Home › Forums › Kost och Näringslära › Pannkakor till frukost innan träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 december, 2005 at 22:43 #1051431Anonym anvandareMember
Nån som har testat? Är det och rekommendera?
Det är ju energirikt, så det kanske är bra innan träning. Har för mig att Ove Rytter åt det till frukost nån dag i veckan.30 december, 2005 at 22:43 #95773Anonym anvandareMember30 december, 2005 at 23:43 #1051432Anonym anvandareMemberTraditionella pannkakor, knappast. Pannkakor p
31 december, 2005 at 20:00 #1051433Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Traditionella pannkakor, knappast. Pannkakor på grovmjöl, havregryn, äggvita, proteinpulver och stekta i teflonpanna, ja varför inte?
Tänk på att fett bör undvikas på morgonen.För det första så det i boken ”Effektiv diet” (författad av Ove Rytter) ett pannkaksrecept på frukost menyn. Det är gjort på vanligt vetemjöl.
För det andra så rekomenderar Chris Acteo (som skriver åt både Body och Flex, samt dietist åt Jay Cutler) i en rad artiklar pannkakor med honung som bra byggar mat. Pannkakor fanns även med som frukost på en av Jay Cutlers frukost menyer under hans hårdträningsfas inför Olympia.
För det tredje vad är det för fel på fett på morgonen? Testosteron nivåerna är som högst och fett är viktigt för muskeltillväxten.
För det fjärde att käka några hela ägg kan väl de knappast vara något fel på. Gulan höjer proteinkvalitén, är rik på järn och fettet är höjer testosteronen.
Pumper:
Jag älskar min havregrynsgröt över allt annat men det händer att jag ibland byter ut den mot pannkakor. VAnligtvis tillreder jag dem med hjälp av 3 portioner pannkaksmix och blandar den med 2 hela ägg och 6 vitor. Servera gärna med flytande honung (för långsama kolhydrater) eller lönnsirap (för snabba kolhydrater). Smasksätt med kanel. Kom dock ihåg att det inte är idealiskt om du har problem med kroppsfett, fördelen med pannkakor är snarare att det är ypperlig muskelmat. Även bra om du är en hardgainer eller vill öka din kalorikonsumtion. Däremot rekomenderar jag inte pannkakor före träning.
31 december, 2005 at 20:17 #1051434Anonym anvandareMemberOlof_R wrote:F1 januari, 2006 at 01:37 #1051435Anonym anvandareMemberjeg er glad i mat med mye fett, mettet også men senker den også insulinfølsomheten hos en person som trener ?goggen. skal nå begynne å få fettet fra sunne kilder.
1 januari, 2006 at 13:41 #1051436Anonym anvandareMemberBody forum logar ut mig ist
1 januari, 2006 at 13:46 #1051437Anonym anvandareMemberOlof_R wrote:saxat ur några artiklar i Flex skriven av Chris Aceto. Tycker det strider lite mot ditt påstående. Men det kanske är jag som missförstått effekterna av snabba kolhydrater.Ja, han bygger sitt uttalande på gamla djurförsök vad gäller insulinfrisättning. Hos grisar och råttor är insulin anabolt som bara sjutton, men det har visat sig inte vara det hos människa, och anti-katabolt bara i samband med träning, men inte minska muskelnedbrytningen i vila.
1 januari, 2006 at 14:12 #1051438Anonym anvandareMemberMen varf
1 januari, 2006 at 14:20 #1051439Anonym anvandareMemberDärför att det är godare?
1 januari, 2006 at 14:56 #1051440Anonym anvandareMembermå bare si at jeg er imponert over kunnskapen til king grub.goggen:worship: :emo-thumb
1 januari, 2006 at 20:19 #1051441Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Fett (mättat i huvudsak) till frukost sänker insulinkänsligheten bra många timmar framåt och påverkar glukostoleransen på lunchmålet negativt.Snabba kolhydrater och stor insulinfrisättning till frukost är inte heller någon fördel, då insulin inte är anabolt och antikatabolt endast i samband med träning.
skrev inte du på kolozzeums forum att Gi inte längre har någon stor betydelse
1 januari, 2006 at 21:03 #1051442Anonym anvandareMemberD
1 januari, 2006 at 23:22 #1051443Anonym anvandareMemberNu skriver du iofs inget om hur många timmar innan träning som du äter frukost, vilket spelar en stOr roll. Det kan nog vara klokt att äta lite ljusare (dvs inte så mycket grovt mjöl osv.) pannkakor till frukost innan träning. Detta eftersom fibrer gör att det tar längre tid för kroppen att ta upp energin. Detsamma gäller för fett. Som kännt så använder sig kroppen sig inte bara av sin fettdepå när den inte har tillräcklig tillgång av kolhydrater, utan tyvärr även av våra muskler. Ett tips om du tränar på morgonen och vill undvika att bränna muskler så kan det vara klokt att göra en sportdryck(vatten, socker, salt), och smutta på den under träningen.
Bättre pannkakor:
Stek dem i olivolja – bra fettsyror!
Använd grovt mjöl – fiberrik (senare på dagen)
Ha många äggvitor- proteinrik
Använd dinkel – vitamin och mineralrik
använd minimjölk – mindre mättat fett/fettTips på tillbehör: blanda ihop kvarg eller keso med frysta hallon och funlight lime, det är godare än grädde!:emo-thumb
2 januari, 2006 at 07:18 #1051444Anonym anvandareMemberSarah wrote:Ett tips om du tränar på morgonen och vill undvika att bränna muskler så kan det vara klokt att göra en sportdryck(vatten, socker, salt), och smutta på den under träningen.Förbränns musklerna i samma stund som man tränar?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.