Home › Forums › Kost och Näringslära › Så här stor skillnad är det mellan vittmjöl vs fullkornsmjöl!
Slutsatsen är att man skall undvika vitt köpebröd i första hand, eftersom det är väldigt näringsfattigt.
Nummer två är att om man har möjlighet att baka själv, så undviker man vetemjöl special, eftersom det är ett extra glutenhaltigt vetemjöl. Vill man använda lite vitt vetemjöl, väljer man alltså inte special, utan helt vanligt vetemjöl.
Nummer tre är att använda så mycket grahamsmjöl som möjligt, för då får man ett nyttigare bröd lägre G.I., mer fibrer, bättre proteinkvalité (Nu talar jag om proteínkvalité hur byggarens perspektiv, inte industribagarens) samt mer vitaminer och mineraler.
Nummer fyra, är att äta alla fyra sädesslagen, eftersom de alla är olika och tillsammans minimerar riskerna med att äta ensidigt.
Som hembagare med lång erfarenhet kan jag ge tipset att baka på minst 1/3 del fullkornsmjöl, gärna havre, råg och/eller korn, samt vanligt vetemjöl resterande mjöl. Havremjöl heter skrädmjöl och finns att beställa i hälsokostaffärerna.
Nästa steg är att baka ett surdegsbröd på råg, med hela rågkärnor.
Själv undviker jag ju all spannmål av förklarliga själ. Skulle nog satsa på någon sorts surdegsbröd utan vete som jag bakat själv om jag skulle äta bröd.
Tack för bra svar!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY