er, men det kan väll inte vara mycket? Säg att man dricker 3 koppar te och 2 koppar kaffe varje dag. Och kanske dricker 4 öl 1-2 ggr i månaden. Blir det några högre halter av östrogen då eller är det bara att köra.

Är egentligen inte ett dugg orolig men jag måste fråga, annars kommer jag ligga vaken och fundera :p

All the best!

Du vet väl att det är en del hjärnan som kommer ut varje gång du ejakulerar? Inte? Fundera då på det och sov gott inatt.:)

Jag har hört att en del fitness-stekare kör PCT efter en vecka i Båstad.

Tack för alla svar! Nu sover jag gott :emo-thumb

Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer– Arnold Schwarzenegger

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.