Home › Forums › Kost och Näringslära › Pucko eller Cola? :)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 november, 2005 at 01:45 #1058992Anonym anvandareMember
Aspartam kan vara indirekt cancerframkallande, har inga vetenskapliga bevis framme, men man ska inte glömma att aspartam bryts ner till sina beståndsdelar i kroppen som är METANOL, asparginsyra och fenylalanin. Metanol omvandlas i levern till formaldehyd och myrsyra. Formaldehyd har tydligen visat sig i DJURFÖRSÖK att vara carcinogent.
Sen ska man ha i åtanke att man måste dra i sig en rejäääääääl mängd aspartam om man ens ska känna av dessa letala komponenter.
Som sagt.. jag har inga vetenskapliga bevis framme..men det är bara ut och leta för de som bryr sig..
22 november, 2005 at 08:04 #1058993Anonym anvandareMembercola light eller vanligt cola?
Jag har under mer än 10 år varit beroende av Cola, men jag har slutat.Jag tycker dock man ska unna sig något gått ibland. Drick inte litervis som jag gjorde. Colaförbrukningen under en vecka kunde uppnå 20 liter.
Vatten och allt annat tycker jag e bäst. Kaffe kan man ta som en energikick innan man ska träna. (men se upp, för ta inte kaffe, då du intar kreatin)
22 november, 2005 at 09:13 #1058994Anonym anvandareMembersmurfpucko wrote:Jag k22 november, 2005 at 09:32 #1058995Anonym anvandareMemberric69 wrote:cola light eller vanligt cola?Jag har under mer än 10 år varit beroende av Cola, men jag har slutat.Jag tycker dock man ska unna sig något gått ibland. Drick inte litervis som jag gjorde. Colaförbrukningen under en vecka kunde uppnå 20 liter.
Vatten och allt annat tycker jag e bäst. Kaffe kan man ta som en energikick innan man ska träna. (men se upp, för ta inte kaffe, då du intar kreatin)
What?
22 november, 2005 at 13:49 #1058996Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Njae, det är snarare så att inga studier kunnat påvisa att det finns något samband mellan aspartam och cancer. Det innebär inte att man bevisat att det ej är cancerframkallande.Har hört ryktas att aspartam och andra sötningsmedel ska ha andra konstiga effekter, exempelvis på metabolismen då det på något vis lurar kroppen att socker har tillförts… vad som sedan sägs hända kommer jag inte ihåg, bara att kontentan är att effekten av ett stort intag lightläsk blir viktökning trots att man inte tillför energi i och med själva läskdrickandet…
Låter ju vrickat, men någon som vet?
22 november, 2005 at 16:25 #1058997Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:What?
Mjo, l
24 november, 2005 at 20:15 #1058998Anonym anvandareMemberDrick mjölk istället
24 november, 2005 at 20:17 #1058999Anonym anvandareMemberJohan J wrote:Har hört ryktas att aspartam och andra sötningsmedel ska ha andra konstiga effekter, exempelvis på metabolismen då det på något vis lurar kroppen att socker har tillförts… vad som sedan sägs hända kommer jag inte ihåg, bara att kontentan är att effekten av ett stort intag lightläsk blir viktökning trots att man inte tillför energi i och med själva läskdrickandet…Låter ju vrickat, men någon som vet?
Det e väl det att det sägs öka sötsuget som är problemet…inget jag har märkt av dock och jag dricker en hel del light dryck
24 november, 2005 at 20:24 #1059000Anonym anvandareMemberDet sägs mycket; det sägs att aspartam ger insulinfrisättning också, vilket inte är fallet.
24 november, 2005 at 21:03 #1059001Anonym anvandareMemberTompeii wrote:Mjo, läste det här i alla fall…
[http://forum.body.se/showthread.php?t=751]aha .. jag läste det med en felbetoning: typ, tag gärna kaffe – men inte med kaffe.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.