Pucko eller Cola? :)

Home Forums Kost och Näringslära Pucko eller Cola? :)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Hej!

Jag har länge letat efter en god måltidsdryck. Jag har testat det mesta, men nu har jag fastnat för Cola Light och Pucko :) Vilket av dem är minst dåligt att dricka till måltider?

Jag gymmar 1 timma (15 kondition+45 styrka), 2 gånger i veckan. 20 år.

Tacksam för svar!

Chrille

cola light ger ju ingen energi så de blir ju inga extra kcal. pucko e där ju socker i så jag hade valt läsken. eller vanligt kranvatten

Ah, sant. 3% socker ska det vara i pucko. Men

chrille112 wrote:
    Ah, sant. 3% socker ska det vara i pucko. Men å andra sidan är det ju konstgjort socker i colan, men det kanske inte betraktas lika ”farligt”?

Farligt och farligt… vissa anser ju att aspartam är farligt ( cancerbildande m.m.) Men det innehåller ju inga kcal så för ”vikten” är det ju inte farligt.

Jag dricker alldeles för mycket cola light… men det är ju sååååå gott!

// Jenny

Jenny Andersson wrote:
    vissa anser ju att aspartam är farligt ( cancerbildande m.m.)

Det är – så vitt jag vet – bevisat i otaliga studier att aspartam inte är cancerframkallande

måltidsdryck? mjölk.. röd sådan, det enda fett jag tillåter äntra mitt tempel, så det blir väl puckon då, ganska dyr dock..

Nina Lätt wrote:
    Det är – så vitt jag vet – bevisat i otaliga studier att aspartam inte är cancerframkallande

Ja, jag hoppas ( och tror) på de studierna, för jag kan inte leva utan cola light ( vågar inte prova :happy: ) Men vissa ger ju inte sig med sina påsåenden ( inte de i min närhet i alla fall som tydligen retar sig ngt otroligt på att jag bara har cola light hemma….:) )

// Jenny

Jenny Andersson wrote:
    Ja, jag hoppas ( och tror) på de studierna, för jag kan inte leva utan cola light ( vågar inte prova :happy: ) Men vissa ger ju inte sig med sina påsåenden ( inte de i min närhet i alla fall som tydligen retar sig ngt otroligt på att jag bara har cola light hemma….:) )

// Jenny

Jag har 2 liter iskall Cola Light bredvid mig just i denna stund. När pojkvännen kommer hem finns det 1 liter kvar, och den tar slut på 10 minuter. :) Man kan leva utan Cola Light, men man måste inte prova. Köp en flaska blandsaft och bjud dina osunda besökare på det om de klagar på Colan. Det brukar gå hem. Pucko är jävligt gott det också. Passar fint efter träningen!

Språkpolisen säger: Man bör inte ha mellanrum efter vänsterparentes eller före högerparentes. I can’t help myself![/b]

Nina Lätt wrote:
    Jag har 2 liter iskall Cola Light bredvid mig just i denna stund. När pojkvännen kommer hem finns det 1 liter kvar, och den tar slut på 10 minuter. :) Man kan leva utan Cola Light, men man måste inte prova. Köp en flaska blandsaft och bjud dina osunda besökare på det om de klagar på Colan. Det brukar gå hem. Pucko är jävligt gott det också. Passar fint efter träningen!

Språkpolisen säger: Man bör inte ha mellanrum efter vänsterparentes eller före högerparentes. I can’t help myself![/b]

Cola light har jag nog aldrig gillat, men det funkar. På de gamla ”go o gla kexchokla”-tiderna var det vanlig cola som gällde. Sen när man insåg hur mycket socker det var gick jag över till lightvarianten. Men pepsi max är helt oslagbar smakmässigt.

Men nyligen insåg jag att jag i princip använde pepsi max som substitut istället för vatten, med följd av att magen sa åt mig på skarpen. Så efter ett par dagars avvänjning så har jag nu inte druckit nån typ av lightläsk på en månad. Rätt skönt att slippa de extra utgifterna, vatten kostar ju inte så mycket.

[quote=”Nina L

var det inte i någon dansk undersökning som man kommit fram till att pucko och andra chokladrycker skulle ha positiv effekt på muskeluppbyggnaden

Nina Lätt wrote:

Njae, det är snarare så att inga studier kunnat påvisa att det finns något samband mellan aspartam och cancer. Det innebär inte att man bevisat att det ej är cancerframkallande.

Jacksatan wrote:
    Njae, det är snarare så att inga studier kunnat påvisa att det finns något samband mellan aspartam och cancer. Det innebär inte att man bevisat att det ej är cancerframkallande.

Hehe sant. Även om det är svårt att ”bevisa” att något inte är cancerframkallande; hur bevisar man något sånt egentligen? Är ju i praktiken omöjligt.

Quote:
    Jag tycker acesulfam-k är otrevligare, men klastogena effekter.

Jag köpte nyligen ett pulver med acesulfam-k för att jag ville dra ner på aspartamet. Var kanske inget bra drag. Vad menas med klastrogena effekter och finns det några studier?

Jag hittade bara lite på slv:s hemsida: ”Acesulfam K har i djurstudier visats ha låg giftighet (toxicitet). I djurstudier med mycket höga doser acesulfam K har man sett effekter som förstorad blindtarm, diarré och en liten viktminskning. JECFA och SCF har oberoende av varandra bedömt att ämnet inte orsakar DNA-skador och inte heller är cancerframkallande.”

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.