Home › Forums › Kost och Näringslära › Ska börja styrketräna. Deff, bulk eller banta först?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 december, 2010 at 06:22 #48237Anonym anvandareMember9 december, 2010 at 06:22 #117442Anonym anvandareMember
Hej.
Jag ska börja styrketräna inom en snar framtid. Behäver hjälp av insatta.Jag har på senaste tiden hullat på mig en del. Har alltid varit smal annars.
Väger idag 86kg på 187cm. En bra vikt kan tyckas men tyvärr så består den väll mest av fett
Det är midjemåttet som jag inte är speciellt glad över.
Men hur ska jag göra nu? Jag kommer börja styrketräna seriöst i syfte att bygga muskler (åfan)Borde jag banta ner mig innan jag börjar träna för att sen bulka?
Borde jag börja träna och bulka direkt? (kommer bli fet som fan)
Borde jag ligga på energibalans och träna?
Här är överdrivet många mått på mig för att få en bild över min otränade kropp:
Vader: 37 cm
Lår: 55 cm
Höft: 98 cm
Midja: 93 cm
Bröst: 104 cm
Axlar: 121 cm
Biceps: 37 cm spänd
Underarm: 31,5 cm
Hoppas på hjälp.
9 december, 2010 at 10:13 #117443Anonym anvandareMemberHej
Mitt tips är att först förlora späcket, samtidigt som du övar upp övningsutförandet på styrketräningen.
Tar ett par veckor att vänja leder och ligament vid styrketräningen belastningar. Tycker du ska börja med styrketräning. 2 dagar i veckan är rimligt med ett högre repsantal.
Samtidigt bör du utföra någon form av cardio ca 3 ggr per vecka (mer för snabbare resultat). Ge detta ett par veckor innan du ser över kosten. Då har du fortfarande ork att träna.
När du kommit ner i en okay fettnivå kan du ändra upplägget och fokusera mer på muskelbyggandet.
Lycka till!
// mvh
9 december, 2010 at 10:14 #117444Anonym anvandareMemberOm du själv upplever att det är för mkt fett på kroppen så hade jag om jag vore dig ”deffa” bort en del innan jag började lägga på mig igen. Just för att slippa tokdeffa till våren (då de flesta deffar) och bli av med alla muskler du lägger tid på att skaffa.
9 december, 2010 at 10:26 #117445Anonym anvandareMemberSom alla andra sagt, om du inte är nöjd med din kropp, dvs att du har för mycket fett, så borde du enligt mig deffa innan du börjar bulka:D. Dock är det endast du som vet, vi har ingen aning om hur din kropp ser ut . Aja lycka till iaf.
9 december, 2010 at 16:21 #117446Anonym anvandareMemberJa det blir nog så att jag ”deffar” ner till 78-79 pannor. Vill inte bli för liten. För att sedan bulka med lite lägre kcal överskott.
Vill egentligen inte bli av med vikten. Bara magen
Men jag får jobba tillbaks med muskler istället såklart. Tar lite längre tid bara.Tack för svar.
3 juni, 2012 at 12:09 #117447Anonym anvandareMemberDå var jag tillbaka i min egen tråd igen :p
Tränar för fullt nu och ligger på 90 kg. Man kan väl säga att det har blivit lite bulk :p
Min nya plan är att bulka/deffa mellan 94 – 88 kg. Altså jag bulkar upp sakta men säkert till 94 kg för att sedan deffa ner till 88. Sen ska jag börja om igen och fortsätta göra såhär tills det är 90 kg muskler kvar oavsett hur lång tid det kommer ta.
Vad säger ni om detta?
3 juni, 2012 at 14:02 #117448Anonym anvandareMemberTycker inte du ska deffa, och absolut inte bulka.
Försök räkna ut en balans på ditt intag och ös på med proteiner, träna hårt med mycket basövningar och ha så kul du bara kan. För tidigt in i träningen för att krångla till det med deff eller bulk.3 juni, 2012 at 21:19 #117449Anonym anvandareMemberEftersom jag ligger konstant på 90 kg nu så behöver jag inte räkna ut någonting utan bara köra vidare.
Varför är det för tidigt in i träningen för det? Det är det enda ni tjatar om för fan? :p
Jag är knappast en novis på gymet.4 juni, 2012 at 03:02 #117450Anonym anvandareMember90kg på 187 är ganska bra. En bild kan göra det lättare för oss att se om du behöver deffa eller köra på.
4 juni, 2012 at 20:39 #117451Anonym anvandareMemberHakuro wrote:Eftersom jag ligger konstant på 90 kg nu så behöver jag inte räkna ut någonting utan bara köra vidare.Varför är det för tidigt in i träningen för det? Det är det enda ni tjatar om för fan? :p
Jag är knappast en novis på gymet.Jag är i ungefär samma sits som dig, vill bulka o bli större men har en del fett runt magpartiet som är helt onödig. Ska dock bulka vidare ett tag, är alldelese för härligt att växa
Ligger på 95 kg nu 193cm lång. Tänkte bulka upp till 100 iaf innan jag plockar fram sex packet
5 juni, 2012 at 18:29 #1064176Anonym anvandareMemberDeffa av dig fett först.
5 juni, 2012 at 19:37 #1064194Anonym anvandareMemberedamber wrote:Jag är i ungefär samma sits som dig, vill bulka o bli större men har en del fett runt magpartiet som är helt onödig. Ska dock bulka vidare ett tag, är alldelese för härligt att växaLigger på 95 kg nu 193cm lång. Tänkte bulka upp till 100 iaf innan jag plockar fram sex packet
Är ingen expert och påstår inget som bevisas i studier osv, man får så lätt kritik kring vad man säger på detta forum, men det går ju faktiskt att göra både och samtidigt även om det kan vara lite svårare. Genom att äta massa kolhydrater och mindre fett och gått med ungefär kaloribalans på gymdagar och ätit lite mindre kolhydrater och mer fett, samt gått med ett totalt energiunderskott på deffdagarna har jag lyckats lägga på mig lite muskler samtidigt som jag förlorat fett, men såklart blir det ju svårare ju mer muskler man har osv..
Vill bara (även om ingen här säkert tror att det är så) klargöra att man inte ständigt måste BULKA eller DEFFA, även om det kan vara fördelaktikt för många.
8 juni, 2012 at 01:13 #1064448Anonym anvandareMemberSå 88 – 94 är igen bra bulk/deff period? Är den för kort? Jag tyckte det kändes som ett bra sätt att på lång sikt bygga muskler och bli av med fett. Jag vill ju inte banta ner mig för mycket. Lite fett är jag inte rädd för och har inget mål att bli mega super deffad heller. Skrivit på mobilen.
8 juni, 2012 at 06:21 #1064452Anonym anvandareMemberVad är bulk för dig egentligen? Hur definierar du det?
Är det att äta vad som helst, hur som helst eller har du ett fixerat kaloriöverskott på X kcal varje dag eller hur gör du?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.