Proteinintag

Home Forums Kost och Näringslära Proteinintag

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #688339
    Flessa wrote:
    haha, hur fan får du reda på allt! :D

    Det är knappast svårt att hitta siffror på näringsvärdet för bröstmjölk. En googlesökning typ.

    EDIT: [http://en.wikipedia.org/wiki/Breast_milk]

    Tog 30 sekunder att hitta

    #688341
    Ola Wallengren wrote:
    Tänk också på att spädbarn och småbarn äter ca 2-3 ggr så mycket energi per kg som vuxna och att behovet av essentiella aminosyror är ca 3-10ggr högre per kg (för att de växer).
    Tänk även på att det som driver tillväxten hos spädbarn och styrketränande är väldigt olika.

    Frågan är också vilket proteinintag som maximerar muskeluppygganden, inte bara är ”tillräckligt”. Hur mycket av proteinet som används som bränsle eller om en liten del hamnar i toaletten, är inte alls ett mått på detta.

    För att svara på trådskaparens fråga, så är 70g protein vid ett tillfälle inget att oroa sig över, men kanske inte fullt nödvändigt.

    Precis. Barn och ungdomar växer, trots avsaknaden av proteindrinkar. Det handlar om andra mekanismer. Det var lite det jag försökte säga…

    Själv växte jag under mitt fjortonde levnadsår tio centimeter på längden och ett antal kilo på bredden, likaså helt utan proteintillskott. Det som drev tillväxten var således inte mitt dietära protein utan min kropps hormoner. Likadant är det med kroppsbyggare: har du inte rätt hormonella förutsättningar så växer du inte. Då spelar intaget av protein ingen roll!

    #688343
    Flessa wrote:
    herregud…förlåt.:worship:

    För vad?

    Jag tipsade ju bara om hur man kan hitta information. Du hade inte ens behövt svara men om du nu har postarbehov hade ju i såfall ett tack varit mer på sin plats.:) Min poäng är den att mycket av det som King Grub och jag kan utantill även är saker som man hur lätt som helst googlar fram och många svar jag ger på forum ger jag efter en snabb sökning bara. Ibland i min egen bokhylla men ofta på nätet.

    #688345
    King Grub wrote:
    Är det protein från mat, en vanlig blandad måltid, är det inga problem.

    Protein från en ren vassleproteindrink är för snabbt och kommer att oxidera i mycket större utsträckning. En betydande del kommer inte ens att nå blodet för oxidation, då tarmens upptagningsförmåga kommer att begränsa – det hamnar i toaletten.

    Ok Grub tack. I detta fallet gäller det dock ett proteinpulver med 30% vassle 70% kasein, vad gäller då?

    #688347
    supersonic wrote:
    vadå lagras överskottet som fett istället, du kanske skulle veta vad du snackar om före du uttalar dig i fortsättningen…

    Oj, men ditt svar måste ha varit body forumet’s mest genomtänkta alla kategorier. Vi tar ett exempel så att även barn kan förstå..

    Menar du att om en man på säg 75kg åt kolhydrat och fett som vanligt, säg 33% på varje och sen åt 500g protein om dagen så skulle han ta upp allt protein och inget skulle omvandlas till glukos eller lagras som fett?

    Okej, good for you i så fall! :up:

    Ca Hälften av aminosyrorna kan omvandlas till fett och resten kan omvandlas till glukos, som även det kan bli… oj.. fett.

    #688349

    Jag har för mig att kroppen kan ta upp 35gram protein per tillfälle.
    Stämmer det?

    Om man skulle äta en måltid som innehåller 50gram protein, skulle 15 gram lagras som fett då?

    #688350
    Flessa wrote:
    Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut.

    Detta verkar aldrig gå in hos någon :D

    Skrev fel med fett

    Jaja man bokstavligen skiter ut resten:D

    #688351
    scenic wrote:
    Jag har för mig att kroppen kan ta upp 35gram protein per tillfälle.
    Stämmer det?

    Om man skulle äta en måltid som innehåller 50gram protein, skulle 15 gram lagras som fett då?

    Allt tas upp, men allt blir inte muskelprotein. Största delen av proteinet oxiderar till energi. Men det är inga problem eller något som är fel – så skall det vara.

    Untantaget för ”allt tas upp” är stora mängder snabbt protein, som vassle, vid ett tillfälle. Då begränsar antagligen tarmens upptagningsförmåga, och då hamnar det som inte kan tas upp mycket riktigt i toaletten. Var den gränsen går är oklart. Siffran 15 gram har nämnts, men skall tas med en nypa salt innan fler studier gjorts. Som en del av en komplett måltid blir vasslet långsammare och det bör inte vara några problem.

    #688352
    Flessa wrote:
    Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut, Kcal in – Kcal ut.

    Detta verkar aldrig gå in hos någon :D

    Nej alla ligger väl på olika kunskapsnivå? Du själv kan ju knappt ett dugg men ändå skriver du såna där kommentarer baserat på kunskap som du själv haft i typ någon månad (d.v.s. sedan du började posthunta här på forumet och fått svaren serverade på silverfat).

    #688353
    Eddie Vedder wrote:
    posthunta

    Jag förstår inte vad du får det ifrån.
    Flessa har ju bara postat 1 198 inlägg sen han blev medlem i oktober 2008.
    :D

    #688355
    King Grub wrote:
    Allt tas upp, men allt blir inte muskelprotein. Största delen av proteinet oxiderar till energi. Men det är inga problem eller något som är fel – så skall det vara.

    Untantaget för ”allt tas upp” är stora mängder snabbt protein, som vassle, vid ett tillfälle. Då begränsar antagligen tarmens upptagningsförmåga, och då hamnar det som inte kan tas upp mycket riktigt i toaletten. Var den gränsen går är oklart. Siffran 15 gram har nämnts, men skall tas med en nypa salt innan fler studier gjorts. Som en del av en komplett måltid blir vasslet långsammare och det bör inte vara några problem.

    Ok!

    Tack för svaret:emo-thumb

    #688357
    Rasmus Andersson wrote:
    Jag förstår inte vad du får det ifrån.
    Flessa har ju bara postat 1 198 inlägg sen han blev medlem i oktober 2008.
    :D

    Å helvete, en äkta pain in the ass..

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.