Home › Forums › Kost och Näringslära › Problem att få i mig tillräckligt med protein
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 januari, 2010 at 10:26 #515050Anonym anvandareMember
Tjena alla, hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem..
Jag är inte speciellt överviktig om man ser till gemeneman, men för oss som styrketränar och vill se bra ut så är det ett par kg späck för mycket..
För att råda bot på detta och försöka komma igång med viktminskningen så stod jag o valde mellan flera olika ”dieter” eller vetenskaper, fastnade till slut för GI på inrådan av en vän.
Så här kommer min torsdag se ut, kost och träning.
Frukost: Äggröra på 4st ägg
1st kopp kaffe med lättmjölkMellanmål: Proteindrink (Whey-80) och 2st morötter
Lunch: 250g Kyckling med rostad squash, paprika.
1dl Quinoa
1.5dl ej smaksatt keso, 4%
Blandsallad (Tomat, grönsallad och paprika)Mellanmål: Proteindrink och 2st morötter
Styrketräning: 1timme
Efter träning: 1st proteindrink
Middag: Omelett på 4st ägg och 100g kalkon
1dl Smaksatt KesoEnligt den GI sida jag är medlem på, skulle detta ge mig 1780kcal (Rek intag vid träning enligt sidan, 2741kcal)
Fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater blev.
178g protein
96g Fett
45g nettokolhydrater
7.8g fibrerFunderingar:
Detta är mer än jag brukar äta, hur kan det fortfarande vara nästan 1000kcal under rek intag?Hade ni bytt ut något av della målen mot något annat, för att höja proteinstapeln mycket. Det är knappast hållbart att hälla i sig 3st proteindrinkar om dagen, inte för mig iallafall. Jag vill äta riktig mat i mesta möjliga utsträckning.
Hoppas någon har några bra tips, jag är väldigt grön på det här med kostlära så försöka att inte idiotförklara mig på direkten… om jag tänker fel får ni dock gärna upplysa mig på något konstruktivt sätt :emo-thumb
Ps. Kanske ska nämna att jag är 185cm lång och vägde 89kg i söndagsmorse, och 86.6kg imorse efter 3dagar med denna dieten..
/A
28 januari, 2010 at 10:26 #70169Anonym anvandareMember28 januari, 2010 at 10:37 #515051Anonym anvandareMemberAddegbg wrote:Tjena alla, hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem..Jag är inte speciellt överviktig om man ser till gemeneman, men för oss som styrketränar och vill se bra ut så är det ett par kg späck för mycket..
För att råda bot på detta och försöka komma igång med viktminskningen så stod jag o valde mellan flera olika ”dieter” eller vetenskaper, fastnade till slut för GI på inrådan av en vän.
Så här kommer min torsdag se ut, kost och träning.
Frukost: Äggröra på 4st ägg
1st kopp kaffe med lättmjölkMellanmål: Proteindrink (Whey-80) och 2st morötter
Lunch: 250g Kyckling med rostad squash, paprika.
1dl Quinoa
1.5dl ej smaksatt keso, 4%
Blandsallad (Tomat, grönsallad och paprika)Mellanmål: Proteindrink och 2st morötter
Styrketräning: 1timme
Efter träning: 1st proteindrink
Middag: Omelett på 4st ägg och 100g kalkon
1dl Smaksatt KesoEnligt den GI sida jag är medlem på, skulle detta ge mig 1780kcal (Rek intag vid träning enligt sidan, 2741kcal)
Fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater blev.
178g protein
96g Fett
45g nettokolhydrater
7.8g fibrerFunderingar:
Detta är mer än jag brukar äta, hur kan det fortfarande vara nästan 1000kcal under rek intag?Hade ni bytt ut något av della målen mot något annat, för att höja proteinstapeln mycket. Det är knappast hållbart att hälla i sig 3st proteindrinkar om dagen, inte för mig iallafall. Jag vill äta riktig mat i mesta möjliga utsträckning.
Hoppas någon har några bra tips, jag är väldigt grön på det här med kostlära så försöka att inte idiotförklara mig på direkten… om jag tänker fel får ni dock gärna upplysa mig på något konstruktivt sätt :emo-thumb
Ps. Kanske ska nämna att jag är 185cm lång och vägde 89kg i söndagsmorse, och 86.6kg imorse efter 3dagar med denna dieten..
/A
Ja, du kan ju äta mer än 250 gram kyckling.
Du kan ta en skopa extra proteinpulver. Lägga till kesella i mellanmålen.Det är inte direkt massiva intag av mat det där. Men är det diet du är ute efter så lär den där kosten göra sitt.
Personligen hade jag dött av tristess på den maten.Men lägg till skinka eller kalkon i äggöran till frukost, grönsaker hade inte heller direkt skadat.
28 januari, 2010 at 10:42 #515052Anonym anvandareMemberDet är inte en GI-diet.
GI går ut på något helt annat än att äta lite kolhydrat, men som vanligt blir alla ideer förändrade över tid.Vet inte hur du äter i normala fall, men det där är ju rätt lite mat.
Ät mer näringstätt om du har svårt att få i dig tillräckligt med kalorier.
Ris, bröd, hela ägg, rödmjölk är näringstätt.
Kött är lättare för mig jämfört med fågel, men det är givetvis individuellt28 januari, 2010 at 10:44 #515053Anonym anvandareMemberNågon speciell anledning till det låga kolhydratintaget?
Om du vill utgå från det du har och öka proteinintaget kan du ju öka på keson och kalkonen. Personligen hade jag lagt till en tallrik fullkornspasta med smält ost och ketchup
Edit: Och ja just det… fet mjölk.
28 januari, 2010 at 10:54 #515054Anonym anvandareMemberTack, redan tre svar!
Jag ”rivstartar” just nu och ligger därför avsiktligt lågt på kolhydrater. Försöker fylla energistapeln med i huvudsak protein istället, men det är en utmaning som synes
Indec: Jag kommer köra detta i en vecka, men sen måste jag börja variera mig.. för meningen är att detta ska bli en långsiktig satsning mot en nyttigare kost och mer kunskap om maten jag stoppar i mig. Precis som du säger kommer man ju avlida om man äter såhär resten av livet
Därav min nästa fråga… någon som har några bra tips på frukost, lunch eller middagar med högt proteinintag och lågt med kolhydrater? Börjar kanske likna mer åt Atkins än GI detta.. så förstår din synpunkt Vincent. Men jag får prova mig fram o se vad jag trivs med.
/A
28 januari, 2010 at 10:58 #515055Anonym anvandareMemberAddegbg wrote:Tack, redan tre svar!Jag ”rivstartar” just nu och ligger därför avsiktligt lågt på kolhydrater. Försöker fylla energistapeln med i huvudsak protein istället, men det är en utmaning som synes
Indec: Jag kommer köra detta i en vecka, men sen måste jag börja variera mig.. för meningen är att detta ska bli en långsiktig satsning mot en nyttigare kost och mer kunskap om maten jag stoppar i mig. Precis som du säger kommer man ju avlida om man äter såhär resten av livet
Därav min nästa fråga… någon som har några bra tips på frukost, lunch eller middagar med högt proteinintag och lågt med kolhydrater? Börjar kanske likna mer åt Atkins än GI detta.. så förstår din synpunkt Vincent. Men jag får prova mig fram o se vad jag trivs med.
/A
Man kan ju absolut köra lite kolhydrat, prova vad som passar dig.
Men jag tycker du ligger lite lågt på protein och fett. Runt 250-300 g protein och 30-40 g mer fett skulle hamna lite bättre till din vikt och träning28 januari, 2010 at 11:02 #515056Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Man kan ju absolut köra lite kolhydrat, prova vad som passar dig.
Men jag tycker du ligger lite lågt på protein och fett. Runt 250-300 g protein och 30-40 g mer fett skulle hamna lite bättre till din vikt och träningUppenbart att jag måste se över maten ordentligt… med den mat jag äter nu, tar jag ju 3st proteindrinkar fördelat över dagen och kommer fortfarande bara upp i 178g protein..
Shit, mitt matkonto kommer nog tripplas denna månaden med tanke på all mat man helt plötsligt handlar hem…
/A
28 januari, 2010 at 11:11 #515057Anonym anvandareMemberHur små är dina drinkar?
3 proteindrinkar för mig brukar ge 150-180 g protein.28 januari, 2010 at 11:31 #515058Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Hur små är dina drinkar?
3 proteindrinkar för mig brukar ge 150-180 g protein.Whey-80
1dl ska ge 28gproteinVilket borde ge 3×28 = 84g..
Kanske ska skopa ner lite mer pulver per drink..
/A
28 januari, 2010 at 15:19 #515059Anonym anvandareMemberDricker du inte mjölk? Skulle hjälpa en hel del faktiskt om du vill öka andelen protein, och proteindrinkarna (tycker iaf jag) blir mycket godare.
Står inget om din vikt eller ålder eller aktivitetsnivå vilket är absolut nödvändigt om vi ska kunna hjälpa dig någorlunda.
Och sådana formler som räknar ut din kaloriförbrukning är bara ett måttstock som inte stämmer lika bra för alla. Och att lägga till mer än 1dl whey80 per tillfälle lär knappast ge några fördelar, 30g protein från vassle per tillfälle är mer än tillräckligt. Jag skulle istället lagt till en burk kesella 250gram som mättar bättre, gott blandat med vissa funlights och innehåller mindre än 200kcal och 30g protein. Och lagt in en timmes promenad varje dag istället för att sänkt maten, samt lagt till lite omega3 i kosten.
28 januari, 2010 at 15:30 #515060Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:Det är inte en GI-diet.Jo det är det definitivt. Inte bara en kost med lågt GI utan de facto ”GI-dieten” vilket trådstartaren förtydligar. För där ingår som sagt en ”rivstart” och sedan brukar lite mer kolhydrat introduceras om man vill.
Jag ser faktiskt inget fel alls i kosten och ser ingen anledning till att trådstartaren inte skulle kunna äta på det sättet livet ut, oavsett viktmål.
Jag skulle förstås variera en aning med fet fisk, ost, mjölk och mer näringsrika grönsaker (inget ”gurka-ochisbergssalladstjafs”) men kosten är ju kanonbra enligt mig.
28 januari, 2010 at 17:19 #515061Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jo det är det definitivt. Inte bara en kost med lågt GI utan de facto ”GI-dieten” vilket trådstartaren förtydligar. För där ingår som sagt en ”rivstart” och sedan brukar lite mer kolhydrat introduceras om man vill.Det stämmer precis, men han kanske menade att jag inte nämner själva ”GI tänket” som har mycket o göra med att hålla blodsockret i balans genom att äta regelbundet och framförallt mat med lågt GI. (Om jag inte missuppfattat allt själv )
Eddie Vedder wrote:Jag skulle förstås variera en aning med fet fisk, ost, mjölk och mer näringsrika grönsaker (inget ”gurka-ochisbergssalladstjafs”) men kosten är ju kanonbra enligt mig.Variation är nödvändigt som jag nämnde tidigare, för annars finns det inte en chans att jag kan hålla detta under en längre period.. Men som du säger, får variera med lax och annat göttigt. Ut o leta recept på nätet till helgen.
Någon frågade om mina ”värden”
Jag är 185cm lång, vägde 89kg morgonvikt i Söndags och 86.6kg imorse. (jag vet att det mesta är vätska, men ibland är det den pushen man behöver för att känna att man börjat på något bra)Jag är 31år i år, tränar styrketräning 3ggr i veckan. Har inga stora ambitioner med träningen men kan jag få fram några synliga rutor till sommaren så är jag inte ledsen. Tränar främst för att jag mår bra av det.
/A
28 januari, 2010 at 17:43 #515062Anonym anvandareMemberAddegbg wrote:Men som du säger, får variera med lax och annat göttigt.Sill, strömming, makrill och sardiner är andra exempel på fisk som har bra halter av omega-3. Just laxen är det första som de flesta kommer på men just lax är dessutom lite problematiskt om man vill ha mycket omega-3. Eftersom den är så populär så är det ju dessutom den som massproduceras i högst grad och den odlade laxen behöver inte alls vara en så bra källa till omega-3 om man utfodrat den med billigt spannmålsfoder.
[http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-3-1-fisken-vi-koper/]
28 januari, 2010 at 21:41 #515063Anonym anvandareMemberPassar på o ställa min fråga gällande proteindrinks..
var går gränsen.. hur många skopor/dag ?? så att man inte överdriver..
tar själv 2 skopor dagligen
(skopa 1dl=25g protein) -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.