Home › Forums › Kost och Näringslära › Sänka fosfathalten, hur?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 oktober, 2010 at 15:17 #55271Anonym anvandareMember4 oktober, 2010 at 15:17 #140991Anonym anvandareMember
Jag äter ca 1500g kvarg per dag detta mostsvarar ca 2700mg fosfat daglig rek är ca 800mg. Höga halter fosfat ger en sur miljö i kroppen, visst går det att kompensera med basisk föda. Men finns det livsmedel som sänker fosfathalten. Kanske finns en kvot mellan fosfat/kalcuim???
Fosfat används i livsmedelsindustrin tex kycklingfileer det injiceras in. Detta ger en övernaturlig vätske ansamling som ex 20% vatten o 80% kycklingkött.
Fosfat kan ju verkligen inte vara god vän med njurarna. Inte konstigt man blir vätskefylld av alla mejeriprodukter…
4 oktober, 2010 at 16:37 #140992Anonym anvandareMemberKroppens pH-reglering är mycket effektiv. Jag har svårt att se hur fosfor från kosten skulle kunna rubba den. Det självklara svaret antar jag är ett ”big no-no”, men jag frågar lite försiktigt om du kanske kanske skulle kunna tänka dig en gnutta mindre kvarg?
Om inte så se upp med fosfaterna i livsmedel till att börja med. Både så mycket kvarg och mycket kyckling med 20% saltlake blir en del salt, tror du inte det kan ge dig upplevelsen av att bli vattnig?
4 oktober, 2010 at 18:12 #140993Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Kroppens pH-reglering är mycket effektiv. Jag har svårt att se hur fosfor från kosten skulle kunna rubba den. Det självklara svaret antar jag är ett ”big no-no”, men jag frågar lite försiktigt om du kanske kanske skulle kunna tänka dig en gnutta mindre kvarg?Om inte så se upp med fosfaterna i livsmedel till att börja med. Både så mycket kvarg och mycket kyckling med 20% saltlake blir en del salt, tror du inte det kan ge dig upplevelsen av att bli vattnig?
Tackar för svaret. Kycklingen var mer ett exempel på vad som händer med kroppen då du fyller på med fosfat. Fosfatsalter binder 20% av vätskan i kycklingen. Säg då att jag är kycklingen o tar fyrdubbel mängd än vad rekomendationerna säger. Då e det ju jag som fylls med vätska
Självklart kompenserar njurarna detta genom syra bas balansen. Men detta är ju ändå en ansträngning för njurarna.
Men visst jag håller med om att 1500g är i överkant. Ska dra ner på det men nu hade de 1kg för 18:- på lidl
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.