pastöriserad rå äggvita

Home Forums Kost och Näringslära pastöriserad rå äggvita

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Tja alla goa & glada!

Har på senare tid köpt en del pastöriserad äggvita på dunk.

Brukar ha i 3 dl i en drink som jag gör på morgonen med lite vassleprotein och havregryn samt frysta bär.
    Dricker även en liknande drink efter träning.

Tycker detta är gött då det för mig är ett enkelt och smidigt sätt att få i mig lite extra proteiner.

Läste dock en artikel om att rå äggvita ej skall vara nyttigt att dricka då det innehåller ämnena avidin och antitrypsin som tydligen skall hindra kroppens förmåga att kunna ta upp protein och även försämra möjligheten för upptaget av andra viktiga vitaminer bl a B-Vitamin.

Tydligen så skall dock både avidin och antitrypsin förstöras vid upphettning.

Min frågeställning är alltså eftersom äggvitan jag valt att dricka är pastöriserad så har den ju värmts upp till 65-70 grader innan den paketeras, räcker den processen för att man ska slippa de negativa effekterna från avidin och antitrypsin?

Kan jag fortsätta mitt intag av denna fantastiska produkt eller är den kanske inte så fantastisk som jag trodde?

Tack på förhand!

Har för mig Professor Dr. Andro nämnde att studier på enbart äggvita låg bakom detta. Med fett från gulan eller annat i drinken så sätter det bättre fart på matsmältningen. Kanske ytterligare en anledning att inta hela ägget, utöver att det bästa sitter i gulan.

Om du är rädd för gulan:

Tweet från Layne Norton

”It’s amazing how much the media distorts the data on eggs. Scientific data shows NO association between eggs & heart disease in healthy ppl!”

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.