Home › Forums › Kost och Näringslära › Övertränad?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 februari, 2006 at 17:54 #1035832Anonym anvandareMember
Hur märker man att man är övertränad? kan det vara så att jag är det…
träningen har gått bra en längre tid med nästan inga uppehåll, men nu känns det som man har gått in i väggen när jag tränar så kör jag alltid till failure, kanske inte är så bra, dessutom har jag ett fysiskt jobb. Saknar jag något ämne, träningen har jag lagt ned för tillfället för jag orkar helt enkelt inte, var o provade igår men det fanns ingen styrka eller go alls. Tacksam för svar:|28 februari, 2006 at 17:54 #94561Anonym anvandareMember28 februari, 2006 at 21:58 #1035833Anonym anvandareMemberJag sökte lite artiklar på ämnet överträning :nerd: och det verkar inte finnas någon tillförlitlig medicinsk metod att mäta om en person är övertränad. Samtidigt är man inte helt överens om vad som ska klassifieras som överträning. Forskare använder sig av intervjuer för att gradera individernas upplevda energinivå samt olika tester för att mäta diverse stresshormon och andra inflammationsmarkörer i blodet. Slutsatsen för många studier var att en viloperiod (längd varierar givetvis efter träningsmängd) är nödvändig mellan träningsperioder/pass för att kroppen ska kunna öka sin prestation och återhämta sig. Tråkar inte ut dig med en massa statistik här….
Om jag ska tala efter egen erfarenhet så hade jag en rejäl svacka efter jul och tappade totalt träningslust, energi, motivation osv utan någon uppenbar anledning. Bestämde mig för att ta en total paus – det blev väl nästan hela tre veckor utan träning. Yikes!! :whistle: Sen blev jag jättetaggad att sätta igång igen energin kom tillbaks, och jag har inte ökat så mycket rent styrkemässigt någon gång tidigare. Oavsett träning så tror jag att man bara vinner på att planera in en vilovecka regelbundet i sitt schema. Man hittar förhoppningsvis efter ett tag en balans som fungerar för en själv, därför är det svårt att säga hur många viloveckor man ”bör” ha
28 februari, 2006 at 22:18 #1035834Anonym anvandareMemberNeonight wrote:Jag brukar säga att det finns inget som kallas överträningVi riktiga vikingar blir inte övertränade…bara VÄLtränadet
folk som säger så kan inte träna hårt…
28 februari, 2006 at 23:31 #1035835Anonym anvandareMemberNeonight wrote:Och jag antar att du vet hur jag tränar..den enda gången jag vart trött var när jag körde 10 pass i veckan :whistle:
Ja, eftersom du verkar tycka det är en omöjlighet att bli övertränad. Tränar man riktigt hårt ligger man oftast på gränsen och hamnar ibland över den, vilket leder till att man blir övertränad. Du kan ju kolla med alla friidrottare på elitnivå t ex. Man måste testa sina gränser och lära känna sin kropp, det gör att man kör får hårt ibland vilket resulterar i överträning. Jag vidhåller mitt tidigare statement att har man aldrig varit övertränad har man aldrig kört riktigt hårt.
28 februari, 2006 at 23:32 #1035836Anonym anvandareMemberde gångerna jag har kännt mig övertränad har jag vilat en vecka och sedan kommit tillbaka mycket starkare
1 mars, 2006 at 07:58 #1035837Anonym anvandareMemberNeoNight du är ute och simmar på djupt vatten…
Jag kör hårt och ibland för hårt… Detta brukar vara mina symtom på att ta det lugnt och vila:
Ingen träningslust
Ingen energi
Ingen motivation
Svårt att sova
Fördröjd återhämtning efter träning
Nedstämd
Lättirriterad
Svag som fan
Ökad vilopuls… är jag riktigt fuckad så blir pulsen lägre…Läste även att man kan ha följade symtom:
Aptitförlust
Flegmatiskt temperament. – Flegmatisk, trög, lugn och säflig, senfärdig och föga stark i sina känslorörelser, likgiltig.
Ökad skadefrekvens
Ökad infektionsfrekvens
Låg vilopulssaxat från nätet
Överträning kan förebyggas
-genom att reglera träning, sömn, återhämtning och näringsintag.Tänk även på följande:
-variera intensiteten i träningen
-variera tiden du tränar
-variera innehållet i träningen och undvik monotoni
-planera träningen och följ din träningsplanering
-var uppmärksam på tidiga symptom
-för gärna träningsdagbok där du antecknar vilopuls, hälsotillstånd och betyg på -träningspassen
-undvik snabb träningsökning
-träna inte när du har en infektion i kroppenNär symptom redan uppkommit är det viktigt att behandla i tid och ta symtomen på allvar. Vid träningsvärk är det nödvändigt med vila från aktivitet under 3-5 dagar. När ett helt syndrom av överträning uppkommit är helt träningsuppehåll under längre tid, ibland flera månader, och idrottsläkarkontakt nödvändig. Man bör då inrikta sig på att lokalisera och diagnosticera orsakerna samt upprätta en rehabiliteringsplan, men även i tid sätta in alternativa aktiviteter för att undvika träningsabstinens, som ytterligare kan förvärra läget.
Här är en bra länk: [http://www.pompe.nu/artiklar/overtr.htm]
1 mars, 2006 at 12:31 #1035838Anonym anvandareMemberMkt bra artikel(på engelska)om överträning på
[http://www.hardfitness.com/emagazine/issue14/over.html]
1 mars, 2006 at 12:34 #1035839Anonym anvandareMemberTack för svaren då….verkar som det kommer bli vila från allt ett tag framöver, kan kanske bero på årtiden också att man känner som man känner.
”keep on pumping”
1 mars, 2006 at 12:50 #1035840Anonym anvandareMemberNeonight wrote:Det jag säger är följande….Om du blir ”övertränad” så bör man lära sig att träna och äta ordentligt..
dvs den som blir det vet inte hur man sköter träning och kost.Antar att vissa är krigare och andra inte….
Eftersom du är en sån krigare hoppas jag verkligen för din skulle att du har en fysik att backa upp dina ord med.
Det är inte så enkelt som att lära sig träna och äta ordentligt. Ska man ligga på gränsen, vilket man bör göra för optimala resultat, så händer det att man trampar över den och blir övertränad, eftersom linjen är så tunn. Har man erfarenhet av det känner man igen symptomen och vilar en vecka och nästan ingen skada är skedd.
Att man ska bita ihop och köra på är ren idioti och leder till att svackan blir större och längre än vad den behöver bli.1 mars, 2006 at 13:11 #1035841Anonym anvandareMemberNeonight wrote:Om så fallet skulle vara att jag inte hade så mycket muskler:Måste man ha muskler för att kunna använda hjärnan..jisses
..tagga ner
(akta så du inte blir bannad här på body också…tänk på de Jacksatan)
Du bör ha mycket muskler eftersom du snackar mycket om hård träning och att du aldrig blir övertränad. Man tycker ju då rimligtvis att du borde uppnått något slags resultat för att kunna hävda att du själv tränat hårt och vet vad det innebär, inte sant?
Vad skulle jag bli bannad för? Vilka regelbrott har jag gjort mig skyldig till?1 mars, 2006 at 13:24 #1035842Anonym anvandareMemberPersonlighetsklyvning verkar vara ett symptom på överträning märker ja
1 mars, 2006 at 13:59 #1035843Anonym anvandareMemberJag är f.n. lite övertränad, hur märker jag det? Jo tydligast (byggt på ca 7 års erfarenhet) när kroppen känner sig som den brukar göra när du håller på att bli förkyld fast utan t.ex. halsont symptom. Altså när jag känner mig ”molnig” i skallen och pulsen är konstant förhöjd med kanske 10 slag/min samt tröttare än vanligt. Tar man då en vilodag direkt samt äter och sover bra så mår man ju fint dan efter oftast går man ändå till gymmet så blir det ju bara sämre för varje dag.
När man känner sin kropp bra så vet man ju precis hur hårt man kan köra för att flirta med gränsen till överträning precis som jack skrev och då får man ibland symptomen om då måste man veta när man ska vila!!!
Pulsen tycker jag annars är det vettigaste indikatorn på hur kroppen mår och jag kan oftast se en direkt korrelation mellan puls och energinivå/styrka under passet som härrör från just om man är på väg att va övertränad eller ej.
1 mars, 2006 at 15:30 #1035844Anonym anvandareMemberNeonight wrote:LoBoMan ..du är ute på djupt vatten och det är nog dags att hitta Nemo..Överträning är fel ord….skulle lika bra kunna va att man har vaknat på fel sida.. ex:
Ingen träningslust
Ingen energi
Ingen motivationeller som jag kallar det: Lat!
Aptitförlust
Flegmatiskt temperament. – Flegmatisk, trög, lugn och säflig, senfärdig och föga stark i sina känslorörelser, likgiltig.eller som jag kallar det: Psykisk instabil
…försök inte trycka ner mig, tack:nono:
Du är skön! Kör hårt och lycka till med din träning!
1 mars, 2006 at 16:03 #1035845Anonym anvandareMemberNeonight wrote:Du verkar va en schysst kille Jacksatan:D Trollar bara lite…
Kan bara inte kännas vid begreppet övertränad bara…
Jag personligen tycker inte att jag har fått bra resultat, men jag fortsätter att lyfta tungt (och rätt) så kanske det händer nåt snartBry dig inte om när jag är troll…blir bara jävligt dryg..går ofta jävligt OT
Heppå dig
Ja det är ju inte utan att man undrar varför du inte fått några bra resultat…:whistle:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.