Post workout-måltid & HIIT/intervallträning

Home Forums Kost och Näringslära Post workout-måltid & HIIT/intervallträning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Jag har suttit och skummat igenom google och div. forum för att hitta svaret på min fråga, tyvärr lyckas jag inte hitta något, så jag tänkte att jag vänder mig ”hiit” (höhö) istället.

Vad bör man äta efter HIIT-träning? Vilken p/k/f-ratio kan lämpa sig?

Jag kör enligt Martin Berkhans PF och leangains, om det har någon betydelse.

Tacksam för svar!

Det har nog ingen större betydelse att du hoppar över frukost.

För övrigt har det mer betydelse om du tränar HIIT fastande eller inte. Men i vilket fall som helst så skulle jag äta en rätt vanlig måltid efter HIIT; något i stil med 30-60 g protein, 80-100 g kolhydrater och lite fett till. Poängen är ju att fylla på glykogenförråden något, samt att motverka muskelnedbrytning. Är det fastande kan du ju slänga in en frukt också för leverglykogenet.

Dessutom nämner du inte om du ligger i deff eller om du försöker lägga på dig. Under deff = mindre kolisar, under bulk = mer kolisar, efter passet.

Madball wrote:
    Det har nog ingen större betydelse att du hoppar över frukost.

För övrigt har det mer betydelse om du tränar HIIT fastande eller inte. Men i vilket fall som helst så skulle jag äta en rätt vanlig måltid efter HIIT; något i stil med 30-60 g protein, 80-100 g kolhydrater och lite fett till. Poängen är ju att fylla på glykogenförråden något, samt att motverka muskelnedbrytning. Är det fastande kan du ju slänga in en frukt också för leverglykogenet.

Dessutom nämner du inte om du ligger i deff eller om du försöker lägga på dig. Under deff = mindre kolisar, under bulk = mer kolisar, efter passet.

Jag tränar HIIT fastande, just nu under deff.

Varför skulle jag behöva den mängden kolhydrater? HIIT förbränner inte så mycket kalorier att kolhydratkompensationen i den storleken krävs. Även om den nu hade gjort det så kör jag HIIT ca. 1 gång/vecka och då är ju kolhydratmängden ändå irrelevant.

Petrelli wrote:
    Jag tränar HIIT fastande, just nu under deff.

Varför skulle jag behöva den mängden kolhydrater? HIIT förbränner inte så mycket kalorier att kolhydratkompensationen i den storleken krävs. Även om den nu hade gjort det så kör jag HIIT ca. 1 gång/vecka och då är ju kolhydratmängden ändå irrelevant.

Gör som du vill, då.

Gick inte att ändra det jag skrev innan så jag lägger till det här:

Högintensiv träning taxerar alltid återhämtningen och kolhydrater är gynnsamt för immunförsvaret. Dessutom kan HIIT-upplägg ge en viss glykogenförlust ändå så 80 g kolhydrater = 1 dl ris, är inte särskilt mäktigt.

Men självklart behöver du inte äta som jag säger om du inte vill.

Madball wrote:
    Gick inte att ändra det jag skrev innan så jag lägger till det här:

Högintensiv träning taxerar alltid återhämtningen och kolhydrater är gynnsamt för immunförsvaret. Dessutom kan HIIT-upplägg ge en viss glykogenförlust ändå så 80 g kolhydrater = 1 dl ris, är inte särskilt mäktigt.

Men självklart behöver du inte äta som jag säger om du inte vill.

Hehe, ber om ursäkt om jag lät grumpy på dig, det var inte min avsikt. 😮

Förresten, har du någon källa på det där med glykogenförlusten? Vore intressant, eftersom det motstrider min uppfattning.

När jag kör HIIT (började för någon vecka sen med Martins PF också)Så kör jag det på fastande mage och drar EAA direkt efter och sen äter jag en maträtt på drygt 20-40g kolhydrater ungefär en timme efter kanske och en del mer protein, över 60g. Funkar bra för mig, behöver jag mer kolhydrater senare så har jag ”råd” att äta det men klarar jag mig utan så blir det inte mycket mer kolhydrater sen. 10-20g till max.

Petrelli wrote:
    Hehe, ber om ursäkt om jag lät grumpy på dig, det var inte min avsikt. 😮

Förresten, har du någon källa på det där med glykogenförlusten? Vore intressant, eftersom det motstrider min uppfattning.

Nej jag har ingen källa på glykogenförlusten vid en viss tid HIIT och exakta siffror på det intresserar mig inte nämnvärt. Det beror ju helt på om träningen är fastande/icke-fastande, intensitet och duration, eller hur? Jag täckte helt enkelt upp med 80-100 g kolhydrater eftersom det lär räcka för kortare HIIT-sejourer.

Det motstrider din uppfattning att högintensiv konditionsträning förbrukar glykogen. Va?

Självklart används även fria fettsyror som energikälla, men vid högintensiv träning är som bekant glukosförbrukningen högre.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.