Home › Forums › Kost och Näringslära › Pucko eller Cola? :)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 november, 2005 at 21:35 #1058978Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har länge letat efter en god måltidsdryck. Jag har testat det mesta, men nu har jag fastnat för Cola Light och Pucko Vilket av dem är minst dåligt att dricka till måltider?
Jag gymmar 1 timma (15 kondition+45 styrka), 2 gånger i veckan. 20 år.
Tacksam för svar!
Chrille
14 november, 2005 at 21:35 #96425Anonym anvandareMember14 november, 2005 at 21:43 #1058979Anonym anvandareMembercola light ger ju ingen energi så de blir ju inga extra kcal. pucko e där ju socker i så jag hade valt läsken. eller vanligt kranvatten
14 november, 2005 at 21:49 #1058980Anonym anvandareMemberAh, sant. 3% socker ska det vara i pucko. Men
15 november, 2005 at 10:54 #1058981Anonym anvandareMemberchrille112 wrote:Ah, sant. 3% socker ska det vara i pucko. Men å andra sidan är det ju konstgjort socker i colan, men det kanske inte betraktas lika ”farligt”?Farligt och farligt… vissa anser ju att aspartam är farligt ( cancerbildande m.m.) Men det innehåller ju inga kcal så för ”vikten” är det ju inte farligt.
Jag dricker alldeles för mycket cola light… men det är ju sååååå gott!
// Jenny
15 november, 2005 at 11:01 #1058982Anonym anvandareMemberJenny Andersson wrote:vissa anser ju att aspartam är farligt ( cancerbildande m.m.)Det är – så vitt jag vet – bevisat i otaliga studier att aspartam inte är cancerframkallande
15 november, 2005 at 11:17 #1058983Anonym anvandareMembermåltidsdryck? mjölk.. röd sådan, det enda fett jag tillåter äntra mitt tempel, så det blir väl puckon då, ganska dyr dock..
15 november, 2005 at 11:28 #1058984Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Det är – så vitt jag vet – bevisat i otaliga studier att aspartam inte är cancerframkallandeJa, jag hoppas ( och tror) på de studierna, för jag kan inte leva utan cola light ( vågar inte prova :happy: ) Men vissa ger ju inte sig med sina påsåenden ( inte de i min närhet i alla fall som tydligen retar sig ngt otroligt på att jag bara har cola light hemma…. )
// Jenny
15 november, 2005 at 11:37 #1058985Anonym anvandareMemberJenny Andersson wrote:Ja, jag hoppas ( och tror) på de studierna, för jag kan inte leva utan cola light ( vågar inte prova :happy: ) Men vissa ger ju inte sig med sina påsåenden ( inte de i min närhet i alla fall som tydligen retar sig ngt otroligt på att jag bara har cola light hemma…. )// Jenny
Jag har 2 liter iskall Cola Light bredvid mig just i denna stund. När pojkvännen kommer hem finns det 1 liter kvar, och den tar slut på 10 minuter. Man kan leva utan Cola Light, men man måste inte prova. Köp en flaska blandsaft och bjud dina osunda besökare på det om de klagar på Colan. Det brukar gå hem. Pucko är jävligt gott det också. Passar fint efter träningen!
Språkpolisen säger: Man bör inte ha mellanrum efter vänsterparentes eller före högerparentes. I can’t help myself![/b]
15 november, 2005 at 11:58 #1058986Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Jag har 2 liter iskall Cola Light bredvid mig just i denna stund. När pojkvännen kommer hem finns det 1 liter kvar, och den tar slut på 10 minuter. Man kan leva utan Cola Light, men man måste inte prova. Köp en flaska blandsaft och bjud dina osunda besökare på det om de klagar på Colan. Det brukar gå hem. Pucko är jävligt gott det också. Passar fint efter träningen!Språkpolisen säger: Man bör inte ha mellanrum efter vänsterparentes eller före högerparentes. I can’t help myself![/b]
Cola light har jag nog aldrig gillat, men det funkar. På de gamla ”go o gla kexchokla”-tiderna var det vanlig cola som gällde. Sen när man insåg hur mycket socker det var gick jag över till lightvarianten. Men pepsi max är helt oslagbar smakmässigt.
Men nyligen insåg jag att jag i princip använde pepsi max som substitut istället för vatten, med följd av att magen sa åt mig på skarpen. Så efter ett par dagars avvänjning så har jag nu inte druckit nån typ av lightläsk på en månad. Rätt skönt att slippa de extra utgifterna, vatten kostar ju inte så mycket.
15 november, 2005 at 13:38 #1058987Anonym anvandareMember[quote=”Nina L
21 november, 2005 at 08:04 #1058988Anonym anvandareMembervar det inte i någon dansk undersökning som man kommit fram till att pucko och andra chokladrycker skulle ha positiv effekt på muskeluppbyggnaden
21 november, 2005 at 11:49 #1058989Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Det är – så vitt jag vet – bevisat i otaliga studier att aspartam inte är cancerframkallandeNjae, det är snarare så att inga studier kunnat påvisa att det finns något samband mellan aspartam och cancer. Det innebär inte att man bevisat att det ej är cancerframkallande.
21 november, 2005 at 22:22 #1058990Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Njae, det är snarare så att inga studier kunnat påvisa att det finns något samband mellan aspartam och cancer. Det innebär inte att man bevisat att det ej är cancerframkallande.Hehe sant. Även om det är svårt att ”bevisa” att något inte är cancerframkallande; hur bevisar man något sånt egentligen? Är ju i praktiken omöjligt.
22 november, 2005 at 00:38 #1058991Anonym anvandareMemberQuote:Jag tycker acesulfam-k är otrevligare, men klastogena effekter.Jag köpte nyligen ett pulver med acesulfam-k för att jag ville dra ner på aspartamet. Var kanske inget bra drag. Vad menas med klastrogena effekter och finns det några studier?
Jag hittade bara lite på slv:s hemsida: ”Acesulfam K har i djurstudier visats ha låg giftighet (toxicitet). I djurstudier med mycket höga doser acesulfam K har man sett effekter som förstorad blindtarm, diarré och en liten viktminskning. JECFA och SCF har oberoende av varandra bedömt att ämnet inte orsakar DNA-skador och inte heller är cancerframkallande.”
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.