Home › Forums › Kost och Näringslära › Sensationella nyheter om lågfettsdieter
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2006 at 01:27 #94934Anonym anvandareMember12 februari, 2006 at 01:27 #1040881Anonym anvandareMember
Om ni inte redan har hört denna jättenyhet kan ni surfa in på CNN:
[http://www.cnn.com/2006/HEALTH/diet.fitness/02/08/low.fat.disappointment.ap/index.html?section=cnn_health Low-fat Study]Det verkar som att ett sänkt fettintag inte alls är den lösningen vi hoppats på för att få bot på den stigande fetman och stigande antal hjärt- och kärlsjukdomar i samhället som vissa försökt få oss att tro.
Ja, jävlar vilken överraskning! Och det tog bara åtta år och 415 miljoner dollar (3,2 miljarder SEK) att komma fram till. Bra jobbat!
Okej, jag är en aning synisk och sarkastisk. Men klockan är tjugo över ett på natten och det känns befogat. Dock är det skrämmande att många läkare och s.k. ”experter” förespråkar lågfettsdieter än idag! För att inte tala om media. Det känns som ett slag i ansiktet varje gång någon korkad dietist på teve pratar om att sänka fettintaget, eller än värre, hålla nere proteinintaget! För att inte tala om alla internetexperter som fasthåller vid att en kalori är en kalori oavsett var den kommer ifrån.
Nej, nu ska jag gå och sova – och det med ett brett leende på läpparna. God natt!
* Rant and rave mode off *
12 februari, 2006 at 01:31 #1040882Anonym anvandareMember:friends: jocke, håller med dig
12 februari, 2006 at 14:02 #1040883Anonym anvandareMemberAgree! Ganska skrattretande… Men vad vet jag, kroppsbyggare är ju dumma, agressiva människor iklädda leopard-tangas…
13 februari, 2006 at 08:27 #1040884Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:För att inte tala om alla internetexperter som fasthåller vid att en kalori är en kalori oavsett var den kommer ifrån.
* Rant and rave mode off *Det gör iofs gubbar som Stephan Rössner också. Han kan inte anses trovärdig?
Jag har svårt och se att det inte skulle vara så. Skiljer sig 1kWh från vattenkraft sig från 1kWh från kärnkraft också?
13 februari, 2006 at 08:34 #1040885Anonym anvandareMemberEn kalori är alltid en kalori. Men inlagring och förbränning av den behöver inte ske på samma sätt oavsett källan.
13 februari, 2006 at 10:41 #1040886Anonym anvandareMemberPer definition är en kalori en kalori precis som en 1kWh är en 1kWh. Men funktionellt är en kalori INTE en kalori. Och om folk fortfarande tror på den myten återkommer jag i eftermiddag med en snabb miniartikel.
13 februari, 2006 at 11:13 #1040887Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Per definition är en kalori en kalori precis som en 1kWh är en 1kWh. Men funktionellt är en kalori INTE en kalori. Och om folk fortfarande tror på den myten återkommer jag i eftermiddag med en snabb miniartikel.Givetvis har de olika näringsämnena olika ändamål. Men jag vill hävda att överskott av energi från protein ger samma ökade mängd underhudsfett som överskott av energi från kolhydrater eller fett. Alltså är det alltid energiintag kontra åtgång som till största delen styr fettmängden. Missförstår jag dig eller är det just detta du hävdar är inkorrekt?
13 februari, 2006 at 11:14 #1040888Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Per definition är en kalori en kalori precis som en 1kWh är en 1kWh. Men funktionellt är en kalori INTE en kalori. Och om folk fortfarande tror på den myten återkommer jag i eftermiddag med en snabb miniartikel.Har jag uppfattat dig rätt nu? Du menar att en kalori från ägg är överlägsen en kalori från en snickers när man tittar på hur mycket näring den kalorien tillför kroppen (energin är lika)? Nu blev det lite flummigt men jag tror du förstår.
13 februari, 2006 at 14:36 #1040889Anonym anvandareMemberJoachim Bartoll wrote:Per definition är en kalori en kalori precis som en 1kWh är en 1kWh. Men funktionellt är en kalori INTE en kalori. Och om folk fortfarande tror på den myten återkommer jag i eftermiddag med en snabb miniartikel.Den artikeln är i princip redan skriven, fast på engelska.
[http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/15]
13 februari, 2006 at 14:44 #1040890Anonym anvandareMemberDenna artikel behandlar också ämne
[http://www.nutritionj.com/content/3/1/9]13 februari, 2006 at 16:09 #1040891Anonym anvandareMemberSvar i denna tråd:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=2843] -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.