Home › Forums › Kost och Näringslära › Paprika
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 december, 2010 at 14:12 #54518Anonym anvandareMember14 december, 2010 at 14:12 #137703Anonym anvandareMember
Brukar äta en del paprika, framför allt för sitt C-vitaminrika innehåll (gul och röd paprika, 100 g innehåller ca 300% av RDI), samt antioxidanter och bra kolhydrater, men även för att det är gott. Brukar ha bitar i en skål som vi ställer fram på kvällen till middagen, barnen äter det som snacks.
Men… så är det en bekant som slänger ur sig ett påstående om att paprika är ”farligt” och det ”ska man undvika”. Trots att jag googlat som en galning hittar jag inget (förutom ett parti som var besprutat). Jag vet att paprika odlas mha bekämpningsmedel så vi brukar diska dem ordentligt med diskborste och skölja dem innan servering.
Är det någon här som kan hjälpa mig med om man bör helst undvika paprika av någon anledning?
Tacksam för svar!
14 december, 2010 at 15:30 #137704Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Visst är importerade paprikor besprutade, men inte i sådan utsträckning att det är mer ”farligt” än andra frukter/grönsaker.Baserat på vilka siffror? Har du överhuvudtaget kollat upp det du svarar på?
14 december, 2010 at 15:32 #137705Anonym anvandareMemberJag har lite insideinfo angående bla paprika, och svaret är att paprika är mer besprutad generellt, likaså vindruvor. Vill man undvika detta får man köpa ekologiskt.
Frukt och grönt ska ju självklart alltid sköljas noga. Man ska dock veta att det görs mycket kontroller och hittar man värde som överstiger det tillåtna stoppar man produkten.
Tycker nog inte man ska vara allt för orolig, gifter får vi i oss överallt hela tiden. Men som sagt, skölj paprikan noga
ps, att jag vet beror på att jag arbetat med frukt och grönt i många år och fått veta utav både producenter och leverantörer.
14 december, 2010 at 15:50 #137706Anonym anvandareMemberGober wrote:Jag har lite insideinfo angående bla paprika, och svaret är att paprika är mer besprutad generellt, likaså vindruvor. Vill man undvika detta får man köpa ekologiskt.Frukt och grönt ska ju självklart alltid sköljas noga. Man ska dock veta att det görs mycket kontroller och hittar man värde som överstiger det tillåtna stoppar man produkten.
Tycker nog inte man ska vara allt för orolig, gifter får vi i oss överallt hela tiden. Men som sagt, skölj paprikan noga
ps, att jag vet beror på att jag arbetat med frukt och grönt i många år och fått veta utav både producenter och leverantörer.
Korrekt
[http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/bekampningsmedel/2006/kontroll_bekampningsmedelsrester_delrapport1_2006.pdf]
[http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/bekampningsmedel/2006/kontroll_bekampningsmedel_delrapport3_2006.pdf]
Quote:Bland dem som oftast innehöll mer än tio gifter fanns paprika och vindruvor och toppnoteringen var 23 olika bekämpningsmedel i ett och samma prov – rekord det också.[http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljogift-i-frukt-och-gront-okar_624635.svd]
14 december, 2010 at 16:04 #137707Anonym anvandareMemberTack!
Kommer fortsätta äta paprika. Kommer också att fortsätta att skrubba dem ordentligt…
15 december, 2010 at 09:28 #137708Anonym anvandareMemberEn fråga. Hur mycket skillnad gör det egentligen att skölja frukt? Är det falsk säkerhet eller gör det faktiskt skillnad i giftintaget?
15 december, 2010 at 09:40 #137709Anonym anvandareMemberNykropp wrote:En fråga. Hur mycket skillnad gör det egentligen att skölja frukt? Är det falsk säkerhet eller gör det faktiskt skillnad i giftintaget?Det hjälper, mycket lägger sig på ytan, dessutom använder man på somliga frukter och grönsaker att antimögel-medel, det brukar se ut som grön/vitaktigt pulver och är inte direkt nyttigt att äta, så skölja ska man ju alltid.
Sen är det ju många som taffsat på frukterna med
Men självfallet kommer vi få i oss utav giftet trots allt, men kan man minska det genom sköljning så är det ju inte direkt något hårt arbete.
Tyvärr är efterfrågan liten och priset högt på ekologiskt, men jag köper det alltid om det är bra pris, speciellt bananer och paprika smakar så mycket bättre
Men exakt hur stor skillnad det gör att skölja vet jag inte, finns säkert studier på detta man kan hitta.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.