Så håller du vikten hela livet

Home Forums Kost och Näringslära Så håller du vikten hela livet

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

[http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-haller-du–vikten-hela-livet]

Enligt den där är jag fet 👿
    Jag äter rött kött i princip dagligen, älskar chips, har potatis till allt. Jag röker dessutom och steker allt i smör. Älskar smörsåser och har tamigfan smör till allt.
    Jag är manisk i bakverk (vete) dessutom.

Jag är alltså en smal , tjock människa. :D

För att bli något mer allvarlig, även jag förstår vad de menar…
    Vad tycker ni om artikeln och studien i övrigt?

Mvh

T

Quote:
    Background

Specific dietary and other lifestyle behaviors may affect the success of the straightforward-sounding strategy ”eat less and exercise more” for preventing long-term weight gain.
    Methods

We performed prospective investigations involving three separate cohorts that included 120,877 U.S. women and men who were free of chronic diseases and not obese at baseline, with follow-up periods from 1986 to 2006, 1991 to 2003, and 1986 to 2006. The relationships between changes in lifestyle factors and weight change were evaluated at 4-year intervals, with multivariable adjustments made for age, baseline body-mass index for each period, and all lifestyle factors simultaneously. Cohort-specific and sex-specific results were similar and were pooled with the use of an inverse-variance-weighted meta-analysis.
    Results

Within each 4-year period, participants gained an average of 3.35 lb (5th to 95th percentile, −4.1 to 12.4). On the basis of increased daily servings of individual dietary components, 4-year weight change was most strongly associated with the intake of potato chips (1.69 lb), potatoes (1.28 lb), sugar-sweetened beverages (1.00 lb), unprocessed red meats (0.95 lb), and processed meats (0.93 lb) and was inversely associated with the intake of vegetables (−0.22 lb), whole grains (−0.37 lb), fruits (−0.49 lb), nuts (−0.57 lb), and yogurt (−0.82 lb) (P≤0.005 for each comparison). Aggregate dietary changes were associated with substantial differences in weight change (3.93 lb across quintiles of dietary change). Other lifestyle factors were also independently associated with weight change (P

Intressant artikel jag skulle vilja se varför en del är byggda på ett speciellt sätt taniga, som har svårt att biffa till sig, varför vissa har så lätt att lägga på sig och varför vissa aldrig lägger på sig, sånt skulle jag vilja ha mer forskning kring, de genetiska förutsättningarna och hur man kan kringgå de.

emlan24 wrote:
    Intressant artikel jag skulle vilja se varför en del är byggda på ett speciellt sätt taniga, som har svårt att biffa till sig, varför vissa har så lätt att lägga på sig och varför vissa aldrig lägger på sig, sånt skulle jag vilja ha mer forskning kring, de genetiska förutsättningarna och hur man kan kringgå de.

Vet inte om du har hört talas om ectomorph respektive mesomorph. Men här har du lite att läsa om i alla fall :D

[http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html]

[http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology]

Robin Andersson wrote:
    Vet inte om du har hört talas om ectomorph respektive mesomorph. Men här har du lite att läsa om i alla fall :D

[http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html]

[http://en.wikipedia.org/wiki/Somatotype_and_constitutional_psychology]

Vilken bra artikel om forskarna fattat att det finns olika förutsättningar borde det finnas hjälp för dom som vill gå ner och dom som vill lägga på sig osv måste ju bero på någon brist eller att man har för mycket av något?

SOrry OT

emlan24 wrote:

Finns MASSOR av sån forskning, hur mycket som helst. Redan på 1800-talet forskade man om det. Vi har en del i boken bland annat. Inte om forskning på 1800-talet men om olika faktorer som inverkar.

Angående förstaposten så är det en observationsstudie, inte en experimentell studie som det ibland kan förefalla som.

Eddie Vedder wrote:
    Finns MASSOR av sån forskning, hur mycket som helst. Redan på 1800-talet forskade man om det. Vi har en del i boken bland annat. Inte om forskning på 1800-talet men om olika faktorer som inverkar.

Angående förstaposten så är det en observationsstudie, inte en experimentell studie som det ibland kan förefalla som.

KOnstigt att det fortfarande inte finns läkare som tar hänsyn till olika kroppsformer, och konstigt att det inte finns hjälp för att man ska nå sina mål för sin kroppsform….

Byter man ut potatisen mot en extra daglig portion grönsaker minskar i stället vikten med nästan 0,2 kilo.

*[http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-haller-du–vikten-hela-livet*]

Wooohooo

emlan24 wrote:
    KOnstigt att det fortfarande inte finns läkare som tar hänsyn till olika kroppsformer, och konstigt att det inte finns hjälp för att man ska nå sina mål för sin kroppsform….

Varför är det konstigt? Hur ska man veta vilken kroppsform någon har och hur ska behandlingar anpassas efter det?

Bara för att någon kommer in och påstår sig vara ectomorf kan man ju inte anpassa hela behandlingar därefter.

Eddie Vedder wrote:
    Varför är det konstigt? Hur ska man veta vilken kroppsform någon har och hur ska behandlingar anpassas efter det?

Bara för att någon kommer in och påstår sig vara ectomorf kan man ju inte anpassa hela behandlingar därefter.

Om man forskar på det borde det finnas svar i hormoner eller något annat som man har mer eller mindre av eller? måste ju bero på något att det finns olika kroppstyper, om man inte kan anpassa något efter de och hjälpa folk är det ju ingen mening att forska på det måste ju hända något liksom.
    Då borde läkarna kunna ta ett blodprov eller liknande och se vilken kroppstyp man har och anpassa behandling efter, så svårt kan det ju inte vara? måste ju synas på några tester?
    Förstår du hur jag menar?

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.