Home › Forums › Kost och Näringslära › Riktningslinjer
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 februari, 2011 at 16:21 #53589Anonym anvandareMember24 februari, 2011 at 16:21 #133815Anonym anvandareMember
Tjenare!
Har precis kommit seriöst igång med gymmandet och har ett upplägg där som jag trivs med. Men jag känner att jag även vill ha kontroll över min kost. Jag vet att man i min ringa ålder (16) ska äta allt! Men jag känner att jag behöver riktningslinjer för vad jag måste få i mig varje av varje näringsämne, särskilt protein.
Om jag är 176 cm lång, väger 63 kg och tränar styrketräning 3ggr/veckan, hur mycket protein ska jag få i mig och hur många kalorier?
Jag har använt mig av formlen under ”Deff och fettförminsking” och räknat ut att jag ska få i mig ~1,7k kalorier/dag där min aktivitet inte är inräknad! Sedan står det att man ska multiplicera med en siffra mellan 1,2 – 2,0 där 1,2 är en dag framför datorn och 2,0 är ett som ett hårt och ansträngande kontitionspass. Ska jag multiplicera med 2,0 där i med att jag är tonåring under uppväxt, tränar stryrketräning och att jag vill gå upp i vikt?
Sista frågan . . . Hur många gram protein är ett minium/dag? 2 x 63 = 126, 126 gram, eller är det mer då man växer?
Hoppas ni förstår vad jag menar!MVH
HeAn24 februari, 2011 at 22:34 #133816Anonym anvandareMember”ett hårt och ansträngande konditionspass” stämmer väl inte? Står det inte om en elitidrottares vardag? Jag tror det är en promilledel av alla här som ligger på 2,0. Så jag skulle tro att det är lite högt räknat. Jag är ingen expert, men om du ”bara” tränar 3 gånger i veckan och är lagom aktiv resten av tiden så skulle jag tippa på 1,4-1,5.
Sen beror det också på vad ditt mål är – vill du växa, gå ner eller stå still? Även det är relevant för proteinfrågan om du frågar mig.25 februari, 2011 at 08:40 #133817Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:”ett hårt och ansträngande konditionspass” stämmer väl inte? Står det inte om en elitidrottares vardag?En dag för en konditionsidrottare. Det är inte svårt att kolla sin PAL, äter man x antal kcal och ligger i balans tar man det antal kcal och dividerar med sitt BMR. Om den siffran blir 2 eller mer ja då är ens PAL 2 eller mer, oavsett om man inte ens tränat men jobbat i skogen en hel dag.
25 februari, 2011 at 17:07 #133818Anonym anvandareMemberHamphusKjellman wrote:”ett hårt och ansträngande konditionspass” stämmer väl inte? Står det inte om en elitidrottares vardag? Jag tror det är en promilledel av alla här som ligger på 2,0. Så jag skulle tro att det är lite högt räknat. Jag är ingen expert, men om du ”bara” tränar 3 gånger i veckan och är lagom aktiv resten av tiden så skulle jag tippa på 1,4-1,5.
Sen beror det också på vad ditt mål är – vill du växa, gå ner eller stå still? Även det är relevant för proteinfrågan om du frågar mig.Jag skriver i mitt inlägg att jag vill gå upp i vikt.
Eddie Vedder wrote:En dag för en konditionsidrottare. Det är inte svårt att kolla sin PAL, äter man x antal kcal och ligger i balans tar man det antal kcal och dividerar med sitt BMR. Om den siffran blir 2 eller mer ja då är ens PAL 2 eller mer, oavsett om man inte ens tränat men jobbat i skogen en hel dag.Tackar. Men hur många gram ska jag få i mig per dag?
26 februari, 2011 at 18:33 #133819Anonym anvandareMemberTränande individer rekommenderas 2 g/kg kroppsvikt upp till 4 gr/kg kroppsvikt vilket i ditt fall blir 126 gram till 252 gram per dag. Håller du dig i närheten av de siffrorna så klarar du tillgodose kroppen med optimal mängd protein.
OBS!
Världen eller dina muskler går inte under/försvinner om du en period inte uppfyller dessa mängder.
Mvh
28 februari, 2011 at 18:21 #133820Anonym anvandareMemberTack så mycket för alla svar!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.