Home › Forums › Kost och Näringslära › PALEO-dieten: Bra eller anus….?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 augusti, 2011 at 20:31 #52159Anonym anvandareMember24 augusti, 2011 at 20:31 #127313Anonym anvandareMember
En god vän till mig rekommenderar dieten vitt och brett men hur jävla bra är dieten egentligen för gemene man?
Strypa kolhydratintag till noll och förlita sig på protein och fett? F-n, inte ens potatis äter han…..
Vad tycker de som är insatta i ämnet?
24 augusti, 2011 at 20:52 #127314Anonym anvandareMemberGuddi la upp en fin artikel om detta nyligen: [http://traningslara.se/varfor-vinner-aldrig-nagon-kost-mot-lagkolhydratsdieter-i-studier/]
24 augusti, 2011 at 21:15 #127315Anonym anvandareMemberPaleo innehåller väl en del kolhydrater?
Men inga mjölkprodukter däremot.Inget fel på att äta ren mat tycker jag
24 augusti, 2011 at 23:04 #127316Anonym anvandareMember”Paleo” är då rakt ingen specifik diet så du får nog vara specifik här. Om det syftar till att i princip nolla kolhydrater så skulle det vara intressant att veta hur många som helt uteslöt kolhydrater under paleolitikum.
24 augusti, 2011 at 23:35 #127317Anonym anvandareMemberCiB wrote:En god vän till mig rekommenderar dieten vitt och brett men hur jävla bra är dieten egentligen för gemene man?Strypa kolhydratintag till noll och förlita sig på protein och fett? F-n, inte ens potatis äter han…..
Vad tycker de som är insatta i ämnet?
Under Paleolitikum så åts det kolhydrater. Rätta mig gärna om jag har fel…
25 augusti, 2011 at 01:06 #127318Anonym anvandareMemberÄr absolut inte lika insatt som herrarna ovan, men bör de olika dieterna under den tiden inte variera rätt mycket beroende på vart man bodde? man kan väl rätt lätt tro att maten man åt kring medelhavet skiljde sig avsevärt från maten man åt här i norden… försöker inte leka BW här, men så ser jag på det…. Jag menar man kunde ju knappast knalla ner till ica och få importerad ananas direkt… :p
25 augusti, 2011 at 06:42 #127319Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Under Paleolitikum så åts det kolhydrater. Rätta mig gärna om jag har fel…Jag skulle bestämt hålla med dig där. Tittar vi på moderna jägarsamlare i Afrika som inte har intensiva kontakter med herdenomader eller agrikulturalister utgör deras basfödan rötter, bär, frukt och insekter. Kött är nästan en lyxvara eftersom det inte alltid är så att männen kommer tillbaka från en lyckad jakt.
Sen får man ju fråga sig vad som menas mer specifikt med ”paleo”, då det utgör en tidsepok på miljoner år (nästan 200 000 när det kommer till blott vår art), och precis som idag var det nog skillnader i matkulturerna runtom på jorden.
En som äter strikt paleo utesluter ju givetvis livsmedel sprungna från domesticerade djur.
25 augusti, 2011 at 08:17 #127320Anonym anvandareMemberDärför är det kanske dags att lägga ner hela ”paleo”tramset om noll, eller minimalt med, kolhydrater osv… eller?
25 augusti, 2011 at 08:27 #127321Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Därför är det kanske dags att lägga ner hela ”paleo”tramset om noll, eller minimalt med, kolhydrater osv… eller?Ja precis som folket som menar att de äter ”GI” när de utesluter bröd, potatis, pasta osv…
Jag gråter ofta lite inombords när jag hör randoms prata om olika ”dieter”.
25 augusti, 2011 at 09:38 #127322Anonym anvandareMemberMaod wrote:Jag gråter ofta lite inombords när jag hör randoms prata om olika ”dieter”.Vilket är vardagen här på BODY. Fast här är det ofta värre än vilket fikarum som helst.
25 augusti, 2011 at 10:26 #127323Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Vilket är vardagen här på BODY. Fast här är det ofta värre än vilket fikarum som helst.Ohhh no he didnt……
Men det är ju sant, gymfolk har en ful ovana att klanka ner på Svenssons kunskaper medan träningsforumen är fyllda med galningar som hoppar på både det ena och det andra utan kunskap och dessutom gärna förmedlar sin ”kunskap” vidare : )
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.