Proteinpulser fråga, fria proteinsöndagar?

Home Forums Kost och Näringslära Proteinpulser fråga, fria proteinsöndagar?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Läste lite på furat här ikväll, och läst om proteinpulser och kom och tänka på en grej.

Mina EAA har tagit slut nu, och tanken är att köra så tills jag får råd och beställa igen!

Tanken är och köra fria proteinsöndagar, dvs. ge kroppen 3g/kg på kroppsvikten (som jag gör nu), och sedan på söndag inte ge kroppen protein at all, och sen mata på på måndagen igen, som bara utav helvete.

Borde inte detta ge kroppen en VÄLDIGT positiv effekt och höja proteinsyntesen lite?

Tanken är om detta nu skulle funka i praktiken, göra så att man beställer ENDAST l-leucine och dosera ca. 20g om dagen spritt under dagen, te.x mellan måltider, och slutligen komplettera med lite EAA eller BCAA innan eller efter träning?

ANDRA tanken var och köra sön och ons. proteinfritt, men tränar man på onsdagar måste man ha protein, vilket i sig skulle vara kört för mig, och då kanske jag skulle behöva ledigt på onsdagar och träna lördagar istället?

Vad tycker ni om detta? Låter det dumt eller kan detta vara något och testa?

MVH

Varför skulle din proteinsyntes öka kraftigt genom att skita helt i protein en dag? Finns det överhuvudtaget någon bra evidens för det där med proteinpulser? Jag vet att det är T-Nations grej men jag är knappast övertygad.

Det låter dumt. Du går kraftigt back i proteinbalans på proteinfria dagar och återgår till balans på övriga dagar.
    Att kraftigt dra ner på proteinintaget en dag har inget med proteinpulser att göra som jag ser det.

Alltså, nu kanske det blev fel ser jag. Det jag menade var amino syrorna i kroppen. Jag hittade ett ”påstående” som säger detta:

En av de mest kraftfulla trix som finns i dag för att stimulera muskeltillväxt är att gå från ett tillstånd av mycket låga nivåer av aminosyror i blodet till ett plötsligt överskott av aminosyror. Detta kommer ge din kropp en signal som sätter igång proteinsyntesen, dvs muskeltillväxten.
    Detta kallas för proteinpulser.

Ju snabbare du går från det ena stadiet till det andra desto bättre och kraftfullare blir signalen.
    Av alla aminosyror är det L-leucin som är det mest kraftfulla. Ca 5g per puls skall man sträva efter.

* Vassle- och Kaseinhydrolysat är det bästa alternativet
    * Vassle Isolat är ett mycket bra alternativ
    * EAA och BCAA är bra men saknar en komplett aminosyroraprofil
    * Vasslekoncentrat går bra om man kompletterar med Leucin 10 minuter innan man tar vassle.

Möjligen om man är fastande stora delar av tillvaron. Äter man mycket protein, har man redan höga nivåer av aminosyror i omlopp. Då ger en ”puls” nog inget speciellt.

Kaseinhydrolysat är inte alls ett bra alternativ; visst stimulerar det proteinsyntesen, men inte i muskulaturen, utan i levern och andra inre organ.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.