Proteinpulver eller ägg?

Home Forums Kost och Näringslära Proteinpulver eller ägg?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 49 total)
  • Author
    Posts
  • #705097

    Jag kokar mina ägg eller gör omelett av dom, må hända att jag steker ägg nån gång i bland. Men jag slänger aldrig gulan ;)

    Vilket tillagningsätt av steka koka och ugn försvinner det mest protein? Tänker mat i allmänhet nu, t.ex. kykling.

    #705098
    Flessa wrote:
    jo, men då käkar jag samma frukost ändå (:

    Okej, då målar vi upp ett riktigt skräckscenario:
    Du sover borta och INGEN av dina frukostingredienser finns att tillgå, vad gör du?
    :D

    #705099
    Flessa wrote:
    Letar upp en jävla åker, plöjer ner lite gryn, snor ägg från någon hönsfarm i närheten och pallar lite frukt? :D

    Misstänkte fan det. :D

    #705100
    steif wrote:
    ni som äter ägg kan ju då säga hur många ägg ni äter och hur ni gör det? dricker ni råa eller kokar/steker ni dom? lite idéer vore inte helt fel

    Det går åt ett 24-pack i veckan ungefär. I skrivandets stund äter jag mitt sjunde ägg för dagen.

    Alltid kokta. Angående råa ägg föreslår ja att du söker runt lite på forumet. Det är rakt igenom värdelöst på alla sätt och vis och har diskuterats i många många trådar.

    #705101

    Jag tror hamnar nog för det mesta runt 2-4 ägg i veckan. Dock kan det öka till uppemot 20-30 ägg om jag får för mig att göra en äggröra/omelett/pannkakor eller liknande den veckan.

    Slänger aldrig gulan, finns så sjukt mycket nyttigt i den att det är ren hädelse att slänga den. Inte ens under deff slängs gulan. Dock brukar jag alltid slänga skalet med undantag för nån skalbit då och då i omeletten. :)

    #705102

    Nja, ett 60gr ägg innehåller 250mg kolestrol enligt Slv databas medans hjärtförbundet råder till att inte inta mer än max 300mg/dag. Eller max 2 ägg i veckan.

    #705103
    Flessa wrote:
    om jag då skulle inte 35 så skulle jag ju komma något över gränsen ju. :)

    Om du ser över de vetenskapliga beläggen för en sådan gräns inser du att du har fel.

    #705104
    Flessa wrote:
    Det spelar väl inte dig någon roll om ajg släger gulorna? Jag kommer att fortsätta göra det tills farsan klagar på att det blir dyrt :up:

    För mig spelar det ingen roll… Men det borde spela roll för dig vilket det antagligen kommer att göra när du blir lite äldre;)

    För att göra det lite tydligare för dig: Spela in en video med dig själv där du visar hur du slänger dina äggulor, lägg till lite fakta om hur mycket du slänger om året. Läs sedan upp fakta om svält samt statistik om hur manga som dör i svält, lägg till ett inlägg där en äldre person berättar om matbristen under krigets Europa. Kanske lite fakta om dagens slöseri. Avsluta med ett ett klipp där du häller ut lite ägg-gulor pa marken och stampar pa dem.

    Titta sedan pa videon vid regelbundna tidpunkter, visa den för din omgivning, titta pa den tillsammans med släktingar vid högtider, lägg ut den pa youtube osv.. Lyssna pa den debatt som det skapar, tänk efter själv osv..

    #705105

    1 ägg i veckan! :O Undrar va dom säger på nästa hälsokontroll! hahahah

    #705106
    Bull wrote:
    1 ägg i veckan! :O Undrar va dom säger på nästa hälsokontroll! hahahah

    Jag anar en viss ironi här och det är bara bra. Att tro att mer än två ägg per vecka skulle innebära en negativ hälsoeffekt är så befängt och löjligt så det är horribelt.

    Jag rekommenderar absolut inte min egen enorma äggkonsumtion och påstår inte kategoriskt att det bara är att trycka i sig obegränsat men att oroa sig över konsumtion av det kanske nyttigaste och mest kompletta livsmedel vi har känns så ologiskt så det finns inte.

    #705107

    Det här med 2 ägg i veckan tycker likaså jag låter fruktansvärt idiotiskt! Men Hjärtförbundet vill ju bara värna om våra hjärtan och sätter nog upp ganska hårda gränser!
    Själv ligger jag förmodligen som skrivet innan på uppemot 20-30 ägg vissa veckor och inte mår jag dåligt för det.
    Kollade mitt kolestrol för bara en månad sedan och det var alldeles ok. :)

    #705108
    Nico_hbg wrote:
    2 ägg!!.. läste jag rätt?.. det är ingenting om du vill bli kroppsbyggare, du får nog öka med ett antal ägg, du kan även kombinera ägg med proteindrinkar :)
    varför göra det svårt när man kan göra det lätt.

    Nu har säkert jag missat något, vem vet, men jag såg aldrig att han skrev någonstans om att han vill bli ”kroppsbyggare”. Alla har inte samma mål bara för att detta är BODY-forumet och det finns en del byggare här.

    #705109

    Ett litet inlägg om kolestorolet det finns olika sorters kolestorol och det i ägg är inte skadligt så du kan med gott samvete slänga i dig ägg :-)

    Om man läser mer ingående om detta så inser man att mycket om kolestorol är myter… Det som inte är myt är att det innehåller mycket protein …

    #705110
    Umbra wrote:
    Ett litet inlägg om kolestorolet det finns olika sorters kolestorol och det i ägg är inte skadligt så du kan med gott samvete slänga i dig ägg :-)

    Nej det finns inte olika sorters kolesterol. Kolesterol är kolesterol.

    Dock finns olika kolesteroltransporterande lipoproteiner med olika densitet (förhållandet mellan triglycerider, kolesterolpartiklar och protein) och således varierande fysiologiska egenskaper och dessa förväxlas ofta med att det skulle vara olika sorters kolesterol.

    #705111

    Typer av kolestorol

    HDL ”Det goda” hjälper till att transportera ut det onda kolestorolet via levern.
    HDL tillverkas även av kroppen själv.

    LDL ”Det onda” bildas när vi äter mat som innehåller mättat fett och kan i för hög mängd bidra till förhöjda blodfettsvärden.

    Kanske är detta du menar Eddie Vedder ?

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.