Så här stor skillnad är det mellan vittmjöl vs fullkornsmjöl!

Home Forums Kost och Näringslära Så här stor skillnad är det mellan vittmjöl vs fullkornsmjöl!

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • Author
    Carrera65 wrote:
    Vad är slutsatsen när det gäller vete? Ska man försöka undvika det helt? Äta råg (om man nu vill äta bröd någon gång)? Inser att man inte kan vara så kategorisk, men åt vilket håll lutar det?

Slutsatsen är att man skall undvika vitt köpebröd i första hand, eftersom det är väldigt näringsfattigt.

Nummer två är att om man har möjlighet att baka själv, så undviker man vetemjöl special, eftersom det är ett extra glutenhaltigt vetemjöl. Vill man använda lite vitt vetemjöl, väljer man alltså inte special, utan helt vanligt vetemjöl.

Nummer tre är att använda så mycket grahamsmjöl som möjligt, för då får man ett nyttigare bröd lägre G.I., mer fibrer, bättre proteinkvalité (Nu talar jag om proteínkvalité hur byggarens perspektiv, inte industribagarens) samt mer vitaminer och mineraler.

Nummer fyra, är att äta alla fyra sädesslagen, eftersom de alla är olika och tillsammans minimerar riskerna med att äta ensidigt.

Som hembagare med lång erfarenhet kan jag ge tipset att baka på minst 1/3 del fullkornsmjöl, gärna havre, råg och/eller korn, samt vanligt vetemjöl resterande mjöl. Havremjöl heter skrädmjöl och finns att beställa i hälsokostaffärerna.

Nästa steg är att baka ett surdegsbröd på råg, med hela rågkärnor.

Johan Otterström wrote:
    Carrera65 wrote:
    Vad är slutsatsen när det gäller vete? Ska man försöka undvika det helt? Äta råg (om man nu vill äta bröd någon gång)? Inser att man inte kan vara så kategorisk, men åt vilket håll lutar det?

Själv undviker jag ju all spannmål av förklarliga själ. Skulle nog satsa på någon sorts surdegsbröd utan vete som jag bakat själv om jag skulle äta bröd.

http://www.nyttgrepp.se/grotar/pumpernickel.html

Tack för bra svar!

Viewing 3 posts - 16 through 18 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.