Proteinpulver eller ägg?

Home Forums Kost och Näringslära Proteinpulver eller ägg?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • #705082
    Tobbe K wrote:
    Vilket genast avgör till proteinpulvrets fördel då det i min värld är ren hädelse att kasta mat som inte ens är gammal eller dålig. Jag hade kört ett prottepulver, och vill du/man ha extra fett hade jag blandat det med kokosmjölk eller käkat nötter till. :emo-thumb

    Jag kan inte heller kasta gulan! Samvetet klarar inte det med tanke på alla de som svälter. Bra att påpeka detta i en tillvaro där det verkar vara ok att kasta gulan.

    Läser man artikeln om ägg i BODY nr 290/09-2008 kan man lätt se att författaren helt bortser från denna problematik! I avsnittet ”tillagningstips” beskriver författaren hur man gör gröt och potatismos genom att blanda i ”rå äggvita”. Omeletter görs med fördel av 6 vitor och ”1-2 ägggulor”.

    Sen presenteras en lista om vem som äter mest ägg. Vinnaren äter 84 äggvitor och 14 gulor i veckan. Vad gör han med gulorna?

    Vad som saknas i artikeln är en moralisk diskussion angående den ”hädelse” det är att ”kasta mat som inte ens är gammal eller dålig”! (tack för formuleringen TobbeK)

    #705083

    2 ägg!!.. läste jag rätt?.. det är ingenting om du vill bli kroppsbyggare, du får nog öka med ett antal ägg, du kan även kombinera ägg med proteindrinkar :)
    varför göra det svårt när man kan göra det lätt.

    #705084

    Ägg är godare, bra mycket nyttigare, mer mättnad så är ett självklart val för mig. Ibland har jag dock inte tid att koka ägg och då kan en proteindrink vara på sin plats. Ägg(gulan) har nyttiga fetter och förstår inte rädslan att äta nån/några gulor ibland. Innehåller i princip alla nyttiga näringsämnen kroppen behöver samt bra fetter. Och man blir inte nödvändigtvis fet av det, det beror som alltid på mängder, och energiintaget&konsumtionen i övrigt. Sedan innehåller medelstora ägg inklusive ägggulan i genomsnitt 80kcal (om jag inte minns fel?) vilket är mindre än vad en genomsnittlig banan gör, och i längden blir man fetare av att äta bananen kontra ägget.

    #705085
    Flessa wrote:
    Jag äter ju 5 äggvitor i gröten på morgonen och kastar gulan. Det är väl knappast bra att äta 5 ägg gulor per dag med tanke på kolesterolet, eller är jag ute och cyklar nu? Å andra sidan så är det bara en ren proteinkälla jag vill åt, därav bara vitan. Lite fånigt kanske, men tar omega-3 bredvid :p

    :frust:
    Lite fånigt? Nej, jättefånigt:nono:

    Du e livrädd för 5 äggulor, bland det mest muskelbyggande man kan äta. Men du hivar i dig kesella å torkad frukt som e proppat med fruktos å mjölksocker:|

    #705086
    Flessa wrote:
    No dagner to come enligt mig iallafall. :)

    Även om det inte är stora mängder fruktos är det ju konstigt att du inte oroart dig iom att fruktos trots allt är negativt ur hälsosynpunkt. Med tanke på din inbillning om ägg menar jag. Då borde ju lite av som ÄR negativt oroa mer än något som inte är det.

    #705087
    Flessa wrote:
    Vad jag läste i Bodys senaste nummer under ”forskning för dig” så var deet ju någon studie som kommit fram till att fruktos inte alls var farligt.

    Studien handlade inte om hälsopåverkan av regelbundet hög frukoskonsumtion. Det var inte vad som undersöktes och inte ens något som berördes.

    För jag antar att du syftar på senaste numret?

    Flessa wrote:
    Vad skulle föressten vara så farligt med låt säga en frukt om dagen?

    Absolut ingenting. Det är snarare jättebra. Men jag tänkte bara på den obefogade rädslan för äggula. Den är ju som sagt helt obefogad så då kan man ju tänka sig att fruktosskräck iaf vore lite mer befogat.

    #705088
    Flessa wrote:
    Jag äter ju 5 äggvitor i gröten på morgonen och kastar gulan. Det är väl knappast bra att äta 5 ägg gulor per dag med tanke på kolesterolet, eller är jag ute och cyklar nu? Å andra sidan så är det bara en ren proteinkälla jag vill åt, därav bara vitan. Lite fånigt kanske, men tar omega-3 bredvid :p

    Vill du inte äta gulor är det din ensak, men varför slänga mat?? Om du är rädd för fettet kanske du borde äta tonfisk istället… Jag får i mig en fyra-fem burkar tonfisk varje dag.

    #705089
    Flessa wrote:
    Det är bara det att 5 ägggulor i min gröt på morgonen skulle ju göra att bara frukosten hamnade på runt 1000 Kcal, vilket vore lite mycket kanske. Älskar nämligen grtöt med ägg i. Jag vill ha mycket fyllning och därav 5 äggvitor, blir även lagom med protein. Och visst äter jag tonfisk, men kan inte tänka mig att det är gott på morgonen i gröt.

    Nä det har du rätt i ! Tonfiskgröt har jag aldrig provat men det låter inte så gott. Vad jag syftade på var att det känns fel att slänga mat, tycker inte du det? Gröt utan äggvitor i måste ju ändå vara godare… Ta två hela ägg vid sidan av istället med lite salt på så kommer du få en helt annan njutning vid frukosten:) Vill du öka på proteinet lite så varför inte ta en kesella?

    Slänger du 5 gulor om dagen blir det 1825 gulor om året:( det känns inte riktigt rätt…

    #705090
    Flessa wrote:
    Det är bara det att 5 ägggulor i min gröt på morgonen skulle ju göra att bara frukosten hamnade på runt 1000 Kcal, vilket vore lite mycket kanske.

    Det där är ju inte alls vad du skrev från början.

    Då skrev du att du oroade dig över kolesterolet men nu har du ändrat dig till att det handlar om energimängder. Och då blir det plötsligt en annan sak. Även om just äggula i mina ögon antagligen är den dummaste energibesparingen man kan gör i kosten så är det ju förstås ditt val.

    Vore jag du skulle jag betydligt hellre plocka bort torkade frukten exempelvis. Men som sagt, det är ditt val.:)

    #705091
    *L.R* wrote:
    gröt med keso och tonfisk är inga problem att äta.. smakar inte ens konstigt..

    Kul, det kanske jag provar nån dag :) Men idag blir det 4 hela ägg och en apelsin till frukost!

    #705092
    Flessa wrote:
    Tycker faktiskt gröten blir sjukt mycket godare med äggvita i än utan :)

    Kvarg äter jag redan runt 500 Gram/dag så är inte så sugen på det på morgonen också.. :)

    Uppenbarligen ser du inte det omoraliska i att slänga färsk mat, jag ger upp.

    Vad händer om du ändrar på din frukost? Hur gör du när du sover borta? .°

    #705093
    *L.R* wrote:
    gröt med keso och tonfisk är inga problem att äta.. smakar inte ens konstigt..

    Hardcore :buttrock::bb:

    #705094
    *L.R* wrote:
    folk i din närhet kan dock tycka att du är dum i huvudet och att bli kallad ”skabbig” hör till vardagen ;)

    keasin med vispgrädde togs inte emot med jubel det heller, men mätt blev man.. =)

    Då hade jag sagt till folket i min närhet att dom ska skita i vad jag stoppar i truten.

    Vad är keasin förresten? :yikes:

    #705095
    Flessa wrote:
    Det spelar väl inte dig någon roll om ajg släger gulorna? Jag kommer att fortsätta göra det tills farsan klagar på att det blir dyrt :up:

    Du sover alltså aldrig borta? :p

    #705096

    ni som äter ägg kan ju då säga hur många ägg ni äter och hur ni gör det? dricker ni råa eller kokar/steker ni dom? lite idéer vore inte helt fel

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.